Jan Beckers van SodaStream Benelux: 'Zie jezelf niet als je doelgroep'
- Food-en-retail
- 16 apr 2024 @ 08:34
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - InterviewMarketingFood
- 16 apr 2024 @ 08:34
- Nanny Kuilboer
Jan Beckers is marketing director bij SodaStream Benelux. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Mijn guilty pleasure? Joost Klein door de boksen laten knallen met mijn zoontje op de achterbank, een echte Europapa ;) #Netherlands12points’.
JAN
Samen met mijn team zetten we ons elke dag in om mensen te motiveren zelf thuis hun bruisende dranken te bereiden met kraanwater. Ik ben een optimistische Belg en woon samen met mijn gezin midden in de bossen van de Merode in België in de buurt van Westerlo. Ik heb steeds mijn voorliefde voor eten kunnen combineren met mijn passie voor marketing. Voor mijn start bij SodaStream heb ik meer dan tien jaar binnen PepsiCo op mooie merken zoals Pepsi, Walkers en Tropicana gewerkt en heb ik ook mijn blik op de wereld kunnen verruimen met drie mooie jaren in het VK met het gezin, waar het mijn missie was om de Engelsen gezonder te laten snacken. Naast mijn passie voor marketing ben ik ook onwijs trots op mijn zoon die me elke dag opnieuw laat zien hoe belangrijk het is om verwonderd te zijn.
WHAT’S NEW?
Lipton Ice Tea Peach Zero, het nieuwste smaakje in ons assortiment SodaStream-smaken. Een lekker verfrissende zomerse toevoeging aan het gamma. Smaken zijn erg belangrijk om ons relevant te maken, zeker in Nederland waar er gevoelig meer frisdrank dan bruiswater wordt gedronken. Door de overname van PepsiCo hebben we met SodaStream nu ook toegang tot de expertise van PepsiCo om lekkere en gezondere frisdranken te ontwikkelen en kunnen we ook de kracht van sterke merken zoals Lipton Ice Tea en Pepsi gebruiken om mensen te inspireren om zelf thuis aan de slag te gaan.
WAAROM SODASTREAM?
Heel eenvoudig ... omwille van de duurzaamheid van het merk. Push for better is onze missie en staat netjes op onze muren, maar zegt ook waarvoor we staan. Een groep mensen die op een positieve manier een circulair alternatief bouwen binnen het drankenschap. Samen met onze gebruikers slagen we er in Nederland in om jaarlijks meer dan 40 miljoen plastic flessen uit te sparen. Als je deze achter elkaar zou plaatsen bouw je een ketting van Nederland tot aan het Great Barrier Reed in Australië. Toch iets waar we met zijn allen trots op mogen zijn.
2024
We zetten volop in op het boosten van de merkbekendheid en relevantie van SodaStream. Kernboodschap is dat je met SodaStream kraanwater dat tikkeltje spannender maakt met extra bubbels en smaak. Zo zorgen we er ook voor dat we in de eerste plaats nieuwe gebruikers overtuigen om thuis zelf aan de slag te gaan met het creëren van hun bruisende dranken. Op deze manier zorgen we er ook voor dat we voor onze klanten waarde creëren in de supermarkt en kraanwater ook waarde geven voor de retailers. Met ons circulair systeem laten we zien dat duurzaamheid niet altijd gelijk staat aan een meerkost, maar eigenlijk waarde creëert, zowel voor de prijs- en milieubewuste eindgebruiker als de retailpartner. Qua innovatie zijn we verheugd met de toevoeging van Lipton Ice Tea Peach Zero als nieuwste smaak. Erg blij dat dit sterke merk onze smaakjes een extra boost geeft met de zomer voor de deur. We gaan deze nieuwste smaak de komende maanden in de spotlights zetten.
BUREAUS
Voor campagnes met Brand Articulations Amsterdam, voor digital strategy me IO en ons mediabureau is Wavemaker.
OUTDOOR
Ik ben steeds onder de indruk als een merk op een creatieve manier uitpakt met outdoor. Een ideaal kanaal om je merkboodschap tot leven te brengen en de omgeving als canvas te gebruiken.
TRENDS
We bouwen ons circulair ecosysteem met ons trendkompas op drie key trends: toenemende vraag naar personalisatie, vraag naar gezondere frisdrank, zoektocht naar duurzame levensstijl.
MARKETINGMISVERSTAND
Marketing is niet enkel reclamespotjes maken. Marketing is voor mij een vak waar je de gehele organisatie laat focussen op consumer centric thinking, hoe begrijp je de behoeften en motivaties van je doelgroep. De kunst bestaat er uit om dan deze kennis om te zetten naar een focus van je hele organisatie met als doelstelling om duurzaam te groeien.
MARKETINGTIP
Plaats je gebruiker steeds centraal en zie jezelf niet als je doelgroep, vermijd boardroom centrisme.
MARKETINGBOEK
De Ruwe Diamant van Steven Van Bellegehem. Boordevol tips hoe je een organisatie meer klantgericht laat denken. Ik ben ook fan van zijn Radar-podcasts.
MARKETINGSERIE
Pepsi where's my jet; een les in nederigheid voor marketeers, maar ook mooi om te zien hoe merken een onderdeel zijn van pop culture.
MARKETINGHELD
Qua marketingfilosofie blijf ik een grote voorstander van Byron Sharp. Ik geloof in het bouwen van de fysieke en mentale beschikbaarheid van je merk met een focus op het creëren van sterke memory structures rondom je merk.
Losstaand daarvan geloof ik erg in de kracht van verwondering en hier is gewezen VUB-rector Carolien Pauwels een voorbeeldfiguur die steeds sprak over de kracht van verwondering: ‘Verwondering geeft het leven kleur, helpt om onze grenzen te verleggen en spoort ons aan om valse zekerheden in vraag te stellen.’ Ze benadrukt dat verwondering ons in staat stelt om de wereld met frisse ogen te zien, om te blijven leren en te groeien. Het is een bron van inspiratie en creativiteit.
PEPSI
Mijn favoriete commercials zijn die van Pepsi met Michael Jackson reclame, een stukje pop culture en ik erger me aan gokreclames die nog steeds oogluikend worden toegelaten.
QUOTE
Some people want it to happen, some wish it would happen, others make it happen - Michael Jordan
Net zoals in de sportwereld is het belangrijk om dingen te doen en te geloven in je eigen kunnen. Succes gaat vaak hand in hand met kennis maar ook met de kracht om samen met een team dingen te doen.
EERSTE BAANTJE
Kersen plukken en verkopen in de boomgaard van de buren.
VRIJE TIJD
Hardlopen op het ritme van 90s indie-gitaren door de bossen van Averbode als compensatie voor het genieten van lekker eten.
DROOMBAAN
Mijn eigen koffie- en boekenbar met unplugged stage voor lokaal talent.
GUILTY PLEASURE
Joost Klein door de boksen laten knallen met mijn zoontje op de achterbank, een echte Europapa ;) #Netherlands12points.
Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!
Lees ook:
Roxanne Pinckers van Mastercard
Judith Hoogendoorn van Upfield
Lize Verdegaal van Subway
Sven Fase van VodafoneZiggo
Imo Muller van 165 Beats
Anne-Lynke Kikstra van Milka
Kirsten van der Sluijs van Purina
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg
Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL
Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan
Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt
Madelon Altena-Bogers van Etos
Michiel van Elk van Sublime
Patricia van Heffen van Do It Organic
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox
Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Ook moederbedrijf Blokker, Mirage Retail Group vraagt...
- Foodmerken Unox en Zwan verkocht aan Zwanenberg Food Group
- EK Retail maakt zich op voor 100-jarig bestaan
- Mora mikt op feestdagen met snackplezier
- Etos lanceert VR-experience tegen december-cadeaustress
- Unilever verkoopt merk Conimex aan Finse Paulig
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 'Tien procent meer vraag... 19-12-2024
- Mora mikt op feestdagen met... 18-12-2024
- Foodmerken Unox en Zwan verkocht aan... 18-12-2024
- Unilever verkoopt merk Conimex aan... 18-12-2024
- Joyce Bierman (AH) over foodtrends... 16-12-2024
- EK Retail maakt zich op voor... 16-12-2024