Bibliotheken laten zien wat er allemaal kan in campagne

Bibliotheken laten zien wat er allemaal kan in campagne
  • Bureaus
  • 26 aug 2024 @ 07:47
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De openbare bibliotheken in Nederland lanceren een landelijke campagne om iedereen in Nederland te laten weten dat je voor veel meer bij de Bibliotheek terecht kan dan dat mensen nu denken. Het is voor het eerst dat de bibliotheken een collectieve landelijke campagne voeren.

Met bijna 1.300 bibliotheken in Nederland is er altijd wel eentje in de buurt. Maar niet iedereen komt er nog, en - zo blijkt uit onderzoek van bureau Annalec t- veel mensen hebben een verouderd beeld van wat je er kan vinden en kunt doen. 70% van de ondervraagden ziet de bibliotheek nog altijd als een rustige plek om te lezen, leren of de computer te gebruiken. Daarmee doe zij de bibliotheek, maar ook zichzelf tekort.

Het thema van de door Total Design ontwikkelde campagne is: “Ontdek wat je allemaal kan”. Klaas Gravesteijn (Vereniging van Openbare Bibliotheken): ‘Met de slogan “Ontdek wat je allemaal kan” roepen we niet alleen mensen op om het aanbod van de bieb te ontdekken, maar ook om zichzelf te blijven uitdagen. En dat kan iedereen bij de bieb, ongeacht hun leeftijd of vaardigheden.’

De merkbelofte wordt ingevuld met voorbeelden die staan voor de diversiteit van wat er allemaal kan bij de Bibliotheek: een kind dat met een 3D-printer een T-Rex heeft gemaakt, een bibliotheekbezoeker die leert voor haar auto theorie-examen en iemand die aan zijn digitale vaardigheden wil werken.

Breed aanbod
Met deze imagocampagne richt de bibliotheek zich met name op niet-gebruikers, terwijl ook de huidige leden lang niet altijd het juiste beeld hebben. Voor de campagne-commercials zijn bewust gebruikers en diensten gekozen die het brede aanbod van de bibliotheek over het voetlicht brengen.

Gravesteijn: ‘Bibliotheken zijn al jaren actief op heel veel maatschappelijke en educatieve terreinen. Je kunt er bijvoorbeeld terecht voor allerlei cursussen, taal- en computerhulp, vragen over overheidswebsites, huiswerkbegeleiding, 3D-printen, maakplaatsen en culturele bijeenkomsten. We hopen met deze campagne eenieder nieuwsgierig te maken om het aanbod te komen ontdekken.’

Milo van der Meij (Total Design): ‘Wat de bibliotheek allemaal kan bieden aan mensen is het best bewaarde geheim van Nederland. De bibliotheek is tegenwoordig de huiskamer van de samenleving. Misschien wel de laatste plaats waar je kan zijn zonder iets te hoeven kopen. We zijn er trots op dat we dit A-merk meer inhoudelijke bekendheid kunnen geven.’

De campagne start op 26 augustus en wordt uitgerold op televisie, online en social media. Daarnaast is de website bibliotheek.nl aangepast en kunnen lokale bibliotheken gebruikmaken van campagnematerialen om hun lokale aanbod aandacht te geven.

Credits:
Opdrachtgever: Vereniging Openbare Bibliotheken, Cyril Crutz, Mijke Morselt, Erma van Lamoen, Sander Voerman, Cathelijne Kuiters, Rina Sanders, Janneke Bloemheuvel, Marion Glaudemans.
Bureau: TD Amsterdam
Strategie: Trudelies van der Poel
Account: Milo van der Meij, Eveline Wiegmans,
Concept en creatie: Martijn van den Brakel en Peter Clercx.
Productiemaatschappij: Lukkien
Regie: René Nuijens
Producers: Frank van der Horst, Maaike Wolterink, Jos Leene.
Voice-over: Wildebras



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken