Brussel schudt contentmarketing-wereld wakker
- Content
- 3 apr 2019 @ 09:27
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - MakersContent
- 3 apr 2019 @ 09:27
- Sak van den Boom
Het Europees parlement schudt de contentmarketing-wereld wakker door in te stemmen met de verordening inzake copyright waarmee het vrije internet definitief wordt ingeperkt.
De wet krijgt van diverse experts kritiek en niet op de minste plaats omdat er wollig taalgebruik wordt gebezigd.
Zo stelt de EU-verordening dat online platformen zoals Facebook en YouTube voortaan ‘hun uiterste best moeten doen’ om te voorkomen dat de rechtenhouders van content niet worden geschaad, maar wat dan precies ‘uiterste best doen’ concreet betekent weet niemand. Handig geformuleerd dus… Dit staat te lezen op dagelijksestandaard.nl. De verordening, met de wollige titel ‘Directive on copyright in the digital single market’, stelt dat online platformen voortaan aansprakelijk zijn wanneer hun gebruikers per abuis beschermde content uploaden.
Op nos.nl wordt het als volgt geformuleerd: ‘Het Europees Parlement heeft ingestemd met de nieuwe auteursrechtenrichtlijn die ervoor moet zorgen dat muzikanten, filmmakers en andere creatieven betaald krijgen voor hun werk dat op internetplatforms wordt aangeboden.
Over deze nieuwe richtlijn en dan vooral over Artikel 13 is al jaren veel discussie gaande. De wet houdt in dat social mediaplatforms direct verantwoordelijk worden voor alle content die hun gebruikers uploaden wat betreft auteursrechten. Als gevolg hiervan kunnen deze platforms een automatisch uploadfilter gaan hanteren. En dat kan problemen opleveren voor gebruikers.’
Op techzine.nl lees ik het volgende: ‘‘Less is more’ is de nieuwe trend op het gebied van Instagram-marketing. Dat stellen CRM-, marketing-, sales- en support-platform HubSpot en Mention in een nieuw rapport over marketingtrends in 2019. Het rapport is het eindresultaat van een wereldwijde analyse van 48 miljoen berichten en het Instagram-gedrag van ruim 300.000 topgebruikers. Dagelijks worden er 95 miljoen foto’s en video’s op het sociale medium geplaatst. Het algoritme achter de dienst en de tijdlijnen die getoond worden aan gebruikers wordt bovendien steeds complexer. Daarom is het volgens HubSpot moeilijker voor bedrijven om hun doelgroep te bereiken. Maar volgens het rapport kan er dus meer bereikt worden met minder content.’
Dit statement haal ik van marketingfacts.nl: ‘Een fenomeen dat tot veel discussie kan leiden, is dat het niet meer mogelijk is om social mediastrategieën voor twee tot drie jaar te ontwikkelen, aangezien over een jaar de hele online wereld toch weer veranderd is. Volgens Emma Brink (NOS) is snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen de enige optie. Daarbij is het belangrijk om ruimte te laten voor veel passen en meten, om uiteindelijk de juiste draai te vinden.’
In het volgende bericht op adformatie.nl ‘Overmatige aandacht voor ‘agile’ kan afbreuk doen aan de rol en toegevoegde waarde van de marketeer, stelt registermarketeer Frank Groot.’ Het woord registermarketeer viel me op. Even googlen dus: ‘Je komt voor deze titel in aanmerking wanneer je hoog bent opgeleid op het gebied van marketing (NIMA C of universitair niveau) en circa vijftien jaar werkervaring hebt op hoog strategisch marketingniveau. Daarnaast help je het vak vooruit door zelf een bijdrage te leveren aan deze ontwikkeling, bijvoorbeeld door het schrijven van boeken of artikelen, docentschappen of deelname aan taskforces die nieuwe ontwikkelingen in het vak volgen. Een assessment is onderdeel van de toelatingsprocedure.’ Bron: Nima. Zou het mogelijk zijn om het begrip ‘register-contentmarketeer’ in te voeren? Dat zou de kwaliteit van dit vakgebied zeer ten goede komen!
Ook dit woord viel me op afgelopen dagen: immersive storytelling. Het was even zoeken naar een goede omschrijving van het begrip. Deze komt volgens mij in de buurt: immersive journalism wordt vaak gezien als virtual reality journalistiek, waarbij VR-technieken worden ingezet om verhalen te vertellen. Na een jaar onderzoek van JournalismLab blijkt het iets genuanceerder te liggen. Het draait niet alleen om de techniek: interactie, het narratief en de rol van de gebruiker in het verhaal spelen ook een belangrijke rol. Op ‘journalismlab.nl’ lees je verdere diepgang van dit fenomeen.
En als lezer begrijpt u dat ik me natuurlijk afvraag hoe dat nu moet met mijn wekelijkse bericht op deze website, waarin ik u probeer te attenderen op interessante vondsten op het www, door te citeren. Valt dit binnen of buiten de door Brussel verordonneerde wetgeving? Ik wacht af.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing