[column] Monddood
- Content
- 24 nov 2020 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Content
- 24 nov 2020 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Trump is een meester in het fabriceren van fake content. Aan de lopende band twittert hij boodschappen die kant noch wal raken en het publiek valselijk voorlichten.
De techreuzen zoals Facebook begrijpen inmiddels hun rol van waakhond iets beter en waarschuwen dat gedane uitlatingen van de ex-president feitelijk niet kloppen. Ze maken hem net nog niet monddood, maar zetten wel mededelingen bij zijn verbaal geweld: mensen let op, dit zijn niet de echte feiten, klik hier voor betrouwbare media. Laten we hopen dat Trump bij het verschijnen van deze editie zich neerlegt bij de enige, echte waarheid.
De zoektocht naar de ‘waarheid’ in nieuws, reclame en marketing neemt een hoge vlucht. Ook de influencers - vooral de vloggers - maken zich steeds vaker schuldig aan sluikreclame en prijzen chips, kleding en beautyproducten aan als de beste ooit gemaakt. De Europese Unie is er klaar mee en komt met nieuwe regelgeving. Die ‘lekker zittende trui van beep’ (4x roepen) is voortaan onderhevig aan spelregels van het Commissariaat voor de Media. Reclame is nu eenmaal reclame en vrijblijvend roeptoeteren dat alles zo uniek en geweldig is, lijkt zijn langste tijd te hebben gehad.
Content behoort betrouwbare content te zijn. In deze tijd van grote disruptie lijkt dat gegeven belangrijker dan ooit te worden. De consument wordt mondiger, kritischer en eist transparantie. Het publiek heeft recht op heldere en eenduidige informatie over producten, duurzaamheid, purposes en diversiteit. Net zoals media de plicht hebben feitelijk verslag te doen van de gebeurtenissen in de wereld.
Marketeers lijken de klant beter te begrijpen en realiseren zich dat het wakend oog van de social media altijd meekijkt. We maken grote stappen, maar alertheid blijft geboden. Nu met de mondkapjes lijkt het of de consumenten allemaal monddood zijn gemaakt. Het tegendeel is waar denk ik: juist in deze crisis is het publiek waakzamer en hongeriger dan ooit. Geen bullshit meer, maar feiten, feiten en nog eens feiten. Laat Trump zijn mondkapje maar ophouden, dat zou al heel veel schelen.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 19, 2020.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing