'New madman' Leroy Niemel vertrekt bij Amaru - focus op Canvas Black

'New madman' Leroy Niemel vertrekt bij Amaru - focus op Canvas Black
  • Bureaus
  • 6 okt 2023 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingcommunicatieEducatieStorytelling

‘Tot ziens... en een nieuw begin. Afgelopen vrijdag was mijn laatste dag als managing director van Amaru. Ik verlaat Ace en ga op zoek naar nieuwe avonturen', meldt Leroy Niemel. Hij is deze zomer nog bekroond als nieuwe generatie leider in marcom.

'Nieuw bureau Amaru streeft naar meer diversiteit reclamewereld', werd kort na de lancering gemeld. Het opvallende talentbureau kwam onder de vleugels van de Ace groep, met als managing director en co-founder Leroy Liemel, roerganger, coach en strateeg. Vanwege zijn activiteiten voor Amaru, die daarnaast ook werk voor Canvas Black, Boni Gym en inzet voor Plusplusone.com betroffen, speelde hij zich in de kijker en werd met 'mentor' Emilio de Haan van Ace-zuster Herc in MarketingTribune (MT09,'23 print) geportretteerd en geëerd in de serie 'New Mad Men' 20223.
'Leroy is een verbinder van nu en de toekomst. Binnen een toch nog steeds witte communicatiewereld bouwt hij bruggen', reageerde De Haan op de benoeming, 'wij openen elkaars wereld'.

Iedereen aan tafel
'Binnen onze branche zouden we veel meer leiders of mt leden moeten zien van 27 tot 33. Veranderingen worden pas waargemaakt als iedereen een seat at the table heeft', zegt Niemel in het begeleidende stuk. De maatschappij, dus ook de bureauwereld, moet meer een afspiegeling zijn van de huidige Nederlandse cultuur, bepleiten Niemel en De Haan. Inclusiviteit en diversiteit zijn daarbij belangrijk.

‘Tot ziens... en een nieuw begin', zet hij nu op Linkedin. Hij vertrekt bij Amaru, dat in Ace wordt geïntegreerd. De nieuwe 'madman' zelf gaat zich focussen op Canvas Black als ondernemer en merkadviseur, met culturele analyse en inclusief merkadvies als specialisme.

Vertellen van betekenisvolle verhalen
Niemel: 'Na twee ongelooflijke jaren ga ik verder met dezelfde missie: het vertellen van betekenisvolle verhalen, het inspireren van echte verandering, het regisseren van alternatieve verhalen en het tot leven brengen van doelgerichte ideeën via mijn eigen vormvloeiende onderneming: Canvas Black. We hebben Amaru opgericht in de nasleep van de pandemie en BLM. Het doel was om een brug te slaan naar echte inclusie. Het gebrek aan diversiteit, gelijkheid en inclusie in de Nederlandse creatieve industrie was de belangrijkste drijfveer voor dit idee. Een idee dat zijn relevantie en noodzaak bewees toen we Amaru (betekenis: onsterfelijke liefde, red.) tot leven brachten. Om jong talent te koesteren en hen te helpen hun weg te vinden in de creatieve industrie, terwijl ze tegelijkertijd ook de industrie opleiden over het belang van het toestaan en accepteren van verschillende perspectieven, in elk deel van het creatieve proces.'

Moedige gesprekken
Ook noemt Niemel het voeren van cultureel moedige gesprekken, 'soms ongemakkelijke gesprekken,'en vooral het toevoegen van waarde door perspectief toe te voegen als hoogtepunten waar hij op terugblikt. Nu de positie van Amaru binnen Ace verandert is het tijd voor een volgende stap: 'Een van de belangrijkste drijfveren voor mij om afstand te nemen van mijn rol als managing director is een herstructurering van Amaru binnen Ace. Om meer impact te hebben zal Amaru doorgaan als academie en talent-platform en zullen onze culturele research-diensten worden geïmplementeerd binnen de propositie van Ace. In het licht van deze keuzes ga ik zelfstandig verder als cultureel adviseur en merkbouwer. Ik zal blijven samenwerken met Ace op projectbasis.'

Dankbare terugblik
Bij de afsluiting van zijn Amaru-tijd wil Leroy graag een aantal mensen bedanken, die mede aan de wieg stonden van Amaru en zijn persoonlijke ontwikkeling. 'Ik had dit niet kunnen doen zonder Angelo Bromet van Prospect Eleven en Amber Haank. Met vertrouwen laat ik Amaru achter in hun bekwame handen. Last but not least, er zou geen Amaru zijn zonder Emilio de Haan en Rogier IJzermans. Uit de grond van mijn hart dank ik jullie voor je vertrouwen. Ik ben dankbaar voor alles wat we hebben kunnen doen en trots op het werk dat we met een juniorenteam hebben kunnen leveren. Ik ben verreweg het meest trots als het gaat om onze eerste film, die we slechts zes weken na de start van de eerste talenten hebben opgenomen, en onze eerste onderzoekspaper; "CULTURE + CHAOS + COMMUNITY". Een paper die de blauwdruk is geworden voor hoe we de creatieve industrie en het vak benaderen...'

Hij vervolgt: 'Ik ben ongelooflijk trots en dankbaar voor mijn team, dat me blijft verrassen met hun drive, ambitie en groei. Ik ben er trots op dat we erin geslaagd zijn om dit unieke talent met succes te koesteren en in de industrie te plaatsen. Alizée Bollen ging naar Granny , Jasemen Nassab maakt golven bij Fitzgerald, Naina Soerjoesing zette zichzelf op de kaart bij Glasnost International en Raphael de Jong stapte in de wereld van VaynerMedia. Fèmi Aboh Aboh en Maximilian van Britsom zijn op weg to make moves of their own. Ik wil tenslotte iedereen bedanken die ons vanaf de start van Amaru heeft geholpen en met wie we hebben samengewerkt. Als u in de toekomst waarde wilt toevoegen aan uw strategische en creatieve processen, neem dan gerust contact op via mail@canvas.black’, aldus Leroy Niemel.
Meer over cultural consultancy agency Canvas Black is te weten te komen in dit video-interview in Soho House afgenomen door Damian Bradfield en via deze TNW podcast.
(PvWK, video: WeTransfer / Soho House Amsterdam | foto: MT/Zuiver Beeld)

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken