[rondvraag] Logo WK2022 in Qatar

  • Design
  • 10 sep 2019 @ 09:38
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual id

Het Portugese consultancybureau Unlock is verantwoordelijk voor het nieuwe logo van het WK2022 in Qatar, geïnspireerd op Arabische wintersjaals en zandduinen. MarketingTribune vroeg een aantal designers of zij het wel begrepen.

Het officiële logo van de 22e editie van de Fifa World Cup moet de wereld verbinden, aldus Fifa, ‘met treffende elementen van de locale en regionale Arabische cultuur en zinspelingen op de schoonheid van het spel.’

 

Logo WK2022

De rondingen in het logo staan voor de golvende zandduinen. Het is niet alleen het oneindigheidssymbool, maar ook het cijfer 8, van het aantal stadions waar het WK gespeeld wordt. Daarnaast moet het ook nog op de wereldcup lijken en op een traditionele Arabische wollen shawl, die in de wintermaanden gedragen wordt, omdat dit het eerste WK is dat in de winter plaats vindt (november en december). Het nieuwe, speciaal voor dit logo gecreëerde lettertype, refereert aan Arabische letters in een modern font, een fusie van verleden en heden.

 

Nederlandse designers reageren

 

‘Megalomaan’
Dit logo maakt het megalomane concept van Qatar 2022 compleet. Een soort Arabische rebus van plastic symboliek die veel te krampachtig alle betrokken partijen tevreden wil houden. Als ik heel snel met m’n ogen knipper dan herken ik gelukkig nog wel de vorm van de originele wereldbeker. Dat is dan ook het enige pluspuntje. Wel jammer, want zo langzamerhand staan dit soort identiteiten steeds verder af van waar het in de voetbalsport en goed design eigenlijk om gaat. Ben nu al benieuwd wat de VS, Mexico en Canada samen gaan maken van de FIFA Worldcup 2026.

Frank Nas, Managing Director Design Bridge Amsterdam


 

‘Plastic’
Eén van de grootste evenementen ter wereld en dan zo'n ontwerp... Het is letterlijk nietszeggend. Het cijfer 8 zit er in omdat in 8 stadions wordt gespeeld.... Het infinitysymbool is gebruikt omdat... ja waarom in hemelsnaam...?. En door het 3D-effect ziet het er uit als een kruising tussen keramiek en plastic. Ik hoop dat het voetbal interessanter is.

Tom Dorresteijn, CEO Studio Dumbar (part of Dept)


 

‘Land staat centraal, niet het voetbal’
Alles behalve een spannend logo. Het verleidt niet en elke aanwijzing dat het om het allerbelangrijkste voetbalevent gaat ontbreekt. De afzender, het organiserende land staat centraal in plaats van het voetbalspektakel. Jammer, maar helemaal in lijn met wat al jaren ziet.

Alef de Jong, oprichter/creatief strateeg Wunder



'Ik dacht meer aan ijsdansen'
Eerste reactie...wat een lelijk ding. Gaat blijkbaar voortaan meer over de stad dan over voetbal. Als er geen Fifa bij zou staan, heb je sowieso geen idee dat dit met voetbal te maken heeft (denk meer aan ijsdansen of zo ;-). En als het dan gaat om het promoten van Quatar…. dan snap ik m ook niet, sjalen en duinen.... Nee, als een logo zo'n grote uitlegpagina nodig heeft om elk vergezocht, slecht weergegeven, onderdeeltje uit te leggen, is er in mijn gedachten al iets goed mis. Voor mij heel ver gezocht en vollens mij willen de fans gewoon voetbal zien, in plaats van een complete uitleg lezen over het nieuwe logo van het mooiste Fifa-event.

Rob van Heertum, partner/strategy director Van Heertum Design

Om positief af te sluiten: het introductiefilmpje is prachtig en gaat ook daadwerkelijk over voetbal.





 



Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken