Hartstichting publiceert magazine over hartgezondheid vrouwen

Hartstichting publiceert magazine over hartgezondheid vrouwen
  • Algemeen
  • 3 sep 2024 @ 07:59
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

In de maand september vraagt de Hartstichting extra aandacht voor de hartgezondheid van vrouwen. Het eerste exemplaar van het gratis glossy magazine ‘Vrouw&hart’ is van de drukpers gerold.

Het magazine informeert en activeert vrouwen om meer te weten te komen over hun hart. Er zijn risico’s op hartproblemen waar alleen vrouwen in hun leven mee te maken krijgen. Er bestaan duidelijke én minder duidelijke signalen die het hart geeft als er iets mis is. Het kan lastig zijn voor vrouwen om klachten te herkennen of te voelen en soms merken zij helemaal niets. Het is enorm belangrijk dat vrouwen weten waar ze op kunnen letten om klachten wel te herkennen en deze ook serieus te nemen. 

Risico's
De Hartstichting merkt dat vrouwen geïnteresseerd zijn in wat er anders is aan hun hart in vergelijking met dat van mannen. Het hart van een vrouw is anatomisch niet anders dan dat van een man. Er zijn wel verschillen als het gaat om het ontwikkelen van hart- en vaatziekten en risico’s op hartproblemen die bij vrouwen voorkomen. Zo spelen hormonen een rol en hebben vrouwen bij een hartinfarct soms minder duidelijke signalen dan mannen. Ook worden hun hartproblemen soms ten onrechte verward met overgangsklachten of stress. Als deze hartklachten wel tijdig worden herkend dan kan dit levens redden. Ook scheelt het veel tijd in de zorg en worden onnodige zorgkosten vermeden. In Nederland overlijden meer vrouwen dan mannen aan een hart- of vaatziekte.   

Bewustwording
De laatste jaren is er vrij veel aandacht geweest over hart- en vaatziekten bij vrouwen, maar meer uitleg blijft nodig. Uit onderzoek blijkt dat nog te veel vrouwen niet weten wat precies hun risico’s zijn en hoe ze hun klachten herkennen. Zo weten zij nog niet over de risico’s na problemen in de zwangerschap, zoals hoge bloeddruk en diabetes, en de overgang. 

Naast tips en adviezen, ervaringsverhalen en openhartige bijdragen van Eva Jinek, Chimène van Oosterhout en Daphne Deckers, staan er interviews in met cardiologen, zoals pionier Angela Maas. Ook komen wetenschappers aan 't woord, waaronder Hester den Ruijter en Chahinda Ghossein-Doha die baanbrekend werk verrichten.  

Toekomst
‘Wij vinden het belangrijk dat vrouwen hun hartgezondheid begrijpen', zegt Rebecca Abma-Schouten, hoofd Onderzoek bij de Hartstichting. ‘Jarenlang stond de man centraal in wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten. Al ruim 10 jaar werkt de Hartstichting aan meer kennis over hart- en vaatziekten bij vrouwen. Er is flinke vooruitgang geboekt, maar er is nog een wereld te winnen. We zijn bezig met een inhaalslag', aldus Abma-Schouten. De Hartstichting wil ervoor zorgen dat vrouwen niet met hartproblemen blijven rondlopen, dat zij zelf hun klachten herkennen en er actie op kunnen nemen. ‘Het delen van nieuwe kennis uit onderzoek is belangrijk. Zo helpen we vrouwen en ook artsen en zorgprofessionals vooruit en voorkomen we onnodige behandelingen én onnodige schade aan het hart’,

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken