[designpanel] 100%NL door SuperRebel
- Design
- 28 feb 2019 @ 08:34
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - DesignpanelVisual id
- 28 feb 2019 @ 08:34
- Nanny Kuilboer
100%NL heeft de ambitie van radio- naar mediamerk te transformeren. Alle reden voor een nieuwe huisstijl van de hand van SuperRebel.
100%NL heeft een nieuwe identiteit van de hand van creatief bureau SuperRebel. De zender heeft de ambitie van radio- naar mediamerk te transformeren en heeft recent de programmering volledig aangepast en meer focus gelegd op de online kanalen. Alle reden voor een nieuwe huisstijl, aldus het merk. De kleur oranje blijft gehandhaafd, maar versterkt met zwart en wit ‘voor een stoerdere look’. Ook wordt er een ‘symbool’ aan de huisstijl toegevoegd in de vorm van een leeuw met een koptelefoon. Esther Gorlee, Marketing Director RadioCorp: ‘100%NL is een familiezender. We richten ons op alle leeftijden, met aansprekende radioprogramma’s, social content en online formats. 100%NL heeft een vijftal merkwaarden gedefinieerd, namelijk Nederlands, fun feel good, sympathiek, persoonlijk en relevant. De nieuw ontwikkelde huisstijl sluit nog beter aan bij deze waarden. De geïllustreerde leeuw spreekt alle leeftijden aan en is sympathiek vormgegeven, inclusief koptelefoon die uiteraard staat voor muziek. Tegelijkertijd staat het symbool van een leeuw 100% voor het Nederlandse karakter van het merk. Ik ben erg tevreden met het eindresultaat en ben er van overtuigd dat we met deze nieuwe look toekomstproof zijn.’
Marc van Eck, partner Business Openers: Staaltje durf: het nieuwe logo voor 100%NL is een oranje leeuw. Een oranje leeuw? Ja, maar met een koptelefoon op. Wat een durf! Ze zullen bij ING toch even door hun manen krabben. Ontwikkeld door SuperRebel; ja inderdaad, heerlijk rebels. Het bureau doet zijn naam eer aan. Neem aan dat de doelgroep van 100%NL dan ook de rebelse jongeling is en het verhaal klopt als een brullende leeuw. Maar nee, ik lees in de bijlage dat de positionering van 100%NL een familiezender is, dus dit rebelse logo past bij de designer en niet bij het merk. Klassieke fout van iets maken wat je zelf leuk vindt en de positionering van het merk aan je laars lappen. En nog erger: het merk trapt erin. Ik twijfel tussen een 1 en een 9, maar ik moet trouw zijn aan mijn principes. Weer een 1 dus en het jaar is nog maar net begonnen.
1
Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original: De nieuwe identiteit van 100%NL en met name het logo zijn superduidelijk. Lekker primair oranje, zwart, wit, maar ik mis de dynamiek, diepte, gevoel voor wat muziek met je kan doen. Het voelt vooral als een veilige keuze. Het toevoegen van een icoon aan het beeldmerk is sterk. De keuze voor een oranje leeuw vind ik dan weer niet zo verrassend. Want hoewel heel anders uitgevoerd, denk ik onmiddellijk aan die bank met die oranje leeuw. Maar het is getest, en de resultaten zijn beter dan ervoor. Hoewel mijn onderbuikgevoel iets anders zegt, is in dit geval goed dan misschien wel goed genoeg.
6
Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo: Het redesign van 100%NL is qua belettering en kleurstelling (diapositief) zeker duidelijker en opvallender geworden. Wat ik echter slecht vind, is het nieuwe logo met de leeuw. De oranje leeuw blijft voor mij nog altijd een uiting van de ING. Dat is een geclaimd domein en zit geprent in het brein van de meeste Nederlanders. Ik begrijp de redenering van het designbureau wel, de Nederlandse leeuw, krachtig en met een headset op om naar muziek te luisteren, maar deze is qua beeldmerk helaas al vergeven. Op zich is 100%NL qua naam al voldoende als sterk merk. Het logo 100%NL, in combinatie met het oranje kader en foto’s van bekende zangers zoals nu ook op de website van 100% NL te zien, is voldoende en dus goed. Ik zou eerder denken in categorieën: mediasoort, events en genres. Logo 100%NL met radio eronder. Wie weet in de toekomst 100%NL-tv of 100%NL-app. De muziekgenres zie ik ook al goed terug op de website: 100% Liefde, 100% Nederpop et cetera. Alles uiteraard wel in het Nederlands!
4
[
Tom Dorresteijn, managing director Studio Dumbar, part of Dept: Het merk is creatief misschien niet remarkable, maar wél sterk. De toevoeging van het symbool is een verrijking; het geeft 100%NL karakter en persoonlijkheid. Het ontwerp is goed afgestemd op doel en doelgroep. De identiteit is duidelijk en zonder pretenties.
7
Stefan Pangratz, design director VBAT: Sinds radiostations tot multimediaplatformen zijn uitgegroeid, is het belang van de visuele identiteit als verbinder van de verschillende activiteiten steeds groter geworden. Als we tegenwoordig twee paarsgroene stippen zien, weten we meteen dat het van 538 komt, of het nou over een event, concert of een andere activiteit gaat. Door het sterke merk worden ze media-onafhankelijk en kunnen veel vrijer bewegen. Ik denk dat de 100%NL-‘refresh’ met hetzelfde doel is ingezet, echter is er nog veel ruimte voor meer eigenheid en persoonlijkheid in de identiteit. Oranje als kleur ligt voor de hand, maar is in Nederland nauwelijks onderscheidend te krijgen, tenzij je het veel sterker met bijvoorbeeld zwart als tegenhanger gebruikt. Verder zit er veel potentie in het gebruik van de leeuwenkop, echter is die voor mij iets te eenvoudig uitgevallen.
4
Claire Parker, executive creative director Design Bridge: It just feels like someone remembered Napster and couldn’t get past that idea of a cat with headphones. Napster was a strong and recognisable identity, one with attitude and very much differentiated at the time it launched, embodying some of the rebellious nature of the brand. Despite now being a ‘Big Cat’, 100%NL doesn’t deliver more - in fact, it leaves me feeling less. I would respect it more, had the crafting of the identity elevated the idea, embodying it with some personality. Unfortunately it now looks more like ING’s in-house easy listening channel – sorry but this lion is not set to be king of the airwaves for me.
5
Roel Stavorinus, design- en communicatiestrateeg: ‘Met de nieuwe programmering en meer focus op de online kanalen - social media, website, digitale radiostations en app - wil 100%NL tot mediamerk transformeren...’ Dat snap ik. Het medialandschap verandert, je positionering wordt anders en ik begrijp dat je daar je visuele identiteit op aanpast. Maar als ik terugkijk naar uitingen van 100%NL in het verleden, dan snap ik het probleem niet. De naam is duidelijk. De kleur oranje, de typografie, de vormgeving van het woordmerk, de vormtaal met de schuine oranje vlakken… allemaal helder en herkenbaar. Elementen die je prima kunt gebruiken als je je breder dan radio wil positioneren… En dan kom je met de toevoeging van een beeldmerk in de vorm van een leeuw met een koptelefoon op. Waarom? Welke analyse leidt tot een oplossing in de vorm van dit beeldmerk? Een beeldmerk dat eerder onderstreept dat het om radio gaat, dan dat het ondersteunt in een positionering als mediamerk. En dan is het ook nog niet eens zo’n heel erg goed getekend beeldmerk. Hij is flauw en als je ‘m in het klein ziet, dan blijft er niks van over. Dit is zeker niet het ‘sterke en herkenbare beeldmerk’ waar men naar op zoek was. En de visuele identiteit is er niet beter van geworden, sterker nog…
2
Eerdere designpanels:
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy
60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin
50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or door Design Bridge
40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex
30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport
20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns
10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Fernhout over iconische fotografie 12-12-2024
- Jaguar toont lef met komst Type 0006-12-2024
- ASML en Van Gogh Museum verlengen... 05-12-2024
- ADCN Awards 2024 open voor inzendingen02-12-2024