Design tijdens corona: 'Designers kunnen een vliegwiel zijn voor economisch herstel'

  • Design
  • 20 mei 2020 @ 09:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMaatschappijDigital design

MarketingTribune in gesprek met Rindor Golverdingen, co-founder en creative director van het designgedreven Haagse digital agency Vruchtvlees, over de gevolgen van de coronacrisis voor zijn bureau: ‘Intern staat het welzijn van het team voorop.’

Hoe gaat het?
Kijkend naar de wereld om ons heen hebben we niets te klagen. We zijn bekend met op afstand werken en in onze branche is dat geen probleem. Door onze digitale tooling was de shift eigenlijk van minimale impact, behalve het wegvallen van het fysieke sociale aspect. Het samenwerken met klanten gaat ook boven verwachting goed. Ik ben heel trots op het team hoe flexibel en gedreven iedereen zich opstelt. Mooie hoogtepunten deze periode waren de drie European Design Awards die we kregen voor ons werk voor onder meer Miro en onze hoge binnenkomer in de Emerce100 met vijf sterren, dat gaf ons zelfs nog wat te vieren!

We zien dat merken deze periode willen gebruiken om zich opnieuw uit te vinden, of nu de tijd nemen om achterstallig onderhoud weg te werken. Vanuit de (regionaal gesubsidieerde) cultuurmerken zien we een terugloop in opdrachten.
Intern staat het welzijn van het team voorop. Dat betekent veel aandacht voor communicatie, centrale updates via videocall, vieringen en borrels, elke week een motiverende video van de CEO en een lopende vlogchain waarin alle teamleden een persoonlijke video maken.

Heeft Vruchtvlees nog corona-initiatieven ontwikkeld?
We zoeken het gesprek op met klanten en ons netwerk, met als doel om te helpen waar we kunnen. Proactief ideeën aandragen werkt hierin goed, zo kunnen we elkaar prikkelen en sparren over nieuwe gedachten. In de eerste week van de intelligente lockdown publiceerden we een artikel over hoe wij op afstand werken, onze tooling en best practices. We merkten dat, ondanks dat deze artikelen je om de oren vlogen, deze manier van kennisdeling erg welkom was voor organisaties die hier nieuw in waren.
We ondersteunen het project Thuisuitjehuis. Een platform waarop je middels VR vanaf je bank een bezoek brengt aan onder andere Het Koninklijk Concertgebouw, het Amsterdamse Bos en het Van Gogh Museum.
Daarnaast voerden we een campagne om het thuisblijven te stimuleren: Stay In. Aan de hand van een avatar customize tool en Snap Cam-filters konden onze volgers zelf aan de slag.
Ook was ons werk te vinden bij Stay Sane, Stay Safe.
We staan het onderwijs bij en nemen deel aan portfolio nights en doen talks. We steken beschikbare tijd in het ondersteunen van allerlei andere positieve projecten en initiatieven.

Wat zie jij momenteel voor designers als de grootste uitdaging?
Ik zie drie uitdagingen en mogelijkheden voor designers ten opzichte van voor de coronacrisis:

Welzijn van (design)team
Het gevaar zit erin jezelf te verliezen in het werk. Vergeten pauzes te nemen, ‘s avonds langer doorwerken. Niet genoeg contact en check-in-momenten en daardoor op eilandjes gaan werken en zo verder. Het leiderschapsteam heeft naar mijn mening de verantwoordelijkheid te zorgen voor hun mensen. Blijf het gesprek opzoeken en zorg voor een systeem waarin elk teamlid minstens één keer per dag face to face via videocall wordt gesproken.

Flexibele schil
Ik verwacht dat er meer gebruik gaat worden gemaakt van een flexibele schil. Bereid je als werkzoekende voor om te werken op freelance basis. Maak je basisadministratie op orde, zorg voor een KVK-inschrijving, een goed portfolio en start met het opbouwen van een netwerk. Vergeet ook niet om een goede werkplek voor jezelf in te richten.

Design is key
Design is communicatie en biedt daarom ontelbaar veel kansen in deze turbulente en onzekere tijd, maar is ook de sleutel tot het opnieuw en beter inrichten van de maatschappij. We zitten in de luxepositie dat we makkelijk vanuit huis kunnen werken en daardoor als een vliegwiel kunnen zijn voor het economisch herstel.

Hoe ziet de designwereld er over vijf maanden uit?
De impact van de pandemie is enorm, maar als Nederland zijn we veerkrachtig en gebrand op een voorspoedig economisch en mentaal herstel. Mensen blijven thuis om de spreiding te beperken, maar inspiratie, ontwikkeling en creativiteit leven voort. Na een opstart- en herstelfase moet al die opgekropte creatieve energie eruit. Over een paar maanden breekt die tijd aan - wishful thinking - en begint er een duurzame en bewustere wederopbouw.

























 

Vruchtvlees is partner van Dutch Digital Design.

Lees ook:
Rolf Coppens van GRRR
Alain Dujardin van Greenberry
Loe Limpens van Yellow Dress Retail
Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
Steven de Cleen van ProudDesign
Edward Tetteroo van This Page
Esther te Pas van DDB Unlimited








Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken