[column] 2021: we weten amper wat ons te wachten staat
- Content
- 18 jan 2021 @ 10:42
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - Trends
- 18 jan 2021 @ 10:42
- Sak van den Boom
Het duizelt Sak van den Boom even. Iedereen voorspelt maar, en met grote woorden. Terwijl we nauwelijks kunnen bevroeden wat dit nieuwe jaar allemaal gaat brengen.
Ik moet even wennen aan de voorspellers. Ook dit jaar staat ons veel vernieuwing te wachten.
De entertainmentindustrie (film en muziek) zet augmented reality in voor extra beleving thuis. En uitgevers gebruiken meer augmented reality in verhalen voor beleving, context en advertentiemogelijkheden. Locaties en uiteindelijk de hele wereld wordt ingescand. Deze 3D kopie is nodig om augmented reality experiences nog beter te laten aansluiten en om letterlijk door onze herinneringen te kunnen lopen. (Bron) Het klinkt nog een beetje heftig. Over een jaar weten we waarschijnlijk niet beter en kunnen we deze nieuwe fenomenen ook in Jip- en Janneke-taal beschrijven.
Fysieke marketing levert nog zeker een half jaartje flink in en er tekent zich een immense strijd af op de digitale kanalen
Dit lees ik op sportnext.nl. ‘Digitale marketing was weliswaar gepromoveerd tot de allerbelangrijkste bijzaak, maar had nog lang niet de status om een keiharde concurrentiestrijd te leveren op het digitale slagveld. Digitaal vooroplopende organisaties zoals Amazon, Coolblue, Google en Picnic zijn door de coronacrisis in een onverwacht Walhalla terecht gekomen.’ ‘Het gedrag van veel mensen is de afgelopen tien maanden intens gedigitaliseerd. Aan de consumentenkant was dit al tien jaar aan de gang, maar de huidige versnelling van miljoenen mensen is duizelingwekkend. Het is alleen al zichtbaar aan de 30-50% omzetstijgingen die e-commerce bedrijven ervaren.’ ‘Data zijn de concurrentiemotor voor iedere organisatie de komende vijf jaar. We concurreren allang niet meer op ons product, maar op de timing en de intelligentie om dit product op het juiste moment bij de juiste persoon onder de aandacht te brengen.’ ‘We zijn zo druk geweest met het opzetten en inrichten van al onze digitale kanalen dat de unieke ervaring ondergeschikt is geraakt aan de techniek. Maar juist het verhaal (storytelling) vraagt om interactie, speelsheid en plezier. Content die uitdaagt werkt namelijk echt.’ Bij elkaar een leuk verhaal als je nadenkt hoe je pandemiebestendig kunt worden.
Marketingfacts beschrijft de ontwikkelingen als volgt: ‘Het werken met data is een beslissende factor geworden in het marketingsucces van organisaties. Wie over de juiste data beschikt kan personalisatie en relevantie toepassen in campagnes.’
Van FW haal ik deze trend: ‘Traditionele journalistiek komt sterk op, en dan met name de lokale en regionale pers. Dit komt omdat we het afgelopen jaar veel meer thuis zijn geweest, zelfredzaam moesten zijn op verschillende (nieuwe) vlakken en daardoor onze lokale omgeving in belang toenam. Deze zogenaamde ‘eerstelijnscirkels’ geven meer vertrouwen en veiligheid. In onzekere tijden is die waarde veel groter. Als je leven meer lokaal gericht is, neemt het belang van informatiebronnen uit de omgeving ook toe. Het onderzoek van Staat van media Nederland bevestigt deze ontwikkeling.’ Maar ook dit: ‘Niets ontkomt meer aan de toets der authenticiteit. In een tijdperk waarin fake news sterk is opgekomen, je niet meer weet wie welke data bezit en het gevoel van controle volledig weg lijkt te zijn, zoekt de consument naar eerlijke en kwetsbare verhalen. Redactiedenken staat centraal, ook binnen marketingcampagnes.’ Wat een heerlijk woord ‘redactiedenken’.
In mijn brievenbus deze week ook een fantastische bijdrage bij MT onder de titel ‘De magie van de perfecte alfagolf’ met tien inspirerende longreads over kunst en contentmarketing. Zandbeek uit Eindhoven is de uitgever. Uit de inleiding: ‘In dit boekje zoeken we de raakvlakken tussen kunst en contentmarketing. Niet met panklare tips en trucs die je morgen kunt inzetten, maar met inspiratie. We kijken met andere ogen naar zaken die voor ons als ‘merkmensen’ doodgewoon zijn. We porren de status quo , schudden de kussens op en rammelen aan conventies. We zoeken (en vinden) mensen met een oorspronkelijke visie op creativiteit.’ Mooi boekje, de moeite waard om te lezen.
De voorspellers van onze nabije toekomst onderschatten de mogelijkheden van AI niet, maar hebben tegelijkertijd geen flauwe notie wat het gebruik van AI voor consequenties heef
Dit verhaal op vrijdag 15 januari in de Volkskrant prikkelde de lachspieren, maar was tegelijkertijd verontrustend. ‘Binnen twintig dagen na haar debuut heeft de zelflerende Zuid-Koreaanse chatbot Lee Luda zoveel problematisch taalgebruik opgepikt dat de makers het virtuele personage voorlopig het zwijgen opleggen. Het populaire online-figuurtje, dat is vormgegeven als een onschuldige 20-jarige studente werd gevoed met data uit meer dan tien miljard gesprekken op KaKao, een berichtenservice die in Zuid-Korea populairder is dan Whatsapp. Het populaire figuurtje op Messenger, wiens spontane en natuurlijke taalgebruik door 750.000 gebruikers aanvankelijk werd gewaardeerd, ontpopte zich razendsnel tot een opdringerige kletskous die tenenkrommende hatelijkheden uitbraakt.’
Terwijl ik dit lees denk ik aan de toeslagenaffaire waarbij AI is ingezet om zogenoemde fraudeurs op te sporen met alle gevolgen van dien. De voorspellers van onze nabije toekomst onderschatten de mogelijkheden van AI niet, maar hebben tegelijkertijd geen flauwe notie wat het gebruik van AI voor consequenties heeft. Er staat ons dit punt nog veel ongemak te wachten.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing