Samsung helpt 3 x 3 basketballers naar goud met geheim wapen 'ShotControl'

Samsung helpt 3 x 3 basketballers naar goud met geheim wapen 'ShotControl'
  • Sponsoring
  • 6 aug 2024 @ 13:42
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Je kon het al lezen op de website van MarketingTribune: de 3 x 3 basketballers gingen voor goud op de Olympische Spelen. En het is gelukt! Samsung, dat de Nederlands bij de traingen hielp met het geheime wapen 'ShotControl', feliciteert de spelers met de gouden plak.

De afgelopen maanden trainde het team met behulp van Samsung ShotControl, om optimaal te presteren tijdens de laatste drie minuten van de wedstrijd, die essentieel zijn bij 3x3-basketball. 'Dit is pas het begin. In de toekomst zal Samsung ShotControl ons nog meer mogelijkheden bieden om onze positie in het internationale 3×3 landschap te versterken', zegt Nederlandse basketballer Worthy de Jong over het driejarig basketball-breed partnership waarin Samsung en de NBB het Nederlands basketball naar een hoger niveau tillen.  

Het partnership reikt verder dan alleen het ontwikkelen van de innovatie. Samsung spant zich in brede zin in om van 3x3 Urban Teamsport nummer 1 te maken. Met een door Cheil ontwikkelde campagne op Instagram en TikTok maakt Samsung de sport voor een breder publiek zichtbaar, met daarbij een duidelijk focus op de doelgroep 16 t/m 35 jaar. In deze content krijgen de regels van het spel, maar ook de cultuur en  fashion rondom basketball een podium.

Ontwikkeling & Techniek
De ontwikkeling van ShotControl duurde twee jaar en kwam tot stand in nauw overleg met de 3x3 basketballers, de Nederlandse Basketbal Bond, Samsung, Cheil Benelux en de technische realisatie van Vonk. Hierbij werd eerst onderzocht waar de uitdagingen van de spelers lagen, en hoe technologie inzicht kon geven tijdens trainingen en op cruciale momenten tijdens een wedstrijd. De meeste winst bleek te behalen in de kritieke laatste drie minuten van de wedstrijd en de posities die de spelers op dat moment innemen om succesvol te blijven scoren.

Aron Royé, Coach team 3x3 NL: ‘Het is tof om te zien dat de eerste uitkomsten van Samsung ShotControl inzichten opleveren die we al meteen kunnen implementeren richting Parijs. Enerzijds zijn dat inzichten die valideren wat de spelers zelf al weten en voelen. Maar er waren ook opvallende uitkomsten in de heatmaps die interessante scoringsmogelijkheden van spelers in een bepaalde fase in de wedstrijd aan de oppervlakte hebben gelegd. We moeten daarbij bedenken dat dit pas het begin is. In de toekomst geeft ShotControl ons nog veel meer mogelijkheden waarvan ik geloof dat het onze positie in het internationale 3x3-landschap gaat versterken. Een mooie aanvulling op ons keiharde dagelijkse werk.’

Gerben van Walt Meijer, Marketing Manager Mobile eXperiences van Samsung: ‘Samsung heeft een jarenlange geschiedenis met de Olympische Spelen. Mooi om te zien dat we ons partnerschap weer kunnen bekronen met een derde technologische ontwikkeling, die we wederom met Cheil Benelux hebben ontwikkeld. Na het Smartsuit en FastFrame, die beide erg succesvol waren op de spelen, hopen we nu ook met ShotControl te gaan bewijzen dat innovatie grensverleggend kan zijn en dingen mogelijk maakt, die eerder onmogelijk leken; op de aankomende Spelen, maar ook in de belangrijke toernooien daarna - zoals het EK en het WK.’

Tim van der Sijde, Managing Director Cheil Benelux: ‘Bij de ontwikkeling van ShotControl wilden we 3x3 basketball écht vooruit helpen en tegelijkertijd de innovatieve kracht van Samsung laten zien. De innovatie moest dus zo ontwikkeld worden, dat het de spelers niet in de weg zat en het intuïtief genoeg was om het zelf te kunnen gebruiken. Technologie, die ook op de lange termijn inzicht blijft geven. Geen one-off. Zo werd het een project waar we jarenlang mee bezig zijn geweest en waarbij we de verschillende expertises binnen ons bureau moesten samenbrengen. Bij Cheil houden we ervan om technologie zo tastbaar mogelijk te maken en waar is dat meer het geval dan op het hoogste niveau in de Olympische arena?!’

Credits:
Opdrachtgeven: Samsung Electronics Benelux
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Danique Rozestraten, Gerben van Walt Meijer, Laura Geuze
Bureau: Cheil Benelux
Overall Lead: Tim van der Sijde
Account: Judith Langeslag, Istvan Schiering,
Strategy: Dennis Hamakers
Project Management: Alessandra Vacondio Vargas
Project Partner: De Nederlandse Basketball Bond
Creatie: Tim de Waard, Daniel Samama, Ton van Jole
PR Agency: Edelman

App
Design: Danny Bakker, Ramelan Sadjid, Bernard Westerdijk|
Technical production: Vonk
Head of production: Bart Breugem
Director: Bart Breugem
Shoot Producer: Marco van Prooijen
Post-production: Lamine Ndiaye, Danny Verduyn Lunel
3D animation: OneSize
Music composition: AMP Amsterdam



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken