Van Gelder introduceert plantaardige foie gras tijdens Gastvrij Rotterdam

Van Gelder introduceert plantaardige foie gras tijdens Gastvrij Rotterdam

Van Gelder, een innovatief oer-Hollandse foodmerk in aardappelen, groenten en fruit, introduceerde tijdens j.l. Gastvrij Rotterdam een spectaculaire noviteit: plantaardige foie gras. Dit betekent een diervriendelijk en duurzaam alternatief voor de luxe en omstreden delicatesse uit Frankrijk.

Plantbased en toch kan de smaakervaring zich volgens de makers ruimschoots meten aan de traditionele ganzenlever. Beursbezoekers en proefpanels reageerden even enthousiast.

Dit innovatieve product komt voort uit de wens om een plantaardige vervanger te creëren voor de traditionele, maar controversiële foie gras. Door het gebruik van plantaardige ingrediënten kunnen consumenten genieten van de rijke smaak zonder de ethische bezwaren van de traditionele ganzenlever productie. Deze diervriendelijke en duurzame ambities van Van Gelder sluiten naar eigen zeggen naadloos aan bij de groeiende vraag naar plantaardige alternatieven in de markt.  

Alternatief voor de foodservicemarkt
De ontwikkeling van Van Gelders plantaardige ganzenlever begon met een nauwkeurige analyse van de smaak, textuur en samenstelling van het origineel. Na uitgebreid testen en verfijnen met plantaardige ingrediënten zoals cashewnoten, cacaoboter, kokosolie en truffelolie, ontstond volgens de betrokken koks 'een product dat qua smaak en mondgevoel indrukwekkend dicht bij traditionele ganzenlever komt. De plantaardige foie gras van Van Gelder is uniek dankzij de romige textuur en diepe umami-smaak, concurrerend met het traditionele product. Dankzij de perfect gebalanceerde mix van plantaardige vetten en aroma’s biedt het een verfijnde en luxueuze smaakbeleving.'

Hiermee lanceert Van Gelder een hoogwaardig alternatief voor de foodservicemarkt, dat vriendelijk is voor dier en milieu. 'We wilden niet zomaar een vervanger creëren, maar een echt alternatief dat de rijke, verfijnde smaak van foie gras eer aandoet, zonder dat er een dier aan te pas komt', vult Gerrit van Gelder, algemeen directeur bij Van Gelder aan. 'Het was een uitdagend proces, maar het resultaat is iets waar we enorm trots op zijn.'

Pionier in plantaardig
'Met deze ambitieuze stap toont Van Gelder zich opnieuw een pionier in de plantaardige voedingsindustrie en zet het bedrijf een belangrijke stap in de richting van een duurzamere en meer diervriendelijke toekomst voor de luxe horeca. Als oer-Hollands familiebedrijf, dat 70 jaar geleden begon als lokale groente- en fruitboer, is Van Gelder uitgegroeid tot een unieke producent van een breed scala aan plantaardige vleesvervangers. Met de introductie van plantaardige ganzenlever zet Van Gelder een hoogwaardig alternatief op de markt', aldus Gerrit van Gelder.

Lancering tijdens Gastvrij Rotterdam
Van Gelder presenteerde deze duurzame vervanger tijdens de jongst leden Gastvrij Rotterdam beurs voor horecaondernemers en food professionals. Naast de plantaardige foie gras toonde Van Gelder tijdens deze beurs nog zestien andere producten in de vleesvervangerlijn, zoals o.a. plantaardige zalmburgers, paté, chipolata worstjes en kip schnitzel. Meer info vind je hier.
(PvWK)


Over Van Gelder
'Van Gelder is een oer-Hollandse leverancier van aardappelen, groenten en fruit. Dagelijks leveren zij verse producten aan horeca, ziekenhuizen en overheidsinstellingen door heel Nederland. Het bedrijf zet in op duurzaamheid en innovatie door eigen plantaardige vlees- en visvervangers te ontwikkelen, waaronder nu ook een exclusieve plantaardige foie gras.'

(bron: Van Gelders food)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken