Beter vindbaar met YouTube-seo
- Online
- 23 jan 2014 @ 08:41
- Link
-
Koen van der Donk
Mede-oprichter
Playforward en Animators - Virale marketingZoekmachine
- 23 jan 2014 @ 08:41
- Koen van der Donk
YouTube is de tweede zoekmachine van Nederland. Alleen Google is groter. We zoeken met zijn allen dus actief op YouTube. We zoeken naar video’s over grappige dieren of naar videoclips van onze favoriete artiest. Steeds vaker zoeken we ook naar video’s over merken. Bijvoorbeeld naar een slimme viral video, om producten te vergelijken of naar video’s met handige tips. Vindbaarheid op YouTube helpt je merk verder. Maar hoe word je beter vindbaar?
De basis is simpel
Dat mensen je merk kunnen vinden op YouTube zorgt voor hogere online zichtbaarheid. YouTube-video’s laten zich makkelijk delen en is leuke content voor social media. Social media krijgt steeds meer invloed op de vindbaarheid van je merk. Daarom is YouTube steeds vaker onderdeel van de seo-strategie.
De basis is simpel: vertel YouTube waar de online video over gaat. Hoe beter je dat doet, hoe hoger de positie op YouTube. Voeg hiervoor een YouTube-titel, een video-omschrijving en labels toe. Werk niet vanuit de losse pols. Er willen meer merken opvallen op YouTube. Er wordt voor de topposities gevochten. Doe daarom eerst een zoekwoordenonderzoek. Welke zoekwoorden zijn populair? Zijn er al video’s op YouTube die scoren bij die zoektermen? Uit dit onderzoek selecteer je tien zoekwoorden waarbij jij positie op YouTube wilt hebben. Focus is belangrijk. Richt je daarom per video op één van de tien zoektermen. Dit is het zogenaamde VIP-zoekwoord voor die specifieke video. De overige zoektermen ondersteunen en zorgen ervoor dat je het VIP-zoekwoord niet gaat spammen.
Een handige tip is dat YouTube de eerste woorden het zwaarst laat meewegen. De YouTube-titel moet daarom altijd beginnen met het VIP-zoekwoord. Bedenk wel een kloppende zin als YouTube-titel. De kijker moet tenslotte verleid worden om erop te klikken. Laat de video-omschrijving ook beginnen met het VIP-zoekterm. De YouTube-titel in de omschrijving plakken is de beste manier. Schrijf daarna een omschrijving waarin je de overige zoekwoorden verwerkt. Schrijf ook hier altijd een goedlopend verhaal. De kijker heeft er dan ook echt wat aan. Voeg als laatste de zoekwoorden toe als label. De eerste label is weer met het VIP-zoekwoord. Volg daarna de volgorde van de zoekwoorden in de video-omschrijving.
Overtroef de concurrent
YouTube vertellen waar de video over gaat. Klinkt simpel toch? De truc is om dit beter te doen dan je concurrenten. Ieder element van YouTube-seo dat jij wel afvinkt en de concurrent niet levert je een voorsprong op. Men ziet vaak twee elementen over het hoofd: de ondertiteling en links.
Naast de titel, omschrijving en de labels gebruikt YouTube ook de ondertiteling om te bepalen waar de video over gaat. De ondertiteling geeft tenslotte letterlijk weer wat er in de video besproken wordt. Het beste is als de ondertiteling de zoekwoorden bevat die ook in de YouTube-titel, video-omschrijving en labels staan. Het is verstandig om al ver van tevoren de zoekwoorden vast te stellen. Op die manier kun je de zoektermen in de gesproken tekst van de video verwerken.
YouTube doet graag alleen relevante voorstellen aan de gebruiker. Een video met veel externe links vertelt YouTube dat de video relevant is. Je wilt daarom zoveel mogelijk externe links en insluitingen. De simpelste manier is om de YouTube-video als content voor je social media te gebruiken en op de website te plaatsen. Vraag daarnaast bijvoorbeeld dealers of zakelijke relaties ook om je YouTube-video op hun website te plaatsen of via hun social media te delen. Iedere link is er weer één.
Stop niet na de upload
Interactie met de YouTube-community is essentieel om bovenaan op YouTube te staan.
Vertoningen, reacties en beoordelingen zorgen dat je YouTube-video blijft stijgen. Veel interactie vertelt YouTube dat de video relevant is. Interactie weegt zwaar en wordt steeds belangrijker. Het verweven van YouTube en Google+ is hier een duidelijke aanwijzing voor. Veel seo-acties doe je tijdens het uploaden, maar interactie volgt pas daarna. Stop daarom niet na het uploaden, maar blijf actief de video promoten en delen. YouTube bepaalt in de eerste twee dagen wat de startpositie in de zoekresultaten wordt. Zorg daarom de eerste twee dagen voor zoveel mogelijk interactie met de community. Hoe hoger de startpositie, hoe eerder je een top positie op YouTube hebt. Gebruik net als bij het regelen van externe links je collega’s, leveranciers, en klanten om de interactie een kickstart te geven. Als je reacties krijgt, reageer daar dan op. Zo krijg je een korte dialoog, die de interactie weer verhoogt. Probeer ook abonnees te werven op YouTube. Een abonnee krijgt direct een melding van een nieuwe YouTube-video. Veel abonnees betekent dus dat je direct publiek hebt.
-
Koen van der Donk
- Werkt bij: Playforward en Animators
- Functie: Mede-oprichter
- Website:https://www.animators.nl
- Profiel »
- YouTube
- upload
- merk
- community
- video
- vindbaarheid
- Google+
- ondertiteling
- seo
- spam
- social media
- online
- zoekmachine
- VIP-zoekwoord
- interactie
- abonnees
- strategie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- LinkedIn krijgt boete vanwege verwerking persoonsdata
- [interview] Picnic zet klantdata om in hyperpersoonlijk aanbod
- Google lanceert nieuwe functies in Maps, Waze en Earth
- Duits Verkeersbureau zet AI-influencer in om toeristen te lokken
- ACM waarschuwt jongeren voor onbetrouwbare webshops
- Senior Intelligence benadrukt waarde pensioengerechtigden...
Laatste Nieuws
- Google lanceert nieuwe functies in... 01-11-2024
- [interview] Picnic zet klantdata om... 01-11-2024
- ACM waarschuwt jongeren voor... 31-10-2024
- LinkedIn krijgt boete vanwege... 25-10-2024
- Patrick Petersen over PIM nominatie... 23-10-2024
- Duits Verkeersbureau zet... 23-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing