TUSSENSTAND: Stem op de leukste kerstcommercial van 2021!

TUSSENSTAND: Stem op de leukste kerstcommercial van 2021!
  • Content
  • 16 dec 2021 @ 09:30
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingKerst

Tijd voor een tussenstand! De Staatsloterij en Plus strijden om de 1e plaats, maar ook Albert Heijn, Bol en Kruidvat zijn ook nog in de race voor een podiumplek. Stemmen kan nog tot en met 22 december!

De voorselectie van de redactie bestaat uit tien kerstcommercials en de Staatsloterij Oud en Nieuw-reclame. Houten koekoek Fritsie blijkt het net zo goed te doen als zijn voorgangers Frekkel en Frummel. Lees hieronder alvast wat reacties van stemmers.

Albert Heijn
‘Sympathie, kerstgedachte 2.0 en toch herkenbaar AH.’
‘Ik houd erg van tranentrekkers in deze tijd van het jaar.’

Aldi
‘Knap hoe je van een stukje staal (winkelwagentje) een verhaal met emotie kunt maken.’

‘Ik wist niet dat ik emotioneel kon worden van een winkelwagentje.’


Bol
Nog niet iedereen heeft Bol.com de sinterklaascommercial vergeven, waarin de verwende Felix zijn zelfgemaakte speeltje wegschopt nadat hij de echte heeft gekregen, maar de humor in de kerstcommercial wordt gewaardeerd: ‘Gewoon grappig en laat ook zien hoe de maatschappij aan het veranderen is.’

Coca-Cola
Coca-Cola lijkt te internationaal gevonden te worden en de truck wordt gemist, maar het samenzijn wordt wel herkend.

Dirk
‘Lekker kort’, is de reactie van een kerstcommercialhater, die toch reageerde.

Jumbo
Jumbo profiteert niet echt van ‘onze’ kersverse wereldkampioen Max Verstappen. Dat het lijkt dat hij niet live bij de opname van de kerstcommercial aanwezig kon zijn, wordt hem echter niet kwalijk genomen. ‘Ik heb nu eenmaal een zwak voor Frank Lammers’, ‘Daar krijg je zin in de feestdagen van en om bij elkaar te zijn’ en ‘Blijft de leukste familie van Nederland’ zijn drie van de reacties.

Kruidvat
Kruidvat scoort goed op herkenning. ‘Humor met een knipoog en eens vanuit onverwachte hoek. Hij blijft hangen en niet vervelen.’ ‘Herkenbaarheid en heel erg down to earth en daarom voor veel mensen denk ik wel herkenbaar. Past lekker bij het no nonsense merk, zonder “cheap” te zijn.’ ‘Heel herkenbaar en ontzettend grappig.’
Voor deze meneer is Kruidvat zelfs de enige commercial die überhaupt een verkiezing waard is: ‘Alle andere zijn slecht. Het merendeel is sentimenteel behang van de ergste soort. De creatieve processen hebben duidelijk te lijden gehad onder de dwingelandij van inclusiviteit en diversiteit.’

Lidl
Lidl roept veel onbegrip op. ‘Waarom worden de eenzame moeder en haar zoontje niet gevraagd voor het kerstdiner bij de extended Lidl-familie een paar verdiepingen lager?’ ‘Kerst gaat toch om samenzijn?’

Plus
‘De tearjerker van 2021! Deze raakte me omdat het over bekende thema’s gaat en ook eens iets positiefs zegt over de jeugd in combinatie met zorg voor anderen.’ ‘Zonder twijfel de winnaar; dit is een kerstcommercial!’
Natuurlijk zet Johan van der Zanden, Directeur Marketing & Communicatie Albert Heijn, ‘zijn’ Appie op 1, maar ook voor Plus heeft hij mooie woorden: ‘Ook dit jaar een heerlijke commercial van onze collega’s. Storytelling in optima forma. Warm acteerwerk. Consistent met eerdere commercials.’


Staatsloterij
Fritsie lijkt het net zo goed te doen als zijn furry voorgangers Frekkel en Frummel. ‘Consistentie en toch elk jaar weer een topper. Het begint een traditie te worden.’ ‘We leven echt in een IK-maatschappij, maar het leven is zoveel leuker en gezelliger als je dingen deelt en het goed hebt met elkaar. En precies dat wordt hier duidelijk.’
Haar eigen reactie verraste Lieke Spapens, shoppermarketing & brand activation specialist bij Brompton Road: ‘Nooit geweten dat een koekoeksklokvogel zo kan ontroeren en muziek is prachtig.’
Ook Nana van Dijk, marketingmanager bij het ANP, is fan: ‘Elk jaar weer knap hoe ze met een schattig personage de emoties los kunnen maken. Ook (of misschien juist) omdat het een houten wezentje is. Je stelt je voor hoe alle beeldjes in je eigen huis emotie hebben.’

 

Stuur je top-3 van bovenstaande 10 commercials (eventueel met een korte onderbouwing) voor 23 december 2021 naar nanny@marketingtribune.nl. De uitslag voorzien van de leukste reacties publiceren we 24 december.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken