Marlboro grootste supermarktmerk
- Food-en-retail
- 11 apr 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodOnderzoekRetail
- 11 apr 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
We gaven meer uit aan A-merken, maar kregen minder door krimpflatie, zo blijkt uit de nieuwe supermarktcijfers van Circana. Nu nog staan twee tabaksmerken bovenaan de Top 100, dat wordt per 1 juli 2024 anders.
De 100 populairste A-merken in Nederland hebben in 2023 terrein verloren aan de huismerken. Ze zijn nu nog goed voor bijna 22 procent van de totale supermarktomzet, tegen 24,6 procent in 2004, blijkt uit vers onderzoek.
Stiekem prijsverhogen
'Drie procentpunt omzetdaling mag voor een leek niet veel zijn, maar dan heb je het in al die jaren toch over 1,5 miljard euro aan omzet die de A-merken zijn kwijtgeraak', aldus de onderzoeker Sjanny van Beekveld van Circana tegen de Nos. Het van origine Jordanese snoepmerk Venco steeg elf plaatsen in de A-merk-top 100 door bij gelijke prijzen minder in een verpakking te stoppen, met andere woorden door 'krimpflatie', signaleert Circana. Hun nieuwe lijst betreft de 100 meest verkochte merken in de Nederlandse supermarkten.
Tabak aan top
Veel A-merken hebben de verkopen zien dalen, zoals Heineken, Douwe Egberts, Nescafé en Becel. Hoewel het voor de grote merken geen geweldig jaar was, is er toch een omzetgroei van 4,8 procent te zien. Dat komt volgens de onderzoekers door prijsverhogingen en niet door extra verkopen. Traditiegetrouw voeren Marlboro en Camel de lijst aan, hoewel de verkoop van tabak per 1 juli aanstaande in de supermarkten wordt verboden. Helemaal rouwig is Marlboro-maker PMI daar niet over, stelt het merk deze week in MarketingTribune. 'Verkoop via de tabakswinkel biedt juist nieuwe kansen.' Supermarkten derven straks naar schatting maar liefst 6 procent omzet door de afscheid van tabak. Coca-Cola is nu nummer drie en schuift naar verwachting volgend jaar door omhoog.
(PvWK | beeld: Bailey Alexander / Unsplash)
visual: (bronnen: Nos en Circana)
Nu in MarketingTribune 5/'24 een hyperactueel interview met Marlboro-maker Philip Morris. Reserveer hier je eigen exemplaar.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Venco
- Becel
- retail
- Sjanny van Beekveld
- Heineken
- Marlboro
- MarketingTribune
- Douwe Egberts
- prijsverhogingen
- omzetgroei
- Nescafé
- merk
- huismerk
- krimpflatie
- Circana
- Camel
- A-merken
- P van prijs
- private label
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland en België van start
- Kerst 2024: John Lewis maakt reputatie waar
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
- Hornbach voor zevende maal op zoek naar beste klusser van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kerst 2024: John Lewis maakt... 12-11-2024
- Albert Heijn lanceert Mijn AH... 11-11-2024
- Nieuw kennisplatform voor non-food... 11-11-2024
- Oot Granola in zee met Yvette van... 08-11-2024
- Kruidvat voor tweede keer ABN Amro... 08-11-2024
- Taste of Horecava biedt ruimte... 08-11-2024