[column] Succes in de markt begint met een succesvol team

  • Algemeen
  • 16 dec 2019 @ 08:00
  • Link
  • Beate van Dongen Crombags
    Beate van Dongen Crombags

    Partner
    EY VODW
  • Customer Journey

Mijn dochter Lente pakt een mandarijn van de fruitschaal: ‘Mama, deze voelt een beetje zacht en heeft ook een gek kleurtje…’. ‘Dat verbeeld je je maar’, reageer ik, ‘eet hem maar lekker op.’

Als ze het eerste stukje in haar mond steekt, spuugt ze het meteen weer uit. ‘Bah mama, ik zei toch dat deze mandarijn niet goed is!’
Tja, als iets rot is van binnen, merk je dat ook aan de buitenkant. Ook bij bedrijven die aan de binnenkant niet goed functioneren, is het zichtbaar aan de buitenkant. En dat zie je terug in de producten en in hun customer experience. Klanten zien en voelen dat.

Piramide van Lencioni

Regelmatig krijg ik de vraag van bedrijven wat zij moeten doen om echt het verschil te maken, ondernemender te worden, de beste dienstverlening te leveren. Gevestigde bedrijven zien namelijk nieuwe toetreders komen, die met veel passie en plezier het verschil maken. Die nieuwe toetreders bestaan vaak uit zeer gedreven teams. Teams die met elkaar acteren als vriendenclub. Teams die echt het verschil willen maken en elkaar ook durven aan te spreken, daar waar dat nodig is.

De Amerikaanse organisatieadviseur Patrick Lencioni heeft het over ‘high performing teams’. Deze teams werken vanuit een gedeelde visie en aanpak, zijn continue bezig met leren en verbeteren, willen concrete resultaten opleveren, zijn zich bewust van hun omgeving en werken echt samen. Maar deze high performance zie je te weinig bij gevestigde bedrijven. En dat terwijl het werken met goed werkende teams in de agile wereld waarin we multidisciplinair samenwerken cruciaal is.

De piramide van Lencioni biedt mooie handvatten om te bepalen hoe effectief het team is binnen jouw organisatie.

Lencioni onderscheidt vijf niveaus.

De 1e en onderste laag van de piramide begint met vertrouwen. Is er in het team de bereidheid en het vermogen aanwezig om je kwetsbaarheid te delen? Je niet kwetsbaar durven opstellen, komt veel voor in teams. Dat komt feitelijk door een gebrek aan vertrouwen. Bij teams met een hoge mate van onderling vertrouwen, weten teamleden wat er leeft. Ze vragen elkaar om hulp, geven feedback en zijn in staat om zo met en van elkaar te leren. Ze doen zich ook niet groter naar elkaar voor dan ze werkelijk zijn.

In de 2e laag van Lencioni’s piramide gaat het om de bereidheid om je echt uit te spreken. Dus niet roddelen en geen onuitgesproken zaken.

In de 3e laag gaat het om betrokkenheid. Je commiteren aan gedeelde doelen en afspraken.

De 4e laag gaat om het nemen van verantwoordelijkheid. Elkaar accountable maken en houden. Dit betekent verantwoordelijkheid nemen voor je eigen houding, gedrag en prestaties. Maar ook om verantwoordelijkheid nemen als team.

De 5e laag tenslotte gaat over gezamenlijk resultaat. De bereidheid en het vermogen om het persoonlijk belang ondergeschikt of maximaal even belangrijk te maken aan het teambelang. Elkaar dus onbaatzuchtig helpen.

Mandarijn

Werken aan een goed functionerend team is cruciaal om uiteindelijk het verschil te maken in de markt. Tegelijkertijd zie ik dat bedrijven hiervoor te weinig aandacht hebben. En ja, het is ook spannend hiermee aan de slag te gaan, het komt ook voor jou dichtbij, maar ik ben ervan overtuigd dat een goed functionerend team een cruciale sleutel is voor plezier in je werk en succes in de markt.

Kortom, vergelijk je organisatie eens met een mandarijn. Bekijk het door de ogen van een kritische eter zoals een kind van 7 en knijp erin. Maak de onderdelen van binnen ‘high performing’ en zie het resultaat aan de buitenzijde.

Beate van Dongen Crombags houdt zich dagelijks bezig met digitale transformaties van haar klanten en is partner bij EY VODW. Deze column stond in MarketingTribune 21, 2019.

Beate van Dongen Crombags

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken