[column] Euforisch déjà vu
- Bureaus
- 6 nov 2024 @ 06:34
- Link
-
IPG Mediabrands
- Geen tag
- 6 nov 2024 @ 06:34
- IPG Mediabrands
Ik heb de opkomst van internet van dichtbij meegemaakt. Samen met een paar collega’s hadden we het euforische gevoel dat dit wel eens heel groot kon worden. Onze directeur twijfelde destijds nog, maar gaf ons het vertrouwen en de ruimte om te experimenteren en een onlineafdeling op te zetten. De rest is geschiedenis.
Meer dan 25 jaar later voel ik dezelfde opwinding, een déjà vu, als ik via mijn ‘nerdy’ LinkedIn-netwerk in aanraking kom met AI en ChatGPT. De mainstream media had AI nog niet ontdekt en dat was heerlijk! Zonder de druk van de hype kon ik AI rustig verkennen en zag ik een prachtige toekomst voor me waarin iedereen zijn eigen persoonlijke digitale assistent heeft, die van alles uit handen neemt. Een toekomst waarin AI een ongekende impuls geeft aan slimmer werken.
Slimmer werken
Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en is dat rustige verkennen verdwenen. AI is continu nieuws en geen hype meer, maar een integraal onderdeel van ons dagelijks leven. Als ik kijk naar het AI-nieuws in onze media- en communicatiebranche gaat het vooral over het verhogen van efficiëntie in marketingprocessen, zoals het genereren van content en het optimaliseren van campagnes. Hoewel dit zonder twijfel belangrijke thema’s zijn, vind ik dat er meer aandacht zou moeten gaan naar hoe AI organisaties kan helpen slimmer en efficiënter te werken, iets waar grote tech- en consultancybedrijven volop over praten.
Het oude argument dat ‘saai werk er nu eenmaal bij hoort’ is met de komst van AI niet langer houdbaar
Geen excuus meer
Efficiënter en slimmer werken staan niet in elke organisatie hoog op de agenda. Hoewel vrijwel elke organisatie roept dat het belangrijk is, ontbreekt in de praktijk vaak de focus. Het wordt gezien als een tijdrovend, kostbaar en complex (automatisering)proces, en zelfs wanneer de business floreert en er meer budget en tijd beschikbaar is, worden de langetermijnnoodzaak en kans vaak over het hoofd gezien en krijgt het weinig prioriteit. Met de mogelijkheden die AI biedt, is er geen excuus meer om slimmer werken niet tot een prioriteit te maken. AI stelt ons in staat om eenvoudiger dan ooit workflows ingrijpend te transformeren. Dit levert niet alleen meer efficiëntie op, maar verhoogt ook het werkplezier door repetitieve en ‘joyless’ taken te elimineren en te automatiseren; gemiddeld besteden we 20 procent van onze tijd aan het zoeken naar documenten!
Waarde creëren
De toekomst van werk draait niet langer om het simpelweg maken van uren, maar om het creëren van waarde. Door AI slim in te zetten, versterken we onze medewerkers en geven we hen de ruimte om zich te richten op werk dat echt waarde toevoegt. Slimmer werken met AI is een essentiële strategie die in de KPI’s van elk bedrijf thuishoort. Het maakt je bedrijf ‘future proof’, zorgt ervoor dat je klanten en medewerkers blijven, en trekt ook nieuwe klanten aan. En, niet te vergeten, het wordt een must voor nieuw talent. Laten we eerlijk zijn, geen enkele medewerker - of het nu gaat om babyboomers, millennials, of de aankomende generatie Alpha - zal zich nog inzetten voor onnodige taken of saaie Excel-klussen. Het oude argument dat ‘saai werk er nu eenmaal bij hoort’ is met de komst van AI niet langer houdbaar. Bedrijven die AI niet als integraal onderdeel van hun werkprocessen omarmen, zullen zowel klanten als talent zien vertrekken naar organisaties die dit wél goed geregeld hebben.
Vallen en opstaan
Dat euforische internetmoment is inmiddels 25 jaar geleden. Ik werk nog steeds bij hetzelfde bedrijf en ook wij zijn we de laatste jaren slimmer gaan werken, gedreven door data en tech. We blijven experimenteren en innoveren, en nu ook volop met AI. We hebben onze eigen chat-assistent MyBot, werken volop met Microsoft Copilot en integreren AI-tools in onze processen. We inspireren collega’s en klanten met prompting-masterclasses en AI-events. En al doende leren we, met vallen en opstaan. Hier een paar inzichten uit deze reis:
Lead by example: Geef als management het goede voorbeeld. Integreer slimmer werken met AI in je doelstellingen, zorg voor de juiste middelen en investeer in (nieuwe) mensen om de AI-transformatie te ondersteunen, want dit kan niet ‘erbij’ gedaan worden. Gebruik zelf dagelijks AI en laat je inspireren door (collega) experts.
Iedereen kan prompten: Leer je medewerkers de kunst van het prompten en optimaliseren van output, of ze nu strateeg, seo-consultant, controller of officemanager zijn. Deze vaardigheid legt een solide basis voor het succesvol inzetten van toekomstige AI-tools en stimuleert creativiteit en nieuw talent uit soms hele onverwachte hoek.
Ontdek en verbeter stap voor stap: De kracht van AI ligt in de cumulatieve impact van kleine verbeteringen, klein geluk. Elke e-mail die je minder verstuurt, elk automatisch rapport en elke bespaarde minuut telt. Laat zien hoe kleine stappen en eenvoudige toepassingen een verschil maken, zodat het voor iedereen makkelijker wordt om de voordelen van AI te ervaren. Wacht niet op perfecte omstandigheden, maar optimaliseer terwijl je bezig bent.
Blije medewerkers en tevreden klanten
Natuurlijk hebben wij ook niet alle wijsheid in pacht en staan we nog aan het begin van een optimale AI-integratie binnen onze organisatie. Ook wij weten niet welke (AI-)tools de toekomst zal brengen, maar de sleutel ligt in het flexibel en enthousiast omarmen van de veranderingen die AI met zich meebrengt. Zo geef je daadwerkelijk die krachtige impuls aan slimmer werken die ik anderhalf jaar geleden voor me zag, met een persoonlijke digitale assistent voor iedereen. Daarmee bouw je aan een organisatie met blije medewerkers en tevreden klanten, wat uiteindelijk leidt tot duurzame groei en wie wil dat nou niet?
Deze bijdrage is geschreven door Nathalie Gumbs, Director of Operations & Transformation bij IPG Mediabrands, en verscheen eerder in MarketingTribune 14, 2024.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Zwijsen experimenteert op kinderen... 06-11-2024
- Women Inc. wil met “Bloed, Zweet en... 06-11-2024
- [column] Euforisch déjà vu06-11-2024
- Politie wil talePolitie wil talenten... 05-11-2024
- Het Rijksmuseum neemt je mee op een... 05-11-2024
- VGZ vervolgt campagne met Eva Eikhout05-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing