[column] Online marketingstrategie versterken met PR
- Content
- 6 mei 2020 @ 12:05
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - ContentStrategie
- 6 mei 2020 @ 12:05
- Gastblogger
Door de coronacrisis is marketing grotendeels noodgedwongen naar online verschoven. De verwachting is dat deze trend ook na de crisis zal doorzetten. Genoeg reden dus om nu je online marketingstrategie aan te scherpen.
Contentmarketing heeft zich ontwikkeld tot een effectieve online marketingtool. Door het verspreiden van relevante content worden consumenten en prospects richting jouw platform gestuurd. Dat kan een website zijn, maar ook een mailing of een fysieke winkel. Een essentieel beginpunt dus in de online marketingfunnel.
Je kunt contentmarketing nog effectiever inzetten door via PR je content op andere websites te verspreiden. Zo creëer je niet alleen een groter bereik, het bevordert ook je SEO dankzij linkbuilding.
Linkbuilding: het veel vergeten onderdeel van contentmarketing
Een belangrijk onderdeel van contentmarketing is Search Engine Optimalisation (SEO): door de content online te publiceren vergroot je je vindbaarheid in zoekmachines. Maar vaak wordt bij contentmarketing misschien wel het krachtigste onderdeel van SEO vergeten, namelijk linkbuilding. Waarom is linkbuilding zo belangrijk? Drie redenen:
Door jouw content ook op andere websites gepubliceerd te krijgen bouw je ‘referrals’ op naar jouw platform, waardoor zoekmachines jouw domein nog hoger ranken.
Andere (journalistieke) websites hebben een grote bezoekersbase, die ook nog eens openstaat voor de content die daar wordt gepubliceerd. Dat zorgt voor ‘warme leads’ die op de link naar jouw landingspagina klikken.
Deze sites worden ook nog eens gemakkelijker teruggevonden in zoekmachines en door hun autoriteit is de CTR hoger. Jouw artikel wordt dus eerder gelezen dan wanneer je het op je eigen site plaatst. Maar hoe krijg je jouw content gepubliceerd op andere websites? Dit is waar PR om de hoek komt kijken.
De rol van PR in contentmarketing
Door de beginselen van PR toe te passen binnen contentmarketing kun je jouw content gepubliceerd krijgen op andere websites. Houd daarvoor deze drie stappen aan:
Stap 1: relevante content
Het mechanisme van contentmarketing is relevante content: content die de lezer wil lezen. Echter wordt hier nog wel eens de plank misgeslagen. Bedrijven communiceren wat zij willen communiceren. Aanbiedingen, kortingen en loyaliteitsprogramma’s, allemaal commercieel en daarom alleen relevant als de lezer er echt naar op zoek is. Maar hoe zit het met tips rondom het product of de service welke je aanbiedt?
De echte test of je content relevant is, is door de content aan te bieden aan websites die over het onderwerp schrijven. Bijvoorbeeld: je hebt een webshop in merkkleding en je hebt een artikel geschreven over hoe je een spijkerbroek het beste kunt reinigen. Dat kon wèl eens relevante informatie zijn voor een lifestyle blog.
Ga dus bij het schrijven van content altijd uit van de lezer van een bepaald medium. Is het artikel voor toegevoegde waarde voor de lezer? Dan is de kans groter dat andere websites de content willen plaatsen.
Stap 2: hoe krijg je jouw content geplaatst op andere websites?
Sinds de digitalisering van nieuwsmedia zijn verdienmodellen van veel nieuwssites veranderd. Inkomsten worden niet alleen uit digitale bannering geworven, er worden ook veel content-samenwerkingen aangegaan. Hierbij betaalt het merk voor zogenaamde advertorials: een advertentie in de vorm van een redactioneel artikel.
Bedenk dus dat het gratis plaatsen van content voor veel websites tegen het verdienmodel ingaat. Echter, wanneer de content op een andere manier kan bijdragen, dan wordt het wel interessant voor de sites om het artikel te publiceren. Denk hierbij aan: een hoge nieuwswaarde (bijvoorbeeld een productaankondiging), exclusiviteit (de website mag als enige de content publiceren) en relevantie (het artikel is zo relevant voor de doelgroep van de website dat het veel extra bezoekers oplevert).
Doelgroep
Je vergroot de kans op publicatie vooral door jouw doelgroep op te zoeken. Er zijn tal van niche-sites, dus aansluiting is altijd wel te vinden. Bovendien zijn veel van deze sites al berekend op content van derden: via zogenaamde ‘gastblogs’ wordt relevante content van partners gepubliceerd. Vaak gebeurt dit uit naam van een persoon, bijvoorbeeld een expert, en niet vanuit een bedrijf of organisatie.
Er zijn ook websites die de mogelijkheid beiden om zelf je content te plaatsen, via een zogenaamde nieuws ‘wire’. Soms tegen betaling, maar deze websites kunnen ook zorgen voor verdere verspreiding van je bericht.
Stap 3: de plaats van PR in contentmarketing
Pas je PR toe binnen contentmarketing, dan doe je dat vanuit de basis. Los van dat de content wordt afgestemd op het doel moet je dus ook de volgorde van verspreiding aanpassen. PR komt altijd op de eerste plaats, omdat nieuwswaarde een belangrijk mechanisme is voor PR. Is de content al overal te vinden? Dan zal een andere site minder snel het artikel overnemen.
Echter kan deze tactiek juist voor nieuwe input zorgen voor je verdere marketingstrategie. Een publicatie op een nieuwsmedium is weer deelbaar op social media of in een nieuwsbrief. De autoriteit van een derde partij maakt het artikel nog interessanter.
Het voordeel van publicatie op andere websites kan ook een beperking opleveren: de andere sites zijn namelijk minder snel geneigd linkjes naar jouw landingspagina te plaatsen. Veelal wordt alleen een link naar het hoofddomein geplaatst of slecht een vernoeming van je bedrijfs- of organisatienaam. Zorg daarom dus dat jouw landingspagina ook goed vindbaar is bij de verschillende zoekmachines. Want geïnteresseerden zullen je Googelen naar aanleiding van het artikel dat ze hebben gelezen.
Conclusie: je kunt contentmarketing nog effectiever inzetten door via PR jouw content op andere websites te laten publiceren. Dit levert niet alleen een groter bereik op, het draagt ook nog eens bij aan jouw SEO dankzij linkbuilding.
Houdt echter wel rekening met de beginselen van PR: de content moet een hoge relevantie hebben voor de lezer en om de kans op publicatie op andere websites te vergroten adviseer ik de content niet eerder te verspreiden voor deze elders is gepubliceerd.
PR is een vak apart. Wil je het maximale uit jouw contentstrategie halen, neem dan eens contact op met een PR expert. Niet alleen zijn of haar kennis helpen je jouw content te positioneren, ook het medianetwerk van de specialist zorgt voor meer tractie.
Door: Chris Peters (Crisp Communications).
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing