[Top 100] Lidl grootste adverteerder van Nederland

  • Food-en-retail
  • 10 mrt 2020 @ 12:57
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CampagnesMarketingOnderzoek

De bruto mediabestedingen zijn in 2019 met 7% gedaald in vergelijking met 2018, in absolute zin een afname van bijna 550 miljoen euro. Dit blijkt uit de nieuwe 'Top 100 Adverteerders' van Nielsen die MarketingTribune publiceert. Opmerkelijk is de nummer 1 positie voor Lidl.

Er is sprake van een – lichte - trendbreuk, omdat in een aantal mediumtypen zoals tv, radio en OOH de bureaucommissie uit de bruto-tarieven is gehaald. Een trend die de Ster - min of meer - in 2018 heeft ingezet, signaleert Berry Punt, Marketing Manager Marketing Effectiveness bij Nielsen, hoofd betrokkene bij het onderzoek door Nielsen met MarketingTribune.

'Televisie noteerde in de bruto mediabestedingen een daling van 10%. Die afname kan niet helemaal aan de afschaffing van de bureaucommissie geweten worden, maar wel deels. Gezien het aandeel van tv (meer dan 50%, red.) in de totale mediabestedingen heeft deze afname direct grote impact op de algemene ontwikkeling van de mediabestedingen. Een soortgelijke ontwikkeling is te zien bij radio. Hoewel dit mediumtype in aandeel veel kleiner is dan tv, versterkt de ontwikkeling hier de daling van de totale bruto mediabestedingen. Ook bij OOH zien we een vergelijkbare ontwikkeling. Ondanks een stijging bij Digital Out Of Home was er door aangepaste tarieven toch sprake van een afname van de bestedingen.'

Groei internet en bios
Twee mediumtypen lieten een groei noteren: internet en bioscoop. De laatste is het kleinste mediumtype, waardoor de impact op de totale bruto mediabestedingen, zowel in positieve als negatieve zin, beperkt is. De groei van 22% bij bioscoop was wel het hoogst. Ruim twee keer hoger dan de groei van 10% bij internet (online display advertising). Dat mediumtype heeft zich op zijn beurt stevig genesteld op de 2e plek achter televisie. Zonder de groei van internet zouden de totale bruto mediabestedingen zelfs met meer dan 9% gedaald zijn.

De bestedingen bij print blijven afnemen. Bij dagbladen bleef de daling beperkt tot 4%, bij magazines daarentegen liepen de bestedingen terug met 12%.

Lidl de grootste
Opmerkelijk is verder dat Lidl in 2019 de grootste adverteerder is in bruto mediabestedingen. Een Duitse prijsvechter die Unilever en Procter & Gamble, maar dus ook Albert Heijn en Jumbo het nakijken geeft. Niet toevallig behoren juist Procter & Gamble, Unilever en ook Jumbo tot de top-10 dalers in bruto mediabestedingen. Het is dan ook logisch dat Lidl juist in de top-10 stijgers staat.

Op tv zijn de oude bekenden Procter & Gamble en Unilever nog wel steeds veruit de grootste adverteerders. Op radio is A.S. Watson (Kruidvat) de grootste adverteerder, gevolgd door T-Mobile en Renault. Een derde van de top-25 adverteerders op radio zijn autofabrikanten/importeurs. Op tv is Renault op plaats 23 de eerste en enige auto-adverteerder in de top-25.

Hoogste nieuwkomer is Vattenfall, het Zweedse moederbedrijf van energieleverancier Nuon. Het nutsbedrijf ging onder de eigen naam in Nederland opereren en adverteerde in 2019 voor het eerst met en voor die nieuwe naam.

Ahold grootste concern
Ahold was net als in 2019 het grootste adverterende concern bij vrijwel gelijkblijvende bruto mediabestedingen. De nieuwe nummer 2 is DPC, de Dienst Publiek en Communicatie, dat de communicatie van de rijksoverheid uitvoert. A.S. Watson, moederbedrijf van Kruidvat, steeg drie plaatsen en is nu nummer 3. In de top-25 zijn twee nieuwkomers: op plaats 23 staat McDonald’s en op plaats 25 Omega Pharma. Deze laatste zet vrijwel alleen tv in voor zijn merkcampagnes. De mediamix van McDonald’s heeft een gevarieerder menu met televisie, OOH, radio en internet.
(PvWK, foto: Lidl)

Klik hier om de nieuwe Top 100 Adverteerders als hard copy te bestellen of als serieuze marketeer/bedrijf nu direct abonnee te worden (fiscaal aftrekbaar)

N.B.: Citeren uit ons onderzoek mag, mits met juiste bronvermelding:
'Top 100 Adverteerders' van
MarketingTribune & Nielsen (10 maart 2020)





Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken