Gouden Zaag 2017 - dit zijn de 6 nominaties!

  • Algemeen
  • 19 jun 2017 @ 14:51
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Awards

Welk jong creatief talent zaagt het hardste aan de stoelpoten van de gevestigde creatieve orde? Die vraag beantwoordt MarketingTribune dit jaar voor de vijftiende keer in samenwerking met het Jonge Honden-bestuur, topcreatief Lode Schaeffer (Indie Amsterdam) en onze eigen Peter van Woensel Kooy. Tussen deze zes (van een longlist van 41) staat de winnaar! De ceremonie van de Gouden Zaag 2017 is in strandclub Longbeach a.k.a. The Dutch Embassy of Creativity te Cannes op 21 juni 2017. Talentscouts, bureaudirecteuren en nieuwsgierige marketeers opgelet!

[N.B. deze lijst verschijnt tevens in de print-editie die morgen op de mat ligt bij abonnees en wordt verspreid onder alle deelnemers aan de Nima Marketing Day in de Fabrique]

Teams staan in willekeurige volgorde, klik vooral ook op de portfolio's



Team 1: Nick & Leo



Opdrachtgever: KLM
Bureau: DDB & Tribal Amsterdam
CD’s: Ed van Bennekom & Jasper Diks
Creatie: Nick Maas & Leo van Oss
Reactie op hun nominatie: klik hier
Portfolio: www.leoennick.com







Toelichting Nick Maas & Leo van Oss (werk: zie portfolio):
‘Sinds we plusminus anderhalf jaar geleden van studiefinanciering naar salaris zijn gegaan hebben we een paar leuke dingen mogen maken, maar deze video die we afgelopen kerst voor KLM maakte deed het het best. Iets meer dan 75 miljoen keer bekeken. Daar hebben we er eentje op gedronken.’

Team 2: Tim & Bastian

Opdrachtgever: Chanel
Bureau: AKQA Paris
Creatie: Bastian Lievers & Tim Blaney Davidson
Media-inzet: Digital innovation
Doelstelling: Creëer een digital wayfinding experience waarbij bezoekers voelen dat zij deel uitmaken van de expositie over het leven van Coco Chanel.
Reactie op hun nominatie: klik hier
Portfolio: www.timandbastian.com







Toelichting Bastian Lievers & Tim Blaney Davidson (werk: zie portfolio):
‘Mademoiselle Privé is een expositie over het leven van Coco Chanel in het Saatchi Gallery in Londen. Via een digital app die bezoekers moesten downloaden werden zij onderdeel van de expositie. Dankzij iBeacons wist de applicatie precies in welke ruimte jij stond en gaf het relevante informatie over Coco’s leven. Een unicum om deel uit te maken van een project van deze grootte. Toen we met dit project begonnen hadden wij nooit durven dromen dat dit project realiteit zou worden. Dat het uiteindelijk opgepikt werd door grote magazines als Vogue, Harper’s Bazaar en Wallpaper is een stap in de juiste richting voor onze beide carrières. Om The Guardian nog maar even te quoten: With the app at it’s heart.’

Team 3: Ysabelle & Robin

Opdrachtgever: McDonald’s Nederland
Bureau: TBWA\Neboko Creatie: Ysabelle Tierie & Robin Poelmann
CD’s: Dennis Baars & Erik Falke
Medium: inhaker
Reactie op hun nominatie: klik hier
Portfolio: www.ysabellerobin.nl









Toelichting Ysabelle Tierie & Robin Poelmann (werk: zie portfolio):
‘McDonald’s deed iets wat veel merken niet durven en juist dat maakte het zo goed. Het was simpel en toch gewaagd. En de Facebookpost van Koning Willem was natuurlijk de kers op de taart.’

Team 4: Tom & Sebastiaan

Opdrachtgever: Letgo
Bureau: Dawn Amsterdam
Creatie: Tom Klaver & Sebastiaan Witteveen
Doelstelling: Introduceer Letgo onder millennials als dé app om tweedehands spullen te kopen en verkopen.
Media-inzet: 360° campagne
Reactie op hun nominatie: klik hier
Portfolio: www.tomensebastiaan.nl










Toelichting Tom Klaver & Sebastiaan Witteveen (werk: zie portfolio):
‘Letgo is de nieuwe app om spullen te kopen en verkopen, en daar lieten wij Nederlandse jongeren kennis mee maken. Say hi tegen nieuwe vette sneakers, say bye tegen spullen die je niet meer nodig hebt. Geïnspireerd op de beeldcultuur van Snapchat en Instagram creëerden wij een campagne waarin we laten zien dat verkopen via Letgo eenvoudig en leuk is. En omdat we alle denkbare media hebben ingezet kon niemand om ons heen.’

Team 5: Eva & Marleen

Opdrachtgever: ADCN Next Talent award - ‘Dear Beeflovers’
Creatie - Marleen Geerts & Eva Nota
Media: social, out of home & print
Doelstelling: Ontwerp een impactvolle campagne, product, service of programma waarmee je mensen vertelt hoeveel effect hun persoonlijke rundvleesconsumptie op het klimaat heeft.
Reactie op hun nominatie: klik hier
Portfolio: www.evamarleen.com 










Toelichting Eva Nota & Marleen Geerts (werk: zie portfolio):
‘We delen dagelijks onze lunch, roddels en sinds kort onze gloednieuwe ADCN lamp. Met dit idee wonnen we namelijk de ADCN Next Talent award. Een campagne waarmee we iets kunnen bijdragen aan het verbeteren van het gedrag van de mens. Ervoor zorgen dat mensen bewust zijn van het feit dat rundvlees eten, grote impact heeft op het klimaat. Check de case verder op evamarleen.com.’

Team 6: Bert & Alexis



Opdrachtgever: Adobe
Creatie: Bert Marissen & Alexis Jabbour
Agency: McGarrybowen Amsterdam | Achtung!
Media: integrated campaign
Doelstelling: Introduceer Adobe Stock in de design- en advertising community
Concept: The Hovering Art Director.
Reactie op hun nominatie: klik hier
Portfolio: www.alexisandbert.com






Toelichting Bert Marissen & Alexis Jabbour (werk: zie portfolio):
‘Adobe Stock introduceren bij de design- en advertising community was echt een heel tof project om aan te werken, vooral omdat wij zelf de doelgroep zijn. We hebben dus ook naar onszelf gekeken en zagen dat de art directors eigenlijk altijd over de schouder van de designer “hoveren" en constant feedback geven. Het idee begon als een kleine branded content campagne voor de Benelux maar wordt nu global uitgerold en we hebben zelfs een “Hovering Art Director” actiefiguur gemaakt.’

Hoe nu verder?
Het bestuur van de Jonge Honden onder voorzitterschap van Denise Willegers (Vice) heeft bovenstaande longlist geselecteerd uit haar ledenbestand van circa 1500 Jonge Honden. Maar liefst 41 teams streden dit jaar mee om de Zaag, internationaal ook bekend als the 'Golden Saw'.  'Wie zijn de hardst zagende creatieven aan de stoelpoten van de gevestigde orde' , is als elk jaar het enige criterium. Hierna kwam de hoofdjury bij elkaar, bestaande uit de leden Lode Schaeffer (oprichter bureau Indie en oud-voorzitter ADCN) en Peter van Woensel Kooy (sr. redacteur MarketingTribune), de mannen die de Zaag ooit in het leven riepen op het dak van Jimmyz te Cannes. Hieruit volgt een shortlist. De ceremonie van de Gouden Zaag 2017 is in strandclub Longbeach a.k.a. The Dutch Embassy of Creativity te Cannes op 21 juni 2017.



(beeld: Jonge Honden) 

EERDERE WINNAARS GOUDEN ZAAG:
Pascal Rotteveel & Niels Straatsma, Gijs Sluijters & Joris Tol, Thijs Biersteker & Karian Weijers, Stella Geurtsen & Kris Spapé, Yona Hummels & Stef Jongenelen, Habbekrats (Victor Ponten & Jim Aasgier), Thomas Overweg, Elwin Bes & Emilio de Haan, Pol Hoenderboom & Bart Mol, Bryan Wolff & Daniël Sumarna (2013) en Sharif Abdel Mawla & Michael Middelkoop (2014), Koen Janssen & Bas Janssen (Gebroeders Janssen, 2015), Mees Ubachs & Sharon de Graaf (2016). Lees hier terug over de Zaag en genomineerden talenten van vorig jaar.


 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken