Het relatiegeschenk: een krachtig marketinginstrument voor elk type ondernemer

Branded Content
Het relatiegeschenk: een krachtig marketinginstrument voor elk type ondernemer
  • Algemeen
  • 26 aug 2024 @ 07:19
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 26 aug 2024 @ 07:19
  • Sales

Bij marketing draait alles om imago en klantrelaties. Hoe ervaren mensen het om zaken met je te doen? Welk beeld roept jouw merk bij ze op?

Door de jaren heen zijn er veel nieuwe mogelijkheden bijgekomen om een bedrijf in de kijker te spelen. Het internet speelt hierin tegenwoordig een grote rol, maar het is zeker niet de enige manier om je bedrijfsimago mee op te bouwen. Al vele decennia geven bedrijven relatiegeschenken weg. Het feit dat ze dit nog steeds massaal doen, geeft aan dat er kennelijk voordeel uit te halen valt. En dat klopt: mensen krijgen graag cadeautjes!

Psychologisch effect

Het weggeven van relatiegeschenken zorgt ervoor dat je een positieve indruk achterlaat. Vaak kan het ontvangen van iets leuks zelfs de doorslag geven om een bepaalde aankoop te doen, zelfs als de prijs hoger is. Stel je voor dat je een artikel in de verkoop hebt voor 49,95 euro, terwijl hetzelfde product bij een concurrent voor 47,95 euro te koop is. Maar jij geeft bij bestelling een cadeautje weg. Dan zal iemand alsnog geneigd zijn om de aankoop bij jou te doen. Men vergeet vaak om zich te realiseren dat ze dat cadeautje in de meeste gevallen niet nodig hebben en ook niet zouden hebben gekocht als het betaald had moeten worden. In feite betalen ze het nu alsnog door een hogere prijs voor de bestelling neer te leggen. Zo bezien is de gulle gever dus slim bezig om zijn omzet te verhogen.

Merk in beeld

Los van het bovenstaande effect speelt bij relatiegeschenken nog iets anders mee. Het is een beproefde methode om jouw merknaam voortdurend in beeld te brengen bij de ontvanger. Dat werkt ook in een situatie tussen bedrijven onderling. Niet voor niets laten leveranciers die voornamelijk zakelijke klanten hebben vaak kantoorartikelen bedrukken om die aan het einde van het jaar of bij een bepaalde bestelwaarde gratis mee te sturen. Heel slim, want hierdoor blijven de contactgegevens van zo’n bedrijf voortdurend in beeld. Bovendien gaat er ook een bepaalde wederkerigheid uit van het weggeven van cadeaus. Ook dat is in feite een psychologisch effect. Als we iets krijgen, voelen we ons vaak eerder verplicht om op een ander moment iets terug te geven. In het geval van een relatie met een bedrijf kan dat heel goed zijn in de vorm van het plaatsen van een bestelling.

Dit artikel verschijnt op initiatief van Lequal

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken