‘U tevreden, wij tevreden!’ beste slogan verzekeraars

‘U tevreden, wij tevreden!’ beste slogan verzekeraars
  • Algemeen
  • 27 aug 2024 @ 07:43
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De slogan ‘U tevreden, wij tevreden!’ van ZLM Verzekeringen scoort met een 8,56 het hoogst van alle slogans in de markt. Het gemiddelde cijfer van alle slogans is een 7,01. Grote partijen, zoals Rabobank, ING en ABN Amro, scoren duidelijk slechter.

Dit blijkt uit Uitblinkers Verzekeraars, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders. Klanten beoordeelden de slogan van ZLM Verzekeringen het best van alle verzekeraars. ‘U tevreden, wij tevreden’ scoort, met een 8,56, bijzonder goed. Dit is mogelijk te danken aan de positieve boodschap, die benadrukt dat ZLM Verzekeringen klanttevredenheid belangrijk vindt. De slogan sluit naadloos aan bij de strategie van ‘beste service’, waarop ZLM Verzekeringen het beste scoort. De slogan past dus goed bij de ervaring van klanten van de verzekeraar.

Gemiddelde slogancijfer een 7
Van de 32 onderzochte verzekeraars gebruiken 24 een slogan. Deze zijn in dit onderzoek getoetst. Het gemiddelde cijfer van alle slogans is een 7,01. ‘Even Apeldoorn bellen’ van Centraal Beheer scoort een 8,07 en staat daarmee op de tweede plaats. Op enige afstand volgen de slogans van Klaverblad Verzekeringen (7,79), Interpolis (7,65) en IZZ (7,61).

Grote partijen scoren slecht
Opvallend is dat de slogans van de drie grootste financiële dienstverleners ver onder het gemiddelde scoren. Rabobank heeft zelfs de slechtst scorende slogan (5,86) en ook ING (6,17) en ABN AMRO (6,37) staan in de top vijf slechtst scorende slogans. Geen van deze slogans maakt duidelijk waar de organisaties voor staan of welke waardestrategie ze volgen. Daarnaast lijken de Engelstalige slogans, zoals ‘Do your thing’ van ING en ‘Growing a better world together’ van Rabobank, weinig waardering te krijgen van de Nederlandse consument.

Basis van het onderzoek is het zgn. Treacy en Wiersema model. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces). Deze laatste vertaalt zich vaak naar een lage prijs voor de consument. Een pakkende slogan die de positionering samenvat, maakt daarbij duidelijk waar een bedrijf voor staat.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken