Hoe effectief zijn roadblocks op radio?
- Media
- 27 sep 2018 @ 09:10
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - OnderzoekReclameRadio
- 27 sep 2018 @ 09:10
- Jeroen Mirck
Welk effect heeft een radio-roadblock? Talpa Media Solutions en mediabureau Zigt hebben samen een testcase opgezet waarbij de effecten van een roadblock voor frequente radio-adverteerders zijn onderzocht.
Bij een roadblock op radio wordt een commercial op exact dezelfde tijd op meerdere zenders tegelijk uitgezonden. Mensen die zappen tussen de zenders krijgen dan op elke zender op dat moment de commercial te horen. Maar wat is nu de toegevoegde waarde van een roadblock? En onder welke conditie is de inzet van een roadblock het meest effectief?
Uit het uitgevoerde testonderzoek blijkt dat de inzet van een roadblock zorgt voor een significant hogere herkenning van de radiocommercials, zeker wanneer de roadblock in de ochtend of avond wordt ingezet.
De belangrijkste learnings:
Contactkansen voor roadblocks
Om de impact van roadblocks in kaart te brengen, zijn twee groepen onderscheiden: radioluisteraars met roadblock-contactkans en radioluisteraars zonder diezelfde contactkans. Deze contactkansen zijn berekend door het mediaschema naast het mediaconsumptiegedrag te leggen. Op deze manier zijn ook contactfrequentie-analyses mogelijk.
Door deze groepen te vergelijken kan de uplift (hogere herkenning) van roadblocks worden toegewezen. In de analyse is rekening gehouden met verschillende contactgroepen, gebaseerd op het aantal zenders en de intensiteit waarmee men radio luistert. Daarbij geldt dat hoe hoger de contactfrequentie is, hoe hoger ook de herkenning van de commercials in het algemeen.
De inzet van een roadblock heeft geen effect op de waardering in rapportcijfers of op de kenmerken relevantie, opvallendheid, 'wekt interesse' en aanzetten tot actie.
Het onderzoek is over een periode van twaalf weken uitgevoerd. Elke week is één roadblock ingezet met een commercial op maandag, in de ochtend, middag of avond. Als testgroep is ook de optie ‘geen roadblock’ meegenomen, om de verschillen tussen wel of geen inzet van een roadblock goed in kaart te brengen. Voor elke meting is minimaal een N=100 behaald. In totaal hebben 1.390 respondenten aan het onderzoek meegedaan.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- [update] Bevriezing BTW op lezen, sport en cultuur nog onzeker
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- [column] Radio killed the video star
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
Laatste Nieuws
- [update] Bevriezing BTW op lezen,... 14-11-2024
- [onderzoek] ‘Kremlin-propaganda... 14-11-2024
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024
- NMO maandoverzicht: Gouden... 07-11-2024