[logo] Filmhuis & Stedelijk #1

  • Design
  • 23 nov 2018 @ 09:20
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual id

In de rubriek Logo x Logo - gebaseerd op het gelijknamige boek van Roel Stavorinus - geven grafisch ontwerpers een antwoord op de vraag wat hun favoriete logo is.

Links het logo dat ze zelf (mede) hebben ontworpen en rechts het logo van een collega. In de begeleidende teksten geven zij zelf een toelichting op hun keuze. Bij sommige logo’s heeft Stavorinus ervoor gekozen meer van het logosysteem te laten zien. Het boek Logo x Logo is te koop via de boekhandel.

Rolf Coppens, creative director en partner van creative digital agency Grrr, heeft de eer deze rubriek af te trappen. Hij heeft gekozen voor de logo’s van Filmhuis Den Haag en het Stedelijk Museum in Amsterdam.


2006 Filmhuis Den Haag

'Voor Filmhuis Den Haag, het Haagse huis voor kwaliteitsfilm, is het logo de basis van de huisstijl. Dat logo is visueel zo eenvoudig dat iedereen ermee aan de slag kan. Met speciale F’s voor een Hitchcock-festival, voor kinderen of een F van taart voor het restaurant. Maar ook anderen maken een F: kunstacademie-studenten, basisschoolleerlingen, breiende moeders en tuinierende vaders. Het onderstreept het idee dat Filmhuis Den Haag van iedereen wil zijn. ‘Uitgangspunt van de nieuwe huisstijl was openheid naar de stad en onze bezoekers. Dit werkte als vliegwiel, we hebben nu een andere mindset en manier van werken,’ aldus Josien Buijs, hoofd marketing.'




Toepassingen logo Filmhuis


2012 Stedelijk Museum Amsterdam Mevis & Van Deursen

'Er is veel gezegd en geschreven over het logo van het Stedelijk Museum door Mevis en van Deursen - meestal negatief - maar ik was meteen overtuigd. Het is een eenvoudige, tijdloze keuze die door het speelse karakter het hele imago van het Stedelijk een stuk vriendelijker maakt. Het is zo’n stupide, bijna kinderlijke ontwerpkeuze dat het ongelofelijk veel lef heeft gevraagd om dit voor te stellen bij een instituut als het Stedelijk. Toen wij in 2017 de website van het Stedelijk mochten ontwerpen, op basis van deze huisstijl, hebben we overigens het logo achterwege gelaten omdat de visuele taal zo sterk en herkenbaar is. Voor digitaal gelden toch andere regels.'

Dit artikel stond in MarketingTribune 19.


















Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Laatste Nieuws


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken