Freelance marketeers zien uurtarief dramatisch dalen

  • B2b
  • 29 jul 2015 @ 14:38
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekMarketingZakelijk

Uit recent onderzoek van Hoofdkraan.nl blijkt dat er rake klappen zijn uitgedeeld onder freelancers. Met name de freelance marketeers zijn hard getroffen. Zij verdienen in 2015 gemiddeld 48 euro per uur, terwijl dit tarief twee jaar geleden nog op 62 euro per uur stond. Freelancers uit Noord-Brabant zijn de duurste van Nederland, terwijl freelancers in Den Haag stunten met hun tarieven om de concurrentie voor te blijven. Zij rekenen een uurtarief van slechts 37 euro per uur.

Gemiddeld vraagt een freelancer in 2015 44 euro per uur, terwijl dit in 2014 nog 45 euro was, zo blijkt uit onderzoek van Hoofdkraan.nl. De grootste verliezers zijn de zelfstandigen uit de financieel & administratieve sector. Zij vragen 13 procent minder dan vorig jaar. Project managers, coaches en support medewerkers rekenen in 2015 een tarief van boven de 65 euro per uur en zijn daarmee de best betaalde freelancers van Nederland. Vertalers, verkopers en secretaresses delven het onderspit, met een gemiddeld uurtarief van 35 euro of lager.

Freelancers uit Noord-Brabant de duurste van Nederland
Freelancers uit Noord-Brabant zijn met een gemiddeld uurtarief van 48 euro de duurste van Nederland. Ze hebben daarmee de freelancers uit Gelderland van de koppositie gestoten. De goedkoopste freelancers zijn ook dit jaar te vinden in Flevoland waar gemiddeld 33 euro per uur gevraagd wordt. De grootste daling in de markt is te vinden in Drenthe waar freelancers in 2015 5 euro minder verdienen dan vorig jaar en uitkomen op een gemiddeld uurtarief van 42 euro.

Grote tariefverschillen binnen Nederland
Opvallend is dat voor het schrijven van een business plan freelancers uit Gelderland gemiddeld 62 euro per uur vragen, terwijl Friese freelancers hetzelfde werk willen doen voor 21 euro per uur. Ook voor een logo of huisstijl ben je goedkoper uit bij de Friezen. Zij vragen slechts 28 euro per uur, terwijl je in Utrecht 51 euro betaald. Voor het bouwen van een App word je het goedkoopst geholpen in Flevoland (€35 per uur), terwijl de Limburgers daar 62 euro per uur voor vragen.

Haagse freelancers stunten met tarieven
Van de grote steden zijn zzp’ers uit Utrecht het duurst met een gemiddeld uurtarief van 47 euro, op de voet gevolgd door Rotterdam en Amsterdam (respectievelijk €46 en €44 per uur). Den Haag blijft van de grote steden ver achter met een gemiddeld uurtarief van 37 euro, ruim 15 procent onder het landelijk gemiddelde.

Toch positief
Ondanks de toenemende tariefdaling in de markt blijft Niels Goossens, directeur van Hoofdkraan.nl positief. Het is niet voor niets dat het aantal zzp’ers jaar in jaar uit toeneemt. De voordelen van flexibel werken in combinatie met een voldoende aanbod aan opdrachten en projecten winnen het nog altijd van het dalende tarief. Hij verwacht daarom dat ook in 2016 steeds meer Nederlanders hun vaste baan zullen verruilen voor het zelfstandig werken.

Het Tarievenonderzoek 2015 is uitgevoerd door Hoofdkraan.nl, waarbij alle offertes binnen het platform in de periode mei 2013-mei 2015 zijn meegenomen. Download hier het volledige onderzoeksrapport.
 

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken