Tanita Mierau van Fruitz: 'We vechten tegen de stigmas van casual dating en seks'

Tanita Mierau van Fruitz: 'We vechten tegen de stigmas van casual dating en seks'
  • Online
  • 14 okt 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterviewAppsDigital design

Tanita Mierau is Country Manager voor datingapp Fruitz in Nederland, België en Zwitserland. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

KERS OF PERZIK
Voor deze functie werkte ik bij Badoo [sociaal netwerk voor daten, red.], net als Fruitz onderdeel van Bumble Inc. Ik begrijp de datingapp-industrie dus erg goed en heb enorm veel zin om Fruitz te laten groeien in Nederland, België en Zwitserland, de landen waar ik verantwoordelijk voor ben. Fruitz maakt daten makkelijk, eerlijk en duidelijk. Aangezien je een fruitsoort moet kiezen die jouw intentie direct kenbaar maakt, besparen de Fruitz-gebruikers tijd die ze anders zouden besteden aan andere apps. Als iemand een kers (serieuze relatie) kiest, dan kan diegene zelf kiezen of hij wil matchen met een perzik (die alleen open staat voor een one night stand) of niet. Het gaat ons er echt om dat gebruikers eerlijk en open communiceren over wat zij zoeken in hun dateleven. En doordat we dit op een speelse wijze doen, voelen mensen, en vooral vrouwen, zich veel meer op hun gemak om te delen dat zij alleen zoeken naar casual vormen van dating. Bij Fruitz vechten we tegen de ouderwetse stereotypes en stigmas die om casual dating en seks hangen en bieden we een veilige en eerlijke omgeving voor iedereen. Zónder vooroordelen.

WERKDINGETJE
Iets dat ik altijd moet uitleggen over mijn werk? Dat al die datingapps op mijn telefoon niet per se betekenen dat ik ze ook gebruik voor het vinden van een partner. Het is puur voor mijn werk ;-)

TROTS
Ik ben er ontzettend trots op hoe ver we nu al zijn gekomen in Nederland, hoe we zijn gegroeid en wat er nog op de planning staat voor Fruitz. We zijn onlangs begonnen met onze OOH-campagne in Amsterdam en Rotterdam gecombineerd met wat guerrillamarketing, influencersamenwerkingen en socialmedia-advertenties. We hebben hele leuke dingen gepland staan voor de rest van dit jaar. Niemand kan ons nog stoppen in 2023!

LACHEN
Ik hou van merken die iets durven en zichzelf niet te serieus nemen. Campagnes die grappig en awkward gedrag van mensen benadrukken of herkenbare situaties in beeld brengen, zorgen voor een lach op mijn gezicht. Natuurlijk moet je het wel op een respectvolle manier doen, zonder iemand te discrimineren. Ik heb zóveel verschillende leuke en creatieve uitingen over de hele wereld gezien, dat ik het onmogelijk vind om er slechts eentje uit te kiezen.

TAAL
Goede marketing is je doelgroep perfect aanspreken met relevante content die naadloos aansluit, onder andere door snel op iets in te springen. Je moet weten wie je probeert te bereiken, de taal spreken en hun normen en waarden goed begrijpen. Daarnaast is het belangrijk om authentiek te zijn. Blijf bij de missie van je merk en wring jezelf niet in allerlei bochten om maar mee te kunnen doen met de huidige trends.

WASHING
Ik kan er slecht tegen als merken onderwerpen aanhalen die onderdeel zijn van een trend zonder er authentiek over te zijn. Een goed voorbeeld hiervan is greenwashing of je merklogo in regenboogkleuren te veranderen tijdens Pride, maar de rest van het jaar met geen woord reppen over de LHBTI+-gemeenschap. Ik geloof dat mensen hier tegenwoordig veel makkelijker doorheen prikken, met name de jonge generatie. Deze merken beschadigen hun imago.

THIN LINE
Een van de grootste uitdagingen is het gebrek aan barrières op het gebied van taal, landen en content door het gebruik van social media. Een video die trending is aan de andere kant van de planeet hoeft niet per se ook trending en relevant te zijn in Nederland. There’s a thin line tussen snel kunnen reageren en tegelijkertijd ook nog jouw doelgroep en de Nederlandse cultuur aanspreken.

LOVEBRAND
Fruitz natuurlijk;-) Ik kan het ook waarderen hoe scheermesjesmerk Estrid zijn doelgroep aanspreekt op social media. Estrid verkoopt vegan scheermesjes en wil natuurlijk gewoon winst maken, maar de manier waarop het merk communiceert met zijn community en een positieve invloed heeft op het lichaamsbeeld, of dit nu met of zonder lichaamsbeharing is, vind ik indrukwekkend en inspirerend. Het is heel erg leuk om hun socials te volgen!

MEDIACONSUMPTIE
Ik spendeer echt te veel tijd op social media, met name op Instagram. Daarnaast luister ik graag naar podcasts en muziek als ik een wandeling maak. Ik kijk ook elke avond het journaal op mijn telefoon voor het slapengaan.

De van origine Franse datingapp Fruitz is al enige tijd actief in Nederland en lanceerde onlangs de eerste inhouse geproduceerde OOH-campagne ‘Daten met pit’. Daten met pit staat volgens Fruitz voor een van hun kernwaarden: daten met een speelse knipoog. Zoals de naam van de app al doet vermoeden, speelt fruit een grote rol in de app: gebruikers moeten een fruitsoort kiezen die het beste past bij hun wensen, bijvoorbeeld de kers voor iemand die op zoek is naar een serieuze relatie en de perzik voor iemand die graag een one night stand wil. Als er een match is - smoothie genoemd - selecteren de daters een spannende vraag als ijsbreker. ‘Met pit’ refereert ook aan eerlijk zijn naar jezelf en de andere gebruikers op de app. Door je intenties direct kenbaar te maken, staan gebruikers niet alleen voor wat zij willen, maar kunnen gelijkgestemden elkaar ook makkelijker vinden.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Marieke Heesakkers

Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken