[column] Monddood

  • Content
  • 24 nov 2020 @ 08:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Content

Trump is een meester in het fabriceren van fake content. Aan de lopende band twittert hij boodschappen die kant noch wal raken en het publiek valselijk voorlichten.

De techreuzen zoals Facebook begrijpen inmiddels hun rol van waakhond iets beter en waarschuwen dat gedane uitlatingen van de ex-president feitelijk niet kloppen. Ze maken hem net nog niet monddood, maar zetten wel mededelingen bij zijn verbaal geweld: mensen let op, dit zijn niet de echte feiten, klik hier voor betrouwbare media. Laten we hopen dat Trump bij het verschijnen van deze editie zich neerlegt bij de enige, echte waarheid.

De zoektocht naar de ‘waarheid’ in nieuws, reclame en marketing neemt een hoge vlucht. Ook de influencers - vooral de vloggers - maken zich steeds vaker schuldig aan sluikreclame en prijzen chips, kleding en beautyproducten aan als de beste ooit gemaakt. De Europese Unie is er klaar mee en komt met nieuwe regelgeving. Die ‘lekker zittende trui van beep’ (4x roepen) is voortaan onderhevig aan spelregels van het Commissariaat voor de Media. Reclame is nu eenmaal reclame en vrijblijvend roeptoeteren dat alles zo uniek en geweldig is, lijkt zijn langste tijd te hebben gehad.

Content behoort betrouwbare content te zijn. In deze tijd van grote disruptie lijkt dat gegeven belangrijker dan ooit te worden. De consument wordt mondiger, kritischer en eist transparantie. Het publiek heeft recht op heldere en eenduidige informatie over producten, duurzaamheid, purposes en diversiteit. Net zoals media de plicht hebben feitelijk verslag te doen van de gebeurtenissen in de wereld.

Marketeers lijken de klant beter te begrijpen en realiseren zich dat het wakend oog van de social media altijd meekijkt. We maken grote stappen, maar alertheid blijft geboden. Nu met de mondkapjes lijkt het of de consumenten allemaal monddood zijn gemaakt. Het tegendeel is waar denk ik: juist in deze crisis is het publiek waakzamer en hongeriger dan ooit. Geen bullshit meer, maar feiten, feiten en nog eens feiten. Laat Trump zijn mondkapje maar ophouden, dat zou al heel veel schelen.
 

Dit is het editorial uit MarketingTribune 19, 2020.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken