Kunnen contentmarketeers iets met unboxing?
- Content
- 3 dec 2018 @ 09:43
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - MakersContent
- 3 dec 2018 @ 09:43
- Sak van den Boom
Eindelijk, eindelijk is jouw surprise aan de beurt. De krijger is verbaasd, durft amper het velletje met gedicht open te vouwen en begint dan hakkelend te lezen. Je geniet, geniet en geniet nog eens. Jouw hoogtepunt op Sinterklaasavond.
En als dan de doos opengaat en jouw gefröbel komt tevoorschijn, hoop je op applaus, op talloze wow’s. Misschien leg je het wel vast met je telefoon, en kijk je het later terug om er nog een keer van te genieten. Unboxing noemen ze dat, een razendpopulaire trend op internet.
Unboxing geeft een geweldig goed beeld van een product of zoals in dit voorbeeld een surprise. Maak maar eens een unboxing video van een Ikea-meubel; je weet precies hoe een consument zoiets beleeft. Heerlijk om naar te kijken en een ultieme ervaring van een producent of retailer die begrijpt hoe zijn product wordt ervaren. En voor de makers van contentmarketing natuurlijk meesterlijke inspiratiebronnen. Awards waard. Bij contentmarketing ga je immers van de consument uit en niet van het product. Contentmarketeers moeten zich meer in unboxing verdiepen, want unboxing werkt. De burgerrecensent, zoals je een unboxer kunt noemen, is niet verbonden aan het product, dat wekt vertrouwen. Je deelt in zijn of haar emotie, ook dat draagt bij aan vertrouwen. Hier lees je er meer over.
He, zijn de bureaus uitgespeeld?
Buitenwinkelketen Bever heeft afgelopen vrijdag het magazine Buitentijd gelanceerd. Het komt uit in een printoplage van 450.000 exemplaren. Het blad is zonder extern contentbureau of uitgever ontwikkeld en speelt een belangrijke rol in de vernieuwde crossmediale contentstrategie van de retailer. Head of content Rutger Houweling: 'Ons doel is om zoveel mogelijk mensen te motiveren naar buiten te gaan en ervoor te zorgen dat ze daar een mooie tijd doorbrengen. Via al onze kanalen dragen wij deze boodschap uit. Maar in plaats van te zenden, zoeken we heel bewust de interactie op. We willen inspireren en activeren, op iedere mogelijke manier. Dat doen we op onze blog, met onze videoproducties en nu ook offline in het magazine. We laten zien dat tekst, video en muziek naadloos in elkaar kunnen overvloeien, zowel in print als online.' Met de goede mensen aan boord kun je het dus als merk ook zelf. Een goede samenwerking met klanten en enkele goede freelancers levert een inspirerend magazine op. De bureauwereld moet zich achter de oren krabben over zijn toegevoegde waarde.
Nu is het wel gewaagd dat Bever hier authenticiteit claimt. Als onderdeel van de Belgische winkelketen AS Adventure kunnen ze ongetwijfeld profiteren van de kennis die deze keten heeft door het magazine en andere content die al bijna twintig jaar wordt gemaakt door het Leuvense bureau Headoffice. Maar desalniettemin loert er een ontwikkeling, een gevaar voor de contentbureaus dat steeds meer bedrijven en merken nadenken over het inhouse ontwikkelen van de strategie en uiteindelijk de content voor hun communicatie uitingen.
Awards
Toch nog even over awards, want we zitten midden in het seizoen. Vorige week zijn in London de CMA-awards uitgereikt. Interessant is dat steeds meer bedrijven van buiten de UK prijzen winnen, waaronder ook Nederlandse bedrijven zoals LVB en Proof. Wat ik de moeite waard vindt om even bij stil te staan, is dat de winnende cases natuurlijk op de website van CMA staan. Per winnende case wordt kort verantwoord waarom een case heeft gewonnen, niet in algemene termen, maar met harde facts. De moeite waard om te lezen en van te leren. Want dat doet meer recht aan de winnende cases. Hier vind je alle prijswinnaars.
Ander nieuws
Wist je trouwens dat mobiel internet wereldwijd sneller is dan wifi? OpenSignal heeft in 80 landen metingen uitgevoerd naar de snelheid van wifi en mobiel internet. Hieruit blijkt dat mobiel internet al in 33 landen sneller is dan een wifi-verbinding (41%). In ons land liggen die snelheden dicht bij elkaar. Maar hoe lang nog? Snelheid wordt almaar belangrijker.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing