Rabobank profileert zich als 'Onze bank' in merkcampagne

Rabobank profileert zich als 'Onze bank' in merkcampagne
  • Bureaus
  • 2 sep 2024 @ 08:13
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Rabobank introduceert een nieuwe merkcampagne. Onder de tagline ‘Onze bank’ benadrukt de bank haar coöperatieve mentaliteit. De nieuwe campagne is de eerste in de nieuwe look & feel die de bank voor toekomstige campagnes zal gebruiken.

In deze campagnes wil de bank laten zien hoe zij door te luisteren en samen te werken een verschil maakt voor klanten, leden en de samenleving. De merkcampagne start op 2 september 2024. ‘Onze vernieuwde campagnes spelen in op wat ons al meer dan 125 jaar uniek maakt: onze coöperatieve mentaliteit’, aldus Chris Kersbergen, Global Head of Brand bij Rabobank. ‘We zijn de enige bank in Nederland met leden in plaats van aandeelhouders. Onze leden, die allemaal ook klant zijn, vertellen ons wat er in hun wereld speelt. Bijvoorbeeld in onze ledenraden, maar ook via acties zoals Rabo ClubSupport. Zo praten onze leden mee over waar wij onze tijd, kennis en geld in steken. Dit zetten we ook om in daden. Afgelopen jaar hebben wij bijvoorbeeld een vijftal coöperatieve initiatieven, ter waarde van 400 miljoen euro, gelanceerd om onze klanten en leden te helpen verduurzamen. Ook dragen wij via de Rabo Sportactie €125 bij aan de sportcontributie van jonge klanten. Dat maakt Rabobank niet zomaar een financiële instelling, maar een bank die een beetje van ons allemaal is.’

De nieuwe merkcampagne en look & feel zijn ontwikkeld in samenwerking met Dentsu Creative. De opdracht was om het coöperatieve karakter van Rabobank relevant en aansprekend te maken voor  jongeren, zonder de bestaande achterban van de bank uit het oog te verliezen.  Volgens Boris Nihom, CEO van Dentsu Creative, begon de samenwerking met Rabobank met één centrale vraag: ‘Hoe vertalen we de unieke organisatiestructuur van de bank naar een aansprekende merkstrategie en opvallende campagneaanpak? Het antwoord vonden we in de coöperatieve waarden van Rabobank. Mensen zijn meer dan ooit op zoek naar verbinding en community. Dat vertaalt zich in waardering voor merken die luisteren en samenwerken. In de gehele campagne staan deze waarden daarom centraal. Wij vragen mensen om hun ideeën en inzichten met ons te delen. Deze komen vervolgens terug in campagnes, nieuwe proposities en verrassende maatschappelijke initiatieven.’

Campagnes
De eerste campagne met de nieuwe identiteit zet de leden van Rabobank in de schijnwerpers. Kersbergen: ‘In deze introductiecampagne stellen we onze leden voor aan Nederland  en vertellen wij hoe zij van Rabobank onze bank maken. Veel van de figuranten in de commercial zijn echte leden van Rabobank. Deze campagne is dus echt een coproductie met onze leden.’ Deze campagne is de komende weken te zien op TV, radio, online en Out Of Home uitingen door heel Nederland.

 Na de introducerende merkcampagne volgt er een reeks van marketingcampagnes over specifieke initiatieven, diensten en producten van Rabobank. ‘Belangrijk voor onze marketingcampagnes is dat het nieuwe campagneformat ons in staat stelt om op een meer onderscheidende manier onze producten en diensten te activeren’, vertelt Dorkas Koenen, Directeur Marketing bij Rabobank. ‘We gaan laten zien dat we de actuele behoefte van o.a. startende ZZP’ers, doorstromers op de woningmarkt en mkb’ers zien en begrijpen. En dat we voor hen een passend aanbod hebben. Zo zijn wij dus ook ‘Onze bank’ voor onze klanten. In het nieuwe campagneformat is er ook meer synergie tussen merk- en propositiecampagnes, wat moet resulteren in meer impact in de hele funnel.’

Rabo Next
Om te laten zien hoe Rabobank luistert, wordt de merkcampagne ondersteund door verschillende online en offline activaties waarin mensen wordt gevraagd om te delen wat hen bezighoudt. Zo heeft de bank Rabo Next gelanceerd: een panel, beginnend op TikTok, waarin acht creators¸ waaronder Jons Hogestijn en Lieke Nunsterling, met hun volgers in gesprek gaan over wat hen op financieel vlak bezighoudt en hen vragen wat zij graag van hun bank zouden zien. De ambitie is om deze ideeën mee te nemen in nieuwe proposities en initiatieven.

Credits:
Opdrachtgever: Rabobank
Strategie en Creatie: Dentsu Creative
Mediastrategie en inkoop: PHD en Mindshare (inclusief Studio M)
Productiemaatschappij: 100% Film
Regisseur: Noël Loozen
Fotograaf: Maeve Stam
D.O.P.: Tim Kerbosch
Casting: Multa Casting
Editing: 21jumpcut, Arthur Ivens
Postproductie: De Grot
Grading: De Grot, Erik van den Heuvel
Sounddesign: Public Audio, Sam Walvisch
Muziek: Sizzer



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken