[interview] Afstuderen op een scriptie over de vormgeving van Chinese restaurants
- Design
- 27 dec 2019 @ 08:54
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Digital designCase StudyInterviewGraphic
- 27 dec 2019 @ 08:54
- Nanny Kuilboer
Designers Rob (26) en Robin (25) woonden beiden in een klein boerendorp in de buurt van Breda. ‘Van ontwerpers hebben ze daar nog nooit gehoord en de posters voor evenementen in het café worden gemaakt door de stamgasten.’
Samen vulden ze de vakken van de plaatselijke supermarkt en studeerden aan de Kunstacademie in Breda. ‘Na onze stageperiode veranderde er veel. Toen werd voor ons pas zichtbaar hoe je dagen er uit zien als je met ontwerp bezig bent en hoe leuk je het voor jezelf kunt maken. Het in ons hoofd geplante studiozaadje begon langzaam te ontkiemen. In een klas met 36 meiden (wat als een droom klinkt, maar best een opgave was…sorry dames) waren we altijd samen en was de Rob niet meer van de Robin te onderscheiden. Onze creatieve pubertijd brak aan en tegen alle regels en nee-knikkende docenten in kregen we het toch voor elkaar om samen af te studeren.’
Chinees
Dat afstuderen gebeurde met een scriptie over de vormgeving van Chinese restaurants, de snackbar om de hoek, Surinaamse toko’s en lokale pizzeria’s. ‘Dat sprak veel mensen aan. Ontwerpers, maar ook mensen die iets minder in ontwerp-land geïnteresseerd zijn. Onze nuchtere manier van kijken en analyseren van ontwerp werd klaarblijkelijk gewaardeerd. Het kleine windje ons in de rug blies, gebruikte we als opstart voor onze praktijk. Nu zijn we twee jaar verder en werken we in onze studio aan de Keizerstraat in Breda en zijn we dagelijks bezig met grafisch ontwerp, illustratie, animatie en alles wat daarbij in de buurt komt.’
Liefde voor grafisch ontwerp
Uit veel van hun projecten straalt de liefde voor grafisch ontwerp. Rob: ‘Rond mijn 16de was ik druk in de weer met skateboarden en alles wat daar omheen hing. In een oude varkensstal, waarin een kleine skatebaan was gemaakt als “jeugdhonk”, filmden en fotografeerden we onze trucjes en maakten we affiches voor skatewedstrijden die we organiseerden. Bij de studierichting Grafisch Ontwerp kun je dit allemaal combineren - illustratie, fotografie, animeren – en hoefde ik dus eigenlijk helemaal niet te kiezen.’
Robin ‘komt meer uit de voetbalcultuur’: ‘Ik heb zelfs nog een poging tot een profcarrière gedaan, maar in mijn vrije uurtjes was ik eigenlijk altijd een beetje de “crea bea" aan het uithangen. Schilderen, postertjes maken voor het plaatselijke café. Tijdens het vakkenvullen kon Rob me het een en ander uitleggen. Zoals waarom mijn Photoshop vastliep en waarom er een snijmarge op visitekaartjes heen moet. Al dat geknutsel overtuigde me dat het achterna rennen van een bal mij toch iets minder motiveerde. De voetbalschoenen gingen in de kast en ik begon aan de Kunstacademie.’
Case Simon Says
Bredase barbier Simon Says wenste ‘een compleet verbouwd digitaal en fysiek smoelwerk’. Dus naast een nieuw logo en dito huisstijl ook een ‘stukkie interieur/exterieur.
Screenshot van de site van Simon Says
Barbiers zijn hartstikke hip en de ronddraaiende rood met blauwe torens zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. En hype die een paar jaar geleden stond voor kwaliteit, maar nu een beetje verwaterd begrip is geworden, net als dat de esthetiek die er omheen hing een beetje een grap geworden is. Daar wilden ze zich niet meer mee associëren.’ De drie knippende Brabanders van Simon Says hebben een liefde voor benzinelucht en motoren. In de stoel mag gelachen worden en ze beschikken over goede dosis zelfspot. Daar gingen Rob en Robin dus mee aan de gang: ‘We begonnen op gevoel. We zijn niet zo van de containerbegrippen, abstracte kernwaardes en eindeloze memo’s-opplak-sessies. Wij gaan schetsen en zoeken naar een sfeer/thema die de zaak representeert. Zo kwamen we bij deze typografie uit. Die deed ons denken aan letters die je tegen zou kunnen komen op oude Amerikaanse motors. Vanuit het grapje dat de barbiers van Simon Says knip-experts zijn en hun kennis van knippen verder reikt dan alleen haar, zijn de illustraties ontstaan.
In elke illustratie word iets geknipt behalve haar. zoals het boompje in de S-vorm, de ogen uit de krant en de telefoonlijn als je de website bezoekt als de winkel dicht is. Pas bij But most of the time, we cut hair valt het kwartje en snap je dat ze kappers zijn. Dit is een concept dat je eindeloos kunt toepassen voor merchandise en social media.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing