Vegetarische Slager versus Europees verbod op vega-vleesnamen

  • Food-en-retail
  • 8 okt 2020 @ 15:06
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PolitiekMarketing

De Vegetarische Slager roept volgers op om zich met live memes op Instagram uit te spreken tegen een mogelijk verbod op vleesnamen voor vegetarische producten door de EU.

Eerder haakte Arjen Lubach hier op in, u las het al op MarketingTribune.

Foto: Social actie Let's face the confusion - Consumenten die niet verward zijn, gebruiken volgens DVS een speciaal filter op Instagram en spreken zich uit ('I am not confused')

De Vegetarische Slager lanceert een visuele petitie op Instagram om het Europees Parlement te laten zien dat consumenten niet verward zijn door vleesgerelateerde namen voor vegetarische producten. Met de visuele petitie, die voorafgaat aan de stemming in het Europees Parlement op 20 oktober, wil De Vegetarische Slager laten zien dat het voor consumenten overduidelijk is dat vegetarische producten geen dierlijk vlees bevatten.

Misleidende productnamen
Volgens sommige leden van het Europees Parlement zouden namen als ‘Vegan Kipstuckjes’ en ‘Vegetarische Burgers’ misleidend zijn, omdat de producten geen vlees van dieren bevatten. Hugo Verkuil, ceo van De Vegetarische Slager, weerlegt die misleiding: 'Keer op keer is uitgewezen dat consumenten niet verward raken, maar zich juist geholpen voelen door dergelijke naamgeving. Daarbij maken onze productnamen het juist makkelijker om vaker te kiezen voor plantaardige producten, wat hard nodig is om de klimaatdoelen van de Europese Unie te behalen.'

Ontstaan in eigen community
De visuele petitie, een AR-filter op Instagram, ontstond naar aanleiding van een meme die in 2017 werd gedeeld door een van de volgers van De Vegetarische Slager. Toen zorgde de NVWA voor een eerdere editie van de #schnitzelgate-discussie door te stellen dat productnamen als ‘Vegetarische Speckjes’ misleidend zijn. “Met behulp van augmented reality wilden we een live-versie maken van die bestaande meme. Daarmee kunnen onze volgers zich op een unieke manier uitspreken in deze kwestie. De discussie krijgt zo letterlijk een gezicht, waarmee we het Europees Parlement kunnen laten zien dat er totaal geen sprake is van verwarring”, geeft Verkuil aan.

Gebruikers van het Instagramfilter worden gevraagd om ook het kanaal van het Europees Parlement te taggen. Een compilatie van deelnemers in de visuele petitie zal op de dag van de stemming gepresenteerd worden aan het Europees Parlement.

Tegen consumentenbewijzen in
'We geloven dat door de verwijzingen naar dierlijke vleesproducten de consument weet wat voor vegetarisch product men kan verwachten, in smaak, structuur en bereidingswijze', voegt Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager, toe. 'Als onze Vegan Kipstuckjes verwarrend zijn omdat er geen dierlijke kip in zit, dan is een slavink of een kogelbiefstuk net zo goed verwarrend. Er zit sla noch vink in een slavink en afgaande op de naam zal een kogelbiefstuk je gebit niet ten goede komen. Dit soort voorbeelden zijn er in overvloed, ook elders in Europa.'

Niet alleen in het maatschappelijk debat komt duidelijk naar voren dat een verbod niet breed gedragen wordt. Ook cijfers wijzen dit uit. In een Europees onderzoek* met meer dan elfduizend deelnemers in verschillende landen, bleek dat de meerderheid van de consumenten niet tegen een breder gebruik is van vleestermen. “Het overgrote deel van de consumenten heeft geen problemen met vleesnamen voor vegetarische producten. Doordat we bovendien ‘vegetarische’ of ‘vegan’ hebben toegevoegd aan onze productnamen, weten consumenten precies wat ze kopen. Niemand kiest onze producten uit verwarring”, zegt Korteweg.

'Burgeroorlog'
De discussie rondom de namen van vleesvervangers, #schnitzelgate genaamd, is een gespreksonderwerp in verschillende Europese landen. In Duitsland wilde de minister van Landbouw eind 2016 de namen ‘sojaschnitzel’ en ‘veganistische curryworst’ verbieden. In Frankrijk werd gesproken over een wet die ervoor zorgt dat producenten van vegetarische worst een boete van maximaal driehonderdduizend euro opgelegd kunnen krijgen. Ook in België worden momenteel richtlijnen besproken. 

Of de EU een verbod op vleesnamen voor vegetarische producten zal opleggen is nog niet zeker. Er moet overeenstemming worden bereikt met de lidstaten voordat een verbod kan worden ingevoerd. Echter, de stemming in het Europees Parlement zal koersbepalend zijn. Daarom wil De Vegetarische Slager voorafgaand aan de stemming in Brussel een duidelijk signaal afgeven aan de leden van het Europees Parlement.

Over #schnitzelgate
De discussie over de namen van vleesvervangers, #schnitzelgate, speelt al langer. In 2012 werd De Vegetarische Slager voor het eerst aangesproken door de NVWA op de naamgeving van haar producten, waarna enkele kleine aanpassingen volgden. Gehakt werd Gehackt, Tonijn veranderde in Visvrije Tonyn. Alle productnamen werden bovendien voorzien van het voorvoegsel ‘vegetarisch’. In 2017 was het opnieuw raak, toen De Vegetarische Slager van de NVWA een groot aantal namen van producten zou moeten veranderen omdat ze misleidend zou zijn. De NVWA bood hier later excuses voor aan; het zou alleen gaan om enkele vermeldingen op de website. Ondertussen is het terugkerende thema onderwerp van gesprek, onder andere bij Zondag met Lubach. Het programma nam het verbod op vleesnamen op de hak en trok met deze aflevering 1,7 miljoen kijkers. De petitie van internationale organisatie ProVeg tegen het vegaburgerverbod haalde hierna de mijlpaal van 100.000 handtekeningen.
(PvWK)
 


* bron: BEUC, The European Consumer Organization, Bureau Européen des Unions de Consommateurs, European Consumer Association, juni 2020


Over De Vegetarische Slager
'Een decennium geleden begon oprichter Jaap Korteweg met zijn voedselrevolutie waarbij hij als doel had om dierlijk vlees te vervangen door het nieuwe, plantaardige vleesch en daarmee het dier uit de voedselketen te halen. Inmiddels heeft de voedselrevolutie zich wereldwijd uitgebreid. De Vegetarische Slager heeft de ambitie de grootste slager ter wereld te worden, met vegetarisch vleesch dat in smaak, structuur en beleving kan wedijveren met dierlijk vlees, voor alle vleesliefhebbers die de beleving van vlees niet willen missen. Na de uitbraak van de varkenspest in Nederland besloot Jaap vegetariër te worden, maar miste zijn geliefde vlees. Het werd hem duidelijk dat hij iets moest vinden wat zijn verlangen naar vlees kon stillen, zonder dieren te hoeven eten. Dus creëerde hij samen met een team een volledig slagersassortiment waardoor vleesliefhebbers, onder wie Jaap zelf, konden blijven genieten van hun favoriete vleesgerechten. Het nieuwe vleesch was een feit, en daarmee ook zijn missie om de grootste Slager ter wereld te worden met vleesch waar geen dier voor nodig is. De producten van De Vegetarische Slager worden inmiddels verkocht bij ruim 20.000 verkooppunten in 30 landen.'

(bron: DVS)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken