Effie Awards: goud voor Hertog Jan, Joe Public 3x raak
- Bureaus
- 17 nov 2023 @ 09:37
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 17 nov 2023 @ 09:37
- Sjaak Hoogkamer
In Circa Amsterdam zijn donderdag 16 november in de 40e editie de Effie Awards uitgereikt. De grote winnaars waren Hertog Jan: 'het #1 biermerk van Nederland' met goud en bureau Joe Public die met 2 bronzen en een zilveren Effie naar huis ging.
De initiatiefnemers van de Effie Awards, brancheverenigingen VIA en BvA, kijken terug op een feestelijke veertigste editie, waarbij 13 prijzen zijn uitgereikt voor het behalen van buitengewoon marketingresultaat. Naast de Gouden Effie werden er twee Zilveren Effie Awards en tien Bronzen Effies uitgereikt.
De campagne van Hertog Jan kreeg als enige een Gouden Effie uitgereikt in de categorie Gedrag Lang. De Effie jury was het unaniem eens dat ‘het merk breed uitgemeten wordt in een vlijmscherpe strategie en een krachtige meerjarige campagne, culminerend in fenomenale customer experiences rond exclusieve speciaalbieren zoals Grand Prestige.’
Maatschappelijke Plus
Voor het eerst dit jaar kon men, boven op de Effie, in aanmerking komen voor een Maatschappelijke Plus. Het is een eervolle vermelding voor maatschappelijke impact. De Plus is uitgedeeld aan De Baak, Schoonenberg en Marktplaats. De Baak raakte een belangrijk maatschappelijk thema over de groeiende druk van de prestatiemaatschappij en Marktplaats is beloond voor de impactvolle aanpak die de thema’s duurzaamheid en kansengelijkheid agendeert. De campagne van Schoonenberg verbond, met oog voor diversiteit en inclusiviteit, commercieel succes met maatschappelijke impact.
Juryproces
De juryleden, onder hen zowel vertegenwoordigers van bureaus en adverteerders als onafhankelijke leden, hebben in de afgelopen weken de cases beoordeeld aan de hand van de beoordelingscriteria die per categorie gelden. Uit de selectie van de vakjury’s bekeek de jury van de Maatschappelijke Plus wie van de bekroonde cases een extra Plus op zijn Effie mocht schuiven. Vervolgens heeft de hoofdjury, bestaande uit hoofdjuryvoorzitter Alfred Levi, onafhankelijk hoofdjurylid Hans Middelhoek en de voorzitters van de zeven deeljury's, de uiteindelijke winnaars gekozen. Middelhoek: ‘De jury is niet over één nacht ijs gegaan. De cases zijn binnenstebuiten gekeerd. Soms zijn er aanvullende vragen gesteld om elke twijfel weg te nemen. Dat heeft een aantal fantastische en terechte winnaars opgeleverd.’
ALLE WINNAARS OP EEN RIJ
GOUD
Hoe Hertog Jan uitgroeide tot het #1 biermerk van Nederland
Adverteerder: Hertog Jan
Bureau(s): The Valley, Osborne Pike, Hagens PR, SiteSupport,
Dentsu Creative Amsterdam (social & entertainment), Publicis Groupe NL
Categorie: Gedrag Lang
ZILVER
De Baak geeft ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en leiderschap
Adverteerder: De Baak
Bureau(s): Springbok, Blauw Research, Wavemaker Nederland
Categorie: Merk
+ Maatschappelijke Plus
Ohra wint het zorgseizoen met doemscenario’s en avatars
Adverteerder: Ohra
Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, Holy Fools, Colorbleed
Categorie: Gedrag Kort
BRONS
Terug van nooit weggeweest. De Volkswagen ID. Buzz
Adverteerder: Pon Automotive Nederland
Bureau(s): dentsu creative
Categorie: Succesvolle Introductie
Maandag®: Hoe frisse energie het verschil maakt in het gevecht om talent
Adverteerder: Maandag®
Bureau(s): New Era Consultancy, Dept®
Categorie: Branded Customer Experience
Dichterbij Vermeer
Adverteerder: Rijksmuseum
Bureau(s): Irma Boom Office, Part of a Bigger Plan
Categorie: Succesvolle Introductie
Cordaan Talks: het succes van een openhartig gesprek
Adverteerder: Cordaan
Bureau(s): Café Society, Ministry of Frames, Savvy
Categorie: Gedrag Lang
Bridgefund. Make Money Smile
Adverteerder: Bridgefund
Bureau(s): Ceci n'est pas un bureau, De Mediaboerderij
Categorie: Gedrag Lang
Generatie D
Adverteerder: Ministerie van Defensie
Bureau(s): SteamTalmark, Radancy, Initiative Media
Categorie: Gedrag Lang
Horen zoals je nog nooit hebt gezien
Adverteerder: Schoonenberg
Bureau(s): Indie Amsterdam, UM, Yonego, Social.Inc, De Creatieve Directie, 2twintig PR, Saskia Geleedts
Categorie: Merk
+ Maatschappelijke Plus
Van speelgoed naar speelbeter
Adverteerder: Marktplaats
Bureau(s): Happiness Amsterdam, EssenceMediacom, Abovo Maxlead, Bijl PR, Higuita
Categorie: Gedrag Kort
+ Maatschappelijke Plus
Iedereen blij met de One4all cadeaukaart
Adverteerder: Blackhawk Network
Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, Wavemaker, Team5pm
Categorie: Gedrag Kort
Help, Ik wil een bestseller!
Adverteerder: Kluun
Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, New Book Collective, Ruth Bergmans Promotie en Publiciteit, Harminke Medendorp, Moker Ontwerp, NXTLI
Categorie: Succesvolle Introductie
Foto: hoofdfoto boven Bart van der Putten
FOTO-IMPRESSIE
Borrel vooraf in Circa Amsterdam
Effie-presentatie en voortreffelijke vega-maaltijd tijdens de ceremonie
(foto's PvWK)
Alfred Levi draagt na vijf jaar de Effie-voorzittershamer over aan Conny Braams
(foto: W.-A. Bol)
Casebeschrijving Effie Goud voor Hertog Jan
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- effectiviteit
- BvA
- awards
- maatschappelijk
- effie
- Alfred Levi
- hertog jan
- Conny Braams
- Joe Public
- Circa
- VIA
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Campagne Artemis Academie promoot... 12-11-2024
- Nieuwe merkcampagne VVV Cadeaukaart:... 12-11-2024
- Portfolio UM12-11-2024
- Kaliber ontwikkelt nieuwe... 11-11-2024
- Gouden Zaag 2024 van start07-11-2024
- Campagne SheDecides: Haar keuze,... 07-11-2024