Is jouw beleving instagrammable genoeg?

  • Design
  • 28 apr 2017 @ 17:03
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Social media

Een beleving creëren rond een merk is niets nieuws. Grote merken weten al lang dat het bieden van een experience dé manier is om klanten aan zich te binden. Nike Town in Londen en de Apple Stores wereldwijd zijn hier goede voorbeelden van. Wat wel nieuw is, is dat het steeds belangrijker wordt om te zorgen dat de beleving uitnodigt tot delen op social media, met andere woorden dat deze ‘instagrammable’ is.

Iconisch element
Het toevoegen van een fysiek, iconisch element zal de beleving vergroten maar ook de shareability. De Over The Edge Swing op de A'dam Toren is hier een goed voorbeeld van. De schommel is het fysieke icoon van het merk A'dam. Als je op YouTube, Facebook of Instagram een foto of filmpje van de schommel tegenkomt, denk je: ‘Daar wil ik naar toe’.
Natuurlijk is een iconisch element niet genoeg. Je moet er wel voor zorgen dat je hierop aansluitend ervaringen biedt die van betekenis zijn, aansluiten bij de identiteit en een diepere lading geven aan je merk. Als de A'dam Toren verder leeg zou zijn, zou je je bedrogen voelen.
Hoe intenser en authentieker de beleving, hoe eerder mensen ook de behoefte voelen om het online te delen. Bij NorthernLight willen we dat een beleving echt iets met een bezoeker doet: Touch hearts, change minds and activate hands.
 



Bright Ideas delen op Instagram
Ook bij een ander project van NorthernLight, de Bright Ideas Challenge, speelt de instagrammable-gedachte een grote rol. De Bright Ideas Challenge is onderdeel van Shell’s Generation Discover-initiatief en moedigt kinderen aan om slimme, creatieve ideeën te bedenken voor grote wereldproblemen.
NorthernLight heeft bij het ontwerp over de shareability nagedacht. De futuristische dome vormt samen met de letters Bright Ideas de fysieke identiteit van het project. De dome reist de komende jaren door Nederland en wordt zo het - op social media deelbare - uithangbord van de challenge. De challenge zelf draait op een digitaal platform en wordt op digiborden in schoolklassen gedaan.
In de futuristische dome krijgen kinderen een hitech beleving, met VR-brillen, games en augmented reality en worden ze uitgedaagd om creatieve uitvindingen te bedenken voor drie van de onlangs geformuleerde United Nations-sustainable development goals. Eenmaal weer buiten pakken vrijwel alle kinderen hun mobiel om bij de letters een foto te maken en die vervolgens te delen op Snapchat of Instagram.
Daarnaast zit de bekende vlogger Dylan Haegens - 535.000 volgers op Instagram en 1.092.000 op YouTube - in de jury wat ook weer bijdraagt aan de zichtbaarheid van dit project.

Shareability als eis
De 'shareablity' van een experience zou ook bij pitches steeds vaker onderdeel moeten zijn van de eisen. Het levert zoveel meer op als je project op social media wordt gedeeld of viraal gaat online. Als ik terugkijk op de YouTube-tentoonstelling die we hebben ontwikkeld voor Beeld en Geluid, dan had ik daar achteraf gezien ook graag een fysiek, iconisch element aan toegevoegd. Gelukkig heeft de tentoonstelling, mede door de bekende YouTubers die zich aan de tentoonstelling hebben verbonden, enorm veel aandacht op social media opgeleverd. Ook dat is natuurlijk een manier om een experience instagrammable te maken.

What’s next?
Om viraal te gaan heb je een 360 graden-perspectief nodig op de beleving die je creëert. Naast een iconisch element zul je je door de opmars van drones moeten afvragen hoe je attractie, experience of gebouw er vanuit de lucht uitziet. Bij de A'dam Toren is hier al over nagedacht. Op Google Earth, of vanuit de ruimte, word je al welkom geheten: Hello, I’m A’DAM.

Dit blog is geschreven door Peter Slavenburg, directeur NorthernLight, www.northernlight.nl.











 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken