Lenny Houwaart van The Good Roll: 'Het fundament van een merk bouwen is echt niet binnen een paar maanden gedaan'

Lenny Houwaart van The Good Roll: 'Het fundament van een merk bouwen is echt niet binnen een paar maanden gedaan'
  • Food-en-retail
  • 18 aug 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterviewRetailMaatschappij

Lenny Houwaart is CMO bij duurzaam toiletpapiermerk The Good Roll. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden.

EVEN VOORSTELLEN
Hoi, ik ben Lenny, eindeloze wereldverbeteraar, strateeg, moeder, avonturier, ondernemer én CMO bij The Good Roll!

WHAT’S NEW?
Elke dag is er wel iets nieuws bij ons, we gaan zo snel! Maar het grootste nieuws is dat we een fabriek in Ghana hebben geopend, zodat we ons eigen bamboe wc-papier kunnen produceren. Hou de socials en het nieuws in de gaten, want er gaat een gave campagne aankomen!

TIJD
Het fundament van een merk bouwen is echt niet binnen een paar maanden gedaan. Merkprocessen hebben tijd nodig om te gisten en te rijpen dat is bij uitstek iets is wat je niet kunt opjutten en waar je veel geduld voor moet hebben.

TROTS
Ik ben er trots op dat ik mijn carrière heb gebouwd door mijn energie, kennis en tijd altijd in merken/bedrijven te investeren die de wereld beter willen achterlaten. Als ik ergens - aan - begin dan gaat het merk altijd eerst langs mijn innerlijk kompas: Is het DNA oprecht? Klopt de missie? Draagt het bedrijf bij aan daadwerkelijke impact maken?

ONGEDULD
Een blundertje? Ooohh genoeg! Ik denk dat de rode draad daarin is dat je met torenhoge ambities en een beetje ongeduld soms veel te snel wilt gaan. Dan kom je bijvoorbeeld in een situatie terecht waarbij je al met je merk richting het buitenland beweegt zonder dat je gedegen onderzoek hebt gedaan of een rotsvast fundament in Nederland hebt. Wél heel veel van geleerd! Haha.

MAN
Een goede commercial vind ik die van Gilette The best men can be. De kernboodschap van de video is dat de mannen van vandaag de mannen van morgen creëren en dat alleen door ervoor te kiezen om het beter te doen dan gisteren de maatschappij positieve vooruitgang kan boeken. De commercial was ook een beetje controversieel omdat het weer impliceert dat mannen geen ‘man’ meer zouden kunnen zijn, maar juist dát gesprek openbreken vind ik zo goed aan dit soort campagnes.



BIZAR
Alle commercials die het - online - gokken promoten. Bizar dat we dat toestaan met elkaar.
 

OPRECHT EN AUTHENTIEK
Goede marketing is marketing die iets losmaakt, marketing die oprecht en authentiek is en dat kan alleen als het DNA van het bedrijf en zijn leiders oprecht en authentiek zijn. Dan kloppen de uitingen, voelen ze natuurlijk aan en blijven ze constant.

WOKEWASHING
Slechte marketing? Green-, woke-, pink- et cetera washing. Kijk naar afgelopen Pride en hoeveel merken 364 dagen helemaal níks doen of communiceren over de LGBTGAI+-community en nu opeens overal een regenboogvlag op plakken en uitdragen dat ze 'woke' zijn. Wat doe je de rest van het jaar dan om deze uitingen te staven???

TROUW
De grootste uitdaging voor marketeers? Trouw blijven aan je merk en aan wie je bent als bedrijf. Het is zo makkelijk om je te laten verleiden om mee te varen op maatschappelijke tendensen en ontwikkelingen. Maar je bent uiteindelijk het sterkst én meest geloofwaardig als je zo dicht mogelijk bij jezelf blijft.

LOVEBRAND
Ik vind Lush een geweldig merk. De manier waarop Lush elke maatschappelijk sociaal bepaalde norm uitdaagt, inspireert mij. Of het nou gaat over sociale misstanden of duurzaamheid, Lush blijft me verrassen én inspireren. En Ben & Jerry's: super constant in hun uitingen en het aan de kaak stellen van onrecht in deze wereld.

MEDIACONSUMPTIE
Ik heb niet één favoriet mediamerk. Ik laat me vaak inspireren door nieuwsbrieven van MT/Sprout, mijn zorgvuldig samengestelde feed op LinkedIn én MarketingTribune.

CROWDFUNDING
The Good Roll biedt de mogelijkheid om mee te investeren in het maken van impact! Daarvoor hebben we een crowdfunding opgezet. Ik wil iedereen uitnodigen om er eens naar te kijken en dan – hopelijk - tot de conclusie te komen dat het supervet is om je geld daarin te investeren in plaats van het op de bank te laten staan!

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken