Inzicht krijgen in emoties met nieuwe EEG-methode
- Algemeen
- 2 jul 2019 @ 11:03
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- AI
- 2 jul 2019 @ 11:03
- Redactie MarketingTribune
Een onderzoeksteam van Rotterdam School of Management, Erasmus University heeft een methode ontwikkeld waardoor emoties in de hersenen met behulp van EEG direct kunnen worden gemeten.
Door deze nieuwe methode kan er van seconde tot seconde worden gemeten hoe mensen reageren op een stimulus, zoals een filmtrailer of commercial. Volgens de onderzoekers is het van moment tot moment nauwkeurig meten van emoties waardevol, omdat organisaties daardoor inzicht krijgen in de emotionele impact van hun product, reclame, website of klantenservice.
Machine learning
Voor de ontwikkeling van de methode hebben Esther Eijlers, dr. Maarten Boksem en hoogleraar Ale Smidts de EEG-gegevens van 40 studenten verzameld terwijl die korte video's bekeken die een bepaalde emotie moesten oproepen. Met behulp van machinelearningtechnologie werden vervolgens aan elke emotie een bepaalde frequentie en topografie van het EEG-signaal toegeschreven.
De studenten kregen een fragment van de animatiefilm Up te zien, waar in korte tijd de kijker te maken kreeg met verschillende emoties. ‘We hadden een classificatie gemaakt in welke seconden deelnemers zich blij of verdrietig zouden voelen tijdens het bekijken van de video’, verduidelijkt Eijlers. ‘Het bleek dat de emotionele reactie die we voorspeld hadden op basis van het algoritme van onze EEG-gegevens, overeenkwam met de positieve en negatieve stukken uit de verhaallijn.’
Door publicatie in het tijdschrift PlosOne is de methode nu beschikbaar om commercieel te worden toegepast.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit...
- 7 vragen aan Jojanneke Meewis van ASML over employer branding:...
- Belastingdienst wordt niet leuker, wel duidelijker
- DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
- “Do Tell" winnaar PIM Marketingliteratuurprijs 2024
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events