In het wiel van... Niels van der Plas (Laudame Financials)

In het wiel van... Niels van der Plas (Laudame Financials)
  • Algemeen
  • 4 jun 2024 @ 11:00
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de zesde aflevering van deze fonkelnieuwe rubriek: Niels van der Plas, Manager Marketing & Communicatie binnen Laudame Financials.

Op wie zetten we de achtervolging in?
Mijn naam is Niels van der Plas en ik ben Manager Marketing & Communicatie binnen Laudame Financials. Samen met mijn collega Pamela Verschoor ben ik verantwoordelijk voor het merk Laudame Financials en alle externe en interne communicatie. Dat betekent een intensieve samenwerking met onze drie commerciële business lines; Interim Financials, Search & Selection en Consultancy én met de afdeling recruitment op het gebied van employer branding en recruitment marketing.

Waarom wielrennen?
Wielrennen is voor mij als mooi-weer-fietser de perfecte combinatie van buiten zijn, sporten, nieuwe omgevingen verkennen en genieten van de zon. Voor iemand die het op zomerse dagen snel te warm heeft, is wielrennen de perfecte sportieve activiteit. Door de wind die je zelf creëert, is het eigenlijk nooit te warm om te fietsen en pak je wel de zonuren mee.

Fiets je alleen of in een groep?
Korte ritjes rijd ik alleen. Langere ritten en toertochten zijn uiteraard leuker (en een stuk makkelijker) in een groep. Bijvoorbeeld de Laudame Financials Wielertour, waarmee we elk jaar met collega’s en relaties geld ophalen voor Stichting House of Hope.

Luister je naar muziek onderweg?
Ik luister tijdens het fietsen geen muziek en geniet juist enorm van de geluiden of stilte tijdens het fietsen. Van vrolijke vogels en volle terrassen in dorpjes tot de stilte van de polder, heerlijk!

Hoe lang fiets je al?
In 2020 ben ik begonnen op een oude fiets van mijn schoonvader, dus inmiddels 4 jaar.

Welk merk fiets rij je en waarom dit merk?
Een Koga. Het eerlijke verhaal is dat ik deze fiets via een kennis tweedehands kon kopen en er geen uitgebreid merkonderzoek aan vooraf is gegaan. Wel heb ik mezelf later verdiept in het merk en kan ik mij goed vinden in de waarden van het bedrijf. Koga fietsen worden ontworpen en handgemaakt in Nederland en bieden uitzonderlijk goede garanties. Ik krijg ook geregeld complimenten over de fiets, zelfs van fietsenmakers.

Hoe vaak op de fiets per week en hoeveel km gemiddeld per rit?
Dat verschilt nogal per seizoen. Ik noem mezelf vaak een doorgewinterde mooi-weer-fietser. Zodra het echt lekker weer is, probeer ik minimaal 2 keer per week te fietsen. In combinatie met mijn gezin, padel, voetbal en werk is dat nog wel eens puzzelen. Afhankelijk van de dag wissel ik korte ritjes (30-50 km) af met langere ritten (70-100 km).  

Wie is je grootse wierheld(in) momenteel en waarom?
Ik heb enorm veel respect voor Fabio Jakobsen die na zijn horrorcrash in Polen in 2020 weer terug is gekomen aan de top. En het zou natuurlijk bijna een belediging zijn om Matthieu van der Poel hier niet te noemen. Het wereldkampioenschap op de weg in Schotland vorig jaar heb ik van begin tot eind gekeken, wat een waanzinnige prestatie was dat!

Tour de France of Giro? En waarom?
De Tour de France! Wij gingen als gezin vroeger vaak op vakantie naar Frankrijk en hebben daar regelmatig een etappe bezocht. Als kind was die hele tourkaravaan natuurlijk extra indrukwekkend en ook op de campings was er veel aandacht voor de tour. Sindsdien volg ik de tour ieder jaar, zeker de vaak beslissende bergetappes.

Wat is je devies op de fiets?
Wielrennen draait voor mij om buiten zijn en daarvan genieten. De gemiddelde snelheid op Strava is leuk, maar voor mij geen drive. Daarmee ben ik misschien een atypische wielrenner, maar die ontspanning helpt om ruimte te geven aan anderen in het verkeer. En daarmee het soms niet al te beste imago van de wielrenner als asociale weggebruiker hopelijk weer een beetje op te krikken.

Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?
Ik ben twee jaar geleden 192 kilometer van Friesland naar Rotterdam gefietst na een week vakantie. Vooraf had ik bedacht om vooral in Friesland te gaan fietsen, maar na een week stond er nog steeds 0 kilometer op de teller. Dan maar de hele tocht naar huis. 7 uur en 42 minuten, 6 AA’tjes, 10 Snelle Jelle’s en een onvergetelijke tocht later stond ik weer thuis in de tuin.

Wat is nog een uitdaging op wielrengebied?
Volgend jaar ga ik samen met een vriend meedoen aan Alpe d'HuZes. We mogen de komende maanden flink aan de bak om hoogtemeters te maken in Nederland. Tegen het klimmen zelf zie ik nog niet eens zo erg op, maar het dalen vind ik bij voorbaat al spannend.

Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?
De makkelijkste vergelijking is meten om te verbeteren. Zowel in marketing als professioneel wielrennen is het cruciaal om je prestaties continu te meten en bij te sturen waar nodig. Voor mij persoonlijk gaat het meten minder op bij het wielrennen, maar zeker niet op marketingvlak.

Ook in de voorbereiding zie ik gelijkenissen. Alles begint bij een goede voorbereiding en de juiste basis. Gedegen marktonderzoek moet de basis zijn van je merk en marketinginspanningen. Dat kan je prima vergelijken met het aanschaffen van de juiste spullen, het vooraf in kaart brengen van de omgeving en bepalen van je route. Als de basis staat kun je daar altijd op terugvallen.

Tot slot is samenwerking en het samenbrengen van de juiste specialisten cruciaal voor wielersucces en succesvolle marketing. Wielrenners maken deel uit van een team dat samenwerkt om te winnen. Denk aan diëtisten, trainers en fysiotherapeuten. Marketeers werken vaak samen met collega’s, bureaus of freelancers uit verschillende disciplines, zoals ontwerpers, copywriters en data-analisten, om succesvolle campagnes te realiseren.

Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar en waarom?
Laudame Financials is in 2000 opgericht en al 24 jaar gespecialiseerd in detachering en werving & selectie binnen finance & control. Vorig jaar hebben we een derde business line gelanceerd; consultancy. In de praktijk konden we veel van de uitgevoerde interim-opdrachten in de afgelopen jaren al scharen onder consultancy-opdrachten. Denk aan grote verandertrajecten, ERP-implementaties, hulp bij het inrichten en optimaliseren van de financiële functie en het inrichten van datawarehouses en effectieve dashboarding. In 2023 hebben we daar een aparte business line voor gelanceerd, gericht op de projectmatige verbetering van de finance functie als partner van de CFO.

Ons netwerk en de zorgvuldig opgebouwde reputatie als betrouwbare en kwalitatieve partner voor tijdelijke en vaste functies binnen finance & control is tegelijkertijd een enorme meerwaarde als een uitdaging. De logische meerwaarde zit in de lage drempel om ook onze consultancy-dienstverlening te introduceren binnen het warme netwerk.

De uitdaging voor mij als marketeer zit in het meenemen van onze bestaande relaties in deze nieuwe propositie. Omdat we voor veel opdrachtgevers al jaren werken, hebben zij een bepaald beeld van de dienstverlening van Laudame Financials. Aan ons de taak om dat beeld (deels) te veranderen en hen mee te nemen in onze meerwaarde op deze vlakken. Tegelijkertijd moeten we nieuwe opdrachtgevers overtuigen van de kwaliteit van onze dienstverlening. Dat doen we vanuit onze pragmatische en projectmatige aanpak. Geen dikke rapporten en eindeloze slidedecks, maar een concreet route waar je organisatie verder mee komt. Daarmee positioneren we onszelf als een challenger ten opzichte van de grote consultancy-firms.

Tot slot vraagt dit om een update van ons werkgeversmerk. Met de introductie van consultancy bieden we zowel huidige als nieuwe collega’s nieuwe perspectieven.

Eerdere edities van In het wiel van...:

1. In het Wiel van Marit Huisman (Basic Fit)
2. In het Wiel van Daan Hulzinga (NS)
3. In het Wiel van Menno Dings (Rondom Lopen Groep)
4. In het Wiel van Dorkas Koenen (Rabobank)
5. In het Wiel van Wouter Houtman (Aldi)

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken