Lisa Klein Molekamp-Melsen van Vitakraft: 'Te gek als je als merk iets voor een mens kunt betekenen'

Lisa Klein Molekamp-Melsen van Vitakraft: 'Te gek als je als merk iets voor een mens kunt betekenen'
  • Food-en-retail
  • 27 jan 2025 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

Lisa Klein Molekamp-Melsen is Marketing- & Communicatiemanager bij Vitakraft Benelux. Voor de 117e aflevering van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Ik moet elk jaar de grens over, anders word ik onrustig.’

LISA
31 jaar oud en zowel moeder van onze human baby (5 maanden oud) als onze furry baby Laika (Golden Retriever). Gelukkig getrouwd met mijn man, Raymond, waar ik al 12 jaar samen mee ben.
Ik ben gek op reizen en moet elk jaar de grens over anders word ik onrustig 😉 Ik heb het geluk gehad landen als Indonesië, Filipijnen, Vietnam, Kroatië en Thailand te mogen bezoeken en ik ben nog lang niet klaar met het ontdekken van de wereld. Onze volgende droomreis is een roadtrip door Europa.
Daarnaast zit storytelling in mijn DNA en heeft het verschillende vormen gekend door mijn leven heen. Als kind schreef ik al verhalen en heb ik vijf jaar lang verhalen verteld in muziektheatervoorstellingen. Als tiener schoot ik eigen video’s en monteerde ik deze zelf met Windows Movie Maker. Ook fotografeerde ik destijds van alles en nog wat. Denk aan landschappen, portretten en stillevens. Vervolgens maakte ik van deze foto’s mijn eigen advertenties. Daarna rolde ik door in marketing en communicatie en mag ik sinds dit jaar als Marketing- & Communicatiemanager spelen bij Vitakraft Benelux.
Lezen en schrijven zijn nog steeds mijn dagelijkse hobby’s, waar ik me helemaal in kan verliezen.

WHAT’S NEW?
Vitakraft blijft innoveren. Afgelopen jaar hebben we Vitakraft Drink gelanceerd om katten, die van nature slechte drinkers zijn, te helpen bij hun vochtopname. Vitakraft kijkt altijd naar de voedingsbehoeften van huisdieren en de zorgen en wensen die baasjes hebben om hun huisdier dagelijks geluk te brengen. Op basis van deze filosofie blijven we nieuwe producten ontwikkelen om goed in te spelen op de behoeften van het dier en het baasje. Zo zullen we dit jaar ook nieuwe traktaties lanceren die een ondersteuning bieden voor de gezondheid van de kat. Houd ons dus goed in de gaten voor onze productontwikkelingen. 😉
Daarnaast zijn we druk bezig met de organisatie van ons brand event Vitakraft Pets’ Experience. Een prachtige manier om dier en baasje in contact te brengen met de wereld van Vitakraft. Op 7 september 2025 bieden we een vol programma. waarin kennis en liefde gedeeld wordt om jouw huisdier nóg meer geluk te brengen. Dit allemaal op de mooie locatie van Kasteel Groeneveld in Baarn.

MARKETINGVAARDIGHEDEN
Welke vaardigheden essentieel zijn voor een marketeer anno 2025? Ik denk dat het voor deze tijd belangrijk is om AI-tools goed te leren kennen, deze in je voordeel te gebruiken en daarmee ruimte voor jezelf en het team te creëren om talent verder te ontwikkelen. Zeker als je alleen of in een klein team werkt, kunnen dagelijkse hectiek en tijdrovende klusjes je creativiteit of unieke vaardigheden in de weg zitten. Ikzelf ben erg dankbaar dat ik met een heel goed en kundig team mag samenwerken. Elk teamlid heeft nog zoveel in zijn mars en bevat enorm veel talent. Hoe mooi is het dat we bepaalde taken sneller en efficiënter kunnen wegwerken met AI-tools, waardoor het team zich individueel en als groep kan ontwikkelen en de eigen talenten beter kunnen inzetten.

MARKETINGINSPIRATIE
Inspireren is misschien niet het juiste woord, maar de campagne die mij ooit echt raakte, was van Sire. Deze campagne stond in het teken van kindermishandeling. Ik zat destijds nog op de middelbare school en ik had nog geen idee dat ik de marketing in wilde. De campagne raakte me zo in mijn hart, dat ik zelf actief op zoek ging naar meer informatie. De website was interactief en deelde impactvolle verhalen van kinderen die te maken hadden met misbruik. Niet alleen heeft die campagne mij met Sire bekend gemaakt, maar mij ook geactiveerd om me in te lezen over het onderwerp én vervolgens bespreekbaar te maken in mijn omgeving. Wanneer je iemand kunt raken en vervolgens ook activeren, dat is wat ik zo mooi vind aan dit vak.

MARKETINGLES
Communicatie en mensen zijn key. In elk project, in elke campagne of productlancering is communicatie, zowel intern als extern, de sleutel. Bovendien kom je intern niet ver zonder de juiste mensen aan te haken, stakeholders te informeren en verder te kijken dan je eigen afdeling. Afdelingen als customer service en administratie mogen hierin ook niet ontbreken. Elke afdeling telt in het succes en slagen van onze campagnes. Als Vitakraft Benelux doen we het samen, we zijn één team. Daarnaast zijn je marketingactiviteiten driedubbel zo sterk als trademarketing en sales ook aansluiten, zodat je samen één plan en verhaal vertelt en uitdraagt.
Bovendien wil je intern draagvlak creëren voor je marketingprojecten, want het merk stopt niet bij de marketingafdeling, maar hoort in de hele organisatie te leven.

MARKETINGETHIEK
Het is belangrijk dat je als merk en organisatie vanuit normen en waarden handelt. Alles wat we doen bij Vitakraft Benelux gaat vanuit de cultuur die we gecreëerd hebben. De strategieën die wij opzetten, hangen dus daarmee samen, waarbij we betrouwbaarheid en eerlijkheid, twee van onze normen en waarden, centraal stellen bij onze plannen én consument- en klantgericht willen zijn. Al onze afdelingen houden dus hun werkzaamheden en keuzes tegen de filosofie van het bedrijf. Dragen we hiermee echt bij aan het geluk van dier en mens en handelen we op de juiste manier volgens onze normen en waarden?

ROI
Alles begint bij ons OGSM-model waarin we onze doelen voor over vijf jaar vastleggen. Deze werken we vervolgens uit in een driejarenplan, waar vervolgens een implementatieplan - operationeel jaarplan - uitrolt waarin het hele marketingjaar wordt vastgelegd met daarin marketingdoelstellingen die we ontleden in duidelijke KPI’s. We maken ze ‘SMART’ en kijken direct hoe we die KPI kunnen meten. Tijdens campagnes meten we tussentijds om te zien of deze KPI’s behaald worden. We werken met een online dashboard waar we de resultaten van onze online inspanningen bijhouden en daar direct lering uithalen.
Samen met trademarketing en sales werken we één operationeel jaarplan uit zodat de investering die wij als marketing doen ook in sales terugverdient wordt. We kijken onder meer naar de baseline, rotatie en distributie voor, tijdens en na onze activiteiten.
Daarnaast doen we jaarlijks onderzoek naar ons merk om te achterhalen wat onze inspanningen gedaan hebben voor bijvoorbeeld onze naamsbekendheid.
Zoals je zegt, het wordt steeds complexer, dus blijven leren, verbeteren en onderzoeken hoe we onze investeringen op marketinggebied kunnen blijven terugverdienen. Dat is de kracht van onze cultuur. Fouten maken en daarvan leren is een must. We zullen dus blijven innoveren en ontwikkelen om het beste resultaat eruit te halen.😊

ONBEWOOND EILAND
Welke marketingtool ik zou meenemen naar een onbewoond eiland? ChatGPT! Dan kan ik alles vragen en leren om te overleven op een onbewoond eiland. 😉

MARKETINGCURSUS
Ik heb een hele leuke en inspirerende cursus mogen bijwonen bij StoryDiggers, waarbij je leert hoe je verhalen kunt inzetten voor je merk en wat nou echt werkt in storytelling. Onze creativiteit werd opnieuw geprikkeld om het verhaal en DNA van het merk waar ik destijds voor werkte opnieuw onder de loep te nemen. We gingen weer onderzoeken wat nou echt de essentie was van het merk. Wie waren wij als merk, welke rol speelden we in het leven van de consument en hoe kunnen we dit nou krachtig inzetten? We hebben een erg leerzame en creatieve dag gehad!

WHAT IF?
Als ik geen marketeer was… omdat storytelling zo’n onderdeel is van wie ik ben, zou ik waarschijnlijk een schrijfberoep hebben gekozen. Misschien zelfs wel auteur.

MARKETINGMYTHE
Ik hoor nog steeds te vaak dat marketing enkel en alleen tekst en plaatjes is. Er zit zoveel meer achter en het is een prachtig vak, waarin we een merk, concept of product tot leven kunnen brengen, wat bij een doelgroep aansluit en hun leven hopelijk makkelijk of leuker maakt. Hoe te gek is het als je als merk iets voor een mens kunt betekenen en dat je onderdeel mag zijn van hun leven?

MARKETINGSUPERKRACHT
Als ik zou mogen kiezen wat mijn marketingsuperpower zou zijn, dan eindeloze creativiteit! Het lijkt me heerlijk om altijd en overal eindeloze toegang te hebben tot je creativiteit. Of je nu moe of gestrest bent of onder tijdsdruk staat…

MARKETINGGOEROE? VOOR EEN DAG
Simon Sinek! Als marketeer, maar ook als leider en persoon, vind ik hem heel interessant. Hij weet goed wat de essentie is van een merk, geeft ook goede inzichten als het gaat om management en leiderschap, maar heeft ook een interessante kijk op wie je bent als mens en je potentie. Volgens mij zou je een hele inspirerende dag hebben als je met hem een dag mag optrekken!

FAVO MARKETINGMEME


Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Chadli Hachani van TopParken
Lobke Samallo van Intratuin
Amal Kamar van Greetz
Ingrid van Kempen van Ohra
Saskia Hamminga-Roest van SeniorWeb
Marjolijn van Dingenen van Lenovo

Birgit Tummers van het Chassé Theater
Sophie Vermolen van Westland Salades
Irene Muller van Joolz
Rhandy Biemans van Lu
Lilian Wanders-de Klerk van Mothr Earth Proof
Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing
Age Huitema van Quatt
Dennis van de Sande van Royal Swinkels
Jan Beckers van SodaStream Benelux
Roxanne Pinckers van Mastercard
Judith Hoogendoorn van Upfield
Lize Verdegaal van Subway
Sven Fase van VodafoneZiggo
Imo Muller van 165 Beats
Anne-Lynke Kikstra van Milka
Kirsten van der Sluijs van Purina
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg

Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken