Welke rol krijgt de smartwatch in de marketingmix?
- B2b
- 22 mrt 2016 @ 11:05
- Link
-
Bart Omlo
manager Benelux
Kentico - AppsInnovatieE-marketing
- 22 mrt 2016 @ 11:05
- Bart Omlo
De meeste mensen hebben nog geen smartwatch, maar dit gaat veranderen. Binnen vijf jaar heeft de helft van alle Nederlanders er een. Ik daag marketeers uit na te denken over hoe ze van dit massamedium gebruik gaan maken. En die uitdaging geldt ook voor b2b marketeers!
Toen Tim Cook in 2014 de Apple watch lanceerde, verwachtte de wereld dat mensen in korte tijd massaal van smartwatches gebruik zouden gaan maken. Smartphones en tablets werden immers ook immens populair na de introductie van de iPhone en de iPad. In de praktijk blijkt die smartwatchadoptie relatief langzaam te gaan en de voorspellingen hieromtrent worden na het aanvankelijke enthousiasme minder euforisch. Wijzelf onderzochten enige tijd geleden ook de uptake van de smartwatch onder consumenten. Hieruit bleek dat de helft van de Nederlanders in vijf jaar een smartwatch denkt aan te schaffen. De potentie is er dus, het gaat alleen minder snel dan oorspronkelijk verwacht.
Killer app
De belangrijkste oorzaak voor deze gestage adoptie van smartwatches is dat er eigenlijk nog geen killer app voor de smartwatch is ontwikkeld. Uit ons onderzoek bleek dat communicatiemiddelen de belangrijkste apps zijn voor de smartwatch. Denk aan mail, chat en bellen, zaken die je in feite ook met je smartphone doet. Een ‘nieuwe’ toepassing zoals het monitoren van je hardloopresultaten en je hartslag wordt toch door een beperkte groep mensen gebruikt. Zolang er nog geen toepassing is gevonden die gebruik maakt van de unieke karakteristieken van de smartwatch, zien mensen de prijs als een obstakel om smartwatches te kopen. Een en ander bleek ook uit het onderzoek. 68 Procent zegt prijs als een belangrijk obstakel te zien. En 35 procent zegt dat ze niet zo goed weten wat ze ermee moeten.
Interactie
De smartwatch verschilt wezenlijk in de device mash, omdat je het echt altijd op je lijf draagt. Laat je je telefoon nog wel ergens liggen, een smartwatch doe je eigenlijk nooit af. Het scherm is kleiner en de informatie die erop ziet is behapbaarder. Het is voor de makers van apps en interfaces ook direct een uitdaging om op dat kleine scherm met weinig middelen precies de goede boodschap te vertellen. Anderzijds kan een interactie met een smartwatch, meer nog dan bij de smartphone, ingegeven zijn door een impuls. Smartwatches kunnen bijvoorbeeld geweldig dienst doen als afstandsbediening, bijvoorbeeld bij het bedienen van je muziekboxen. En ook zaken als spraakbesturing komt beter tot zijn recht op de smartwatch dan de smartphone.
Marketingkanaal
Ik denk dat we binnen niet al te lange tijd nieuwe, innovatieve applicaties voor de smartwatch gaan zien. Het feit dat de nieuwste smartwatches veelal ook los van de smartphone contact kunnen maken met internet is een verdere stimulans voor het ontwikkelen van nieuwe toepassingen. En voor ons als marketingprofessionals is het dan weer de vraag: wat kunnen wij daarmee? Je denkt het snelst aan het ontvangen van pushnotificaties op je smartwatch. Een ding dat in je broekzak afgaat is lang niet meer zo intrusive als een ding dat op je pols afgaat. Ons onderzoek liet zien dat mensen best bereid zijn advertenties op de smartwatch te accepteren, als ze inzien dat ze daar voordeel van hebben (bijvoorbeeld korting). Maar denk ook eens aan alle nieuwe meetgegevens die je door middel van smartwatch kan bemachtigen. Hoe kunnen we daar effectief gebruik van maken? Hoe kunnen we inspelen op het directe, impulsieve contact dat je met een smartwatch hebt? En welke mogelijkheden liggen er op het vlak van b2b? Ik daag marketeers uit om hierover na te denken.
-
Bart Omlo
- Werkt bij: Kentico
- Functie: manager Benelux
- Website:https://www.kentico.com/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Herna Verhagen draagt bij PostNL stokje over aan Pim Berendsen
- De marketingtransfers van week 14, 2025
- ‘Stukje van Mij’ bekroond met hoogste Europese PR-onderscheiding
- Digital advertising naar recordhoogte: TikTok en AI stuwen...
- Nima Marketing Day 2025: Het hoe en waarom van de campagne...
- VIA draagt drie nieuwe bestuursleden voor: Dercksen,...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 15,... 18-04-2025
- Nima Marketing Day 2025: Het hoe en... 16-04-2025
- AI houdt miljarden slechte... 16-04-2025
- Digital advertising naar... 16-04-2025
- Herna Verhagen draagt bij PostNL... 14-04-2025
- VIA draagt drie nieuwe bestuursleden... 14-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management