Nieuw: de lees-app 'Lees' - voor wie niet van lezen houdt
- Bureaus
- 14 sep 2023 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - EducatieDistributie
- 14 sep 2023 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Met de livegang van de gratis app ‘Lees’ is vanaf nu iedere vmbo-leerling of mbo-student die met zijn/haar telefoon bezig is, potentieel een boek aan het lezen of luisteren. De KB nationale bibliotheek introduceert met Lees een app met meer dan 100 gratis titels om leesplezier onder jongeren te stimuleren door boeken net zo toegankelijk te maken als films en series op Netflix of korte filmpjes op TikTok.
Een lees-app voor jongeren die niet van boeken houden
Nederlandse jongeren scoren op het gebied van leesvaardigheid het laagst van leeftijdsgenoten binnen vijftien EU-landen. Basistaalvaardigheden gaan steeds sneller achteruit, en onder de jongere generatie dreigt kwart zelfs laaggeletterd te blijven. Samen met Kesselskramer ontwikkelde de online Bibliotheek een ‘nieuwe app voor als je niet van boeken houdt’. KesselsKramer ontwikkelde de identiteit en positionering die ervoor moet zorgen dat meer vmbo’ers en mbo-studenten beginnen met lezen, gewoon vanaf hun telefoon.
'Veel jongeren vinden boeken saai', legt Creative Director Rens de Jonge uit. 'Wij laten zien dat het niet de boeken zijn die ze saai vinden, maar de analoge manier van lezen. Daar brengt deze app verandering in.'
Lees over liefde, sport, of social media
Veel vmbo’ers en mbo-studenten weten ook helemaal niet dat er boeken bestaan die aansluiten op hun interesses. De Lees-app en communicatie eromheen helpen daarbij: de campagne en de interface van de app zijn juist niet ingericht op voor de doelgroep onbekende boektitels of schrijvers, maar juist op thema’s waar de doelgroep al bekend mee is.
Boekenweek van jongeren
De app lanceert aan de vooravond van de Boekenweek van Jongeren, die op 14 september 2023 start. Je kan de app downloaden in de App Store of in de Google Play Store, gratis en voor niets, zonder dat je lid hoeft te zijn van de bibliotheek. Auteurs Joost Oomen en Khalid Boudou schreven speciaal voor de app twee nieuwe verhalen.
Credits
opdrachtgever: KB nationale bibliotheek
bureau: KesselsKramer
Over de KB
'De KB is de nationale bibliotheek van Nederland. De KB verzamelt, bewaart en onderzoekt. Samen met onze erfgoedpartners, de openbare bibliotheken en wetenschappelijke instellingen bieden we iedereen de mogelijkheid om te lezen, leren en zich te ontwikkelen. Zo dragen we bij aan een slimmer, vaardiger en creatiever Nederland. – www.kb.nl.'
(bron: KB)
Over KesselsKramer
'KesselsKramer is een onafhankelijk communicatiebureau opgericht in 1996 en gevestigd in Amsterdam, Den Haag, en Londen. Het bureau maakt graag ‘reclame voor mensen die niet van reclame houden’ en doet dit onder andere voor merken zoals citizenM, ARTE, Hasbro Monopoly, Bever en Ben. Meer info kesselskramer.com.'
(bron: KK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Netflix
- ontlezing
- LEES
- beter onthouden
- app
- Google Play Store
- boeken
- slimmer worden
- educatie
- TikTok
- Boekenweek van Jongeren
- KesselsKramer
- KB
- App Store
- stimulans
- online
- leren
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Women Inc. lanceert vervolgcampagne... 20-11-2024
- Gamma komt met Eerste Hulp Bij... 19-11-2024
- Bewustwordingscampagne moet begrip... 19-11-2024
- Better Places lanceert online... 15-11-2024
- Boeien en binden met Workstuff14-11-2024
- Pearle focust op jongeren in nieuwe... 13-11-2024