Facelift De Slimste Mens-app door GRRR
- Design
- 20 mei 2021 @ 11:08
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Digital designApps
- 20 mei 2021 @ 11:08
- Nanny Kuilboer
Na een pitchprocedure kreeg GRRR de opdracht om een stabiele app te ontwikkelen die beter in lijn was met de huisstijl van het tv-programma ‘De Slimste Mens’. ‘De bedoeling was een grondige facelift zonder de fanatieke gebruikers te vervreemden of nog openstaande spelletjes verloren te laten gaan.’
De app had al zes jaar geen echte update gehad en heeft een paleyerbase van twee miljoen accounts en 200.000 actieve gebruikers. Daarom ging GRRR samen met Press Play aan de slag met de UI/UX en de digitale architectuur van de app.
GRRR: ‘Minder traagheid en crashes De Slimste Mens-app’
Friso Baaij, UX designer bij GRRR: ‘De briefing focuste vooral op het stabiel maken van de app. Minder traagheid en crashes om de gebruikerservaring te verbeteren. Gedurende het project kwam al snel naar voren dat de flow van de app hier sterk mee samenhangt; gemakkelijk een vriend toevoegen of een spel starten en snel tussen verschillende spellen kunnen switchen. De focus werd dus vooral een soepele en naadloze spelervaring.’
Stijl die aansluit op het tv-programma
In het nieuwe ontwerp is er een duidelijke link gelegd met het tv-programma; in kleurgebruik, typografie en fotografie. Baaij: ‘De gebruiker zal regelmatig Philip of Maarten tegenkomen in een enthousiast of teleurgesteld gifje na het spelen van de finale. Centraal staan de avatars van de tegenspelers. Deze staan, net als bij bijvoorbeeld Instagram, bovenaan je homescreen. Je kunt nu makkelijk meerdere potjes tegelijkertijd spelen en het is duidelijk wie er aan de beurt is.’
Soepele migratie van gebruikers De Slimste Mens-app
Als je al jaren in de top-5 speelt, is het begrijpelijk dat je graag wilt dat je spelgeschiedenis bewaard blijft. Baaij: ‘Maar zo’n migratie van gebruikers naar de nieuwe app heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. Je hebt te maken met een verouderde database, veiligheidsissues, een grote hoeveelheid data en Facebook-koppelingen die moeten kloppen. Daarnaast wil je dat de gigantische player base de overgang soepel ervaart. Daarom is de app gebouwd voor zowel Android als iOS, is er rekening gehouden met grote loads op de server en is hij geschikt voor een grote range aan oude en nieuwe devices.’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024