Vijf tips voor een goede explanimation animatie

  • Online
  • 23 mei 2014 @ 09:20
  • Link
  • Koen van der Donk
    Koen van der Donk

    Mede-oprichter
    Playforward en Animators
  • PersonaliaFilmStorytelling

Steeds meer bedrijven en organisaties vallen voor de charmes van een explanimation. Een explanimation is een korte animatievideo die in 60 seconden uitleg geeft over een dienst, product of proces. In dit artikel geef ik 5 tips voor het maken van explanimation.

1. Kies een passende animatiestijl
Een animatiebedrijf kan animaties maken in verschillende stijlen, bijvoorbeeld in cartoonstijl of een meer zakelijke stijl. Het is essentieel dat de animatiestijl past bij je bedrijf. Past het niet dan voelt het te gemaakt en niet goed aansluit bij andere uitingen.

2. Vertel verhalend
Uitleggen kan soms knap lastig zijn. Hoe maak je het begrijpelijk voor hen die niet in de materie zitten? Door uit te leggen middels een verhaal voeg je een logische lijn toe aan de uitleg en maak je het makkelijker te begrijpen en te onthouden.

3. Kort en krachtig
Op internet is het vaak vechten om de aandacht van de klant. Houd de explanimation daarom kort, ongeveer 60 tot 90 seconden. Blijf bij de kern van het verhaal. Laat details zoveel mogelijk weg en kom direct ter zaken. Hou het simpel.

4. Hou het luchtig
Sommige informatie kan nogal zwaar en saai zijn. Vermijd vaktermen of ingewikkeld taalgebruik en hou het luchtig. Gebruik spreektaal om het toegankelijk te houden.

5. Maak het speels
Met animatie ben je zo vrij als een vogel. Benut die vrijheid en maak de explanimation speels. Gebruik personages, grappige geluiden en overdreven animaties om het verhaal aan te kleden.
 

Koen van der Donk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken