Waar blijft de content app?
- Content
- 16 feb 2018 @ 14:11
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - AppsMobileContent
- 16 feb 2018 @ 14:11
- Sak van den Boom
Wie kan zich nog een leven indenken zonder de services van Uber? Met die vraag heb ik me nog niet bezig gehouden.
MT opent er een artikel mee over de on demand economie. Aanleiding: een boek over on demand van Lieman. Een vraag om je in te verdiepen.
‘Het Uber voor ‘X’-model zorgt ervoor dat mensen op een andere manier gaan werken. Anders dan traditioneel werk op kantoor, maar ook freelancewerk. Je hebt geen manager als baas, maar een algoritme. Want wanneer iemand op de knop klikt en een taxi bestelt, is de dichtstbijzijnde Uber-chauffeur al onderweg. Hij wordt dus gestuurd door vraag en aanbod en dat wordt geregeld door een algoritme. Zo geldt het eigenlijk voor elke app. Wat nu als Uber voor ‘X’ de standaard wordt? Grote bedrijven gaan dan veel meer gebruik maken van zzp’ers in plaats van vast personeel, waardoor er ontslaggolven kunnen volgen.’ (Bron MT)
Ik ben geneigd direct te denken: waar blijft de content app? Als bedrijf op zoek naar veel content wil je toch gebruik maken van de content app. Je plaats een verzoek en binnen luttele seconden meldt zich de professional die kan helpen. Hoe mooi kan het zijn? Er zit zo toekomst in zzp-en. De arbeidsmarkt wordt opgeschud. Algoritmes worden de baas. Het wordt interessant of de sector wordt wakker geschud en erin slaagt regelgeving of kwaliteitsaanduiding van de grond te tillen voordat de cowboys er mee vandoor gaan. Zo’n app kan geweldige impact hebben op de sector.
Cor Molenaar legt op heldere wijze uit hoe dit soort platformen werken, mocht je op een idee gebracht zijn. Ze hebben ook een ander businessmodel; niet gebaseerd op marges op transacties, maar op andere criteria zoals advertising, ranking, connections en marketing-communicatie support. Maar deze platformen weten alles van de bezoekers: hun behoeften en koopcriteria. Dit is waardevolle informatie en dit bepaalt in hoge mate de marktwaarde van deze multi-sided platformen. Kijkt u maar naar Facebook; wij betalen niets, maken gebruik van de faciliteiten en Facebook maakt miljarden winst. Ook Amazon wordt steeds meer een multi-sided platform. De winst met Amazon webservices, Prime, streaming video’s en andere virtuele producten leiden tot de miljarden winsten van Amazon.
Op wat voor manier gaan opdrachtgevers straks het werk van de contentmarketingbureaus beoordelen? Hoe ervaren ze de kwaliteit: produceert het bureau in één keer de juiste content of moeten er meer correctieslagen over heen? Wordt met een adequate planning gewerkt, en houdt het bureau zich aan de afgesproken leverdatum? Zit je als opdrachtgever met de juiste man of vrouw aan tafel, anders gezegd hoe professioneel zijn de medewerkers die worden ingezet? Kloppen de processen en de service? Kun je online volgen hoe de productie verloopt? Wordt alles gedaan om ergernissen te voorkomen? En tenslotte: is het leuk om met elkaar te werken? Klantbeleving wordt steeds belangrijker in ons vak.
In dit verband is het de moeite waard na te gaan of je als bureau vaak met een klant over geld moet praten, over de tarieven die je hanteert of de factuur die je stuurt. Je moet je dan serieus afvragen of je voldoende waarde toevoegt aan het product of de dienst dat/die je levert. Twijfelt een opdrachtgever daar aan, dan gaat het al snel over geld, terwijl er bij voldoende services en een hoogwaardig product zelden iets zal worden gezegd over de hoogte van de rekening.
Want een belangrijke trend komt op ons af: grote bedrijven zullen meer gaan investeren in de inhouse-productie van content, investeren in eigen mensen, als de bureauwereld niet begrijpt dat content een van de belangrijkere levensaders voor merken en bedrijven gaat worden. Daar moet maximale controle op zijn en dat kan alleen als de totstandkoming in huis gebeurt. Tenzij partijen als partners werken, open en transparant zijn binnen die samenwerking. Alleen bij een constante hoge toegevoegde waarde kun je als bureau overleven. P&G heeft afgelopen vier jaar zestig procent van zijn bureaus aan de kant gezet. Er volgt nog eens vijftig procent van de resterende bureaus. Er blijft veel vraag naar creatief talent. Maar alles daaromheen zal verdergaand worden geautomatiseerd. Meer grote merken hebben aangekondigd deze koers te zullen volgen.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
- [column] De dealeradvertentie hoeft geen moetje te zijn
- RIVM vraagt aandacht voor vaccinaties kinderen
- Extra aandacht RegioBank voor sparen jongeren
- [column] Copywriting gaat ook over weglaten
Laatste Nieuws
- Milieuorganisaties lanceren “Op... 08-11-2024
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing