[onderzoek] 'Amazon verstevigt greep op retailmediamarkt'

[onderzoek] 'Amazon verstevigt greep op retailmediamarkt'
  • Media
  • 5 jun 2024 @ 08:33
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingRetailmediaE-commerceOnderzoek

The Future of Digital Commerce 2024 is verschenen. In dit rapport van Warc worden de e-commercetrends in retailmedia, omnichannelmarketing, AI en cloudgebaseerde datacleanrooms belicht: ‘Merken met een effectieve omnichannel klantbetrokkenheidsstrategie behouden gemiddeld 89% van hun klanten’.

Volgens de laatste analyse van Warc zullen de advertentie-uitgaven in de detailhandel in 2024 naar verwachting wereldwijd 153,3 miljard dollar bedragen en Amazon verstevigt zijn greep op de retailmediamarkt. Enkele uitkomsten van het onderzoek:

De investeringen in retailmedia blijven in een snel tempo groeien. Volgens de laatste analyse van Warc zullen de mondiale retailmedia-advertentie-uitgaven in 2024 153,3 miljard dollar bedragen, een stijging van 13,7% op jaarbasis. Dit betekent een lichte versnelling ten opzichte van de groei van 13,0% vorig jaar.

De dominantie van Amazon blijft voortduren en zal in 2024 naar verwachting een groei van bijna 25% behalen.

Het Chinese platform Pinduoduo, dat ook eigenaar is van het e-commerceplatform Temu, zal dit jaar met +31,3% groeien en 28,2 miljard dollar verdienen, goed voor 45,9% van alle retailmedia-uitgaven in China.

Walmart ziet een stijging van 26% op jaarbasis van de advertentie-inkomsten uit e-commerce.

De verwachting is dat de groei van de retailmedia-uitgaven zal vertragen tot 10,6% in 2025, waarbij de uitgaven 169,5 miljard dollar zullen bereiken, omdat de budgetten uitgeput raken.

AI zorgt voor een revolutie in marketing. Tegen 2030 zal de door AI ondersteunde e-commercemarkt naar verwachting een waarde van 16,8 miljard dollar bereiken. Bovendien biedt AI merken de mogelijkheid om producten, promoties en marketinginspanningen tot een niet eerder gezien niveau te personaliseren. Bovendien zal de mogelijkheid om snel hyperrealistische afbeeldingen van mensen en producten te creëren een krachtig hulpmiddel zijn voor creatievelingen, waardoor er meer tijd overblijft voor strategische planning en creatief denken.

Volgens Shopify zal de omzet uit DTC (Direct To Consumer) in 2024 naar verwachting $161,2 miljard bedragen, en in 2032 $591,3 miljard.

Merken met een effectieve omnichannel klantbetrokkenheidsstrategie behouden gemiddeld 89% van hun klanten, vergeleken met een percentage van 33% voor bedrijven met een zwakke omnichannel klantbetrokkenheid, aldus Invesp. In maart 2024 zei Rodney McMullen, voorzitter en CEO van het Amerikaanse retailbedrijf Kroger: ‘Klanten waarderen de mogelijkheid om op hun eigen voorwaarden en zonder compromissen te winkelen. Klanten die zowel in de winkel als online winkelen, geven drie tot vier keer meer uit dan shoppers die alleen in de winkel winkelen.’

Naarmate er meer tijd wordt besteed aan sociale media (gemiddeld 2,5 uur per dag wereldwijd) helpt social, en in toenemende mate gaming, shoppers nieuwe merken en producten te ontdekken.

In datacleanrooms, zoals de Amazon Marketing Cloud, hebben merken toegang tot geanonimiseerde shoppergegevens. Dit stelt retailers en merken in staat samen te werken om hoogwaardige klantsegmenten te creëren en te targeten. Volgens een onderzoek van de CMO Council noemde 54% van de marketeers in Noord-Amerika het vermogen om campagneresultaten te meten de belangrijkste drijfveer voor hun datacleanroomstrategieën. Databeheer is van cruciaal belang voor gebruikers van cleanrooms om het ethische en conforme gebruik van consumentengegevens binnen deze omgevingen te garanderen, wat essentieel is om het consumentenvertrouwen te behouden en de zorgen van regelgevende instanties weg te nemen.

Bovenstaande tekst is een ingekorte versie van onderstaand bericht en vertaald met behulp van AI. Lees hier een voorbeeldrapport van The Future of Digital Commerce. Abonnees van Warc Digital Commerce kunnen het rapport volledig lezen. Vanaf vandaag is er een podcast beschikbaar.

WARC upgrades retail media advertising investment 2024 to $153.3bn worldwide

  • Amazon’s ad revenue is forecast to reach $52.7bn (+24.4%) in 2024 and $68.0bn in 2025 (+18.9%) 
  • AI-enabled e-commerce is projected to reach $16.8bn by 2030

WARC releases The Future of Digital Commerce 2024 report highlighting e-commerce trends in four key areas: retail media, omnichannel marketing, AI, and cloud-based data clean rooms

Retail media advertising spend is forecast to reach $153.3bn worldwide in 2024, according to WARC’s latest analysis. The continued growth is fuelled by advances in off-site targeting as commerce data infuses into non-retail environments. All the while, Amazon continues to tighten its grip on the retail media market.

WARC Digital Commerce has today published its annual report looking at the trends having an outsized impact on the future of this dynamic and hyper-competitive space. 

Gregory Grudzinski, Reports Editor, WARC Digital Commerce, and author of the study, says: “Following the explosion of digital commerce onto the advertising landscape, this report looks at trends in four areas that are having a profound impact on the future of this fast-growing and complex space to provide an overarching view of what the future holds and what marketers need to do today to prepare for it.” 

Key insights outlined in WARC’s Future of Digital Commerce 2024 are:

Retail media ad investment maintains double-digit growth fuelled by off-site targeting

Investment in retail media continues to grow at a rapid pace. According to WARC’s latest analysis, global retail media advertising spend will reach $153.3bn in 2024, up 13.7% year-on-year. This marks a slight acceleration on the 13.0% growth recorded last year but falls short of the +14.3% forecast for social media

Amazon’s dominance continues, and is set to maintain near 25% growth in 2024, to reach $52.7bn, per WARC forecasts, bringing its global share of retail media spend to 37.3%. Excluding China, this equates to 62.3% of all retail media ad spend. 

Chinese platform Pinduoduo, which also owns e-commerce platform Temu, is set for a +31.3% expansion this year to earn $28.2bn, accounting for 45.9% of all retail media spend in China. Walmart reported a 26% year-on-year rise in e-commerce ad revenue in its latest earnings.

However, retail media spend growth is forecast to slow to 10.6% in 2025, with spend reaching $169.5bn, as trade marketing budgets are steadily exhausted.

AI is revolutionizing marketing. By 2030, the AI-enabled e-commerce market is projected to reach $16.8bn

Artificial Intelligence (AI) presents an opportunity for brands to personalize products, promotions, and marketing efforts at an unprecedented level, vastly exceeding prior customization attempts. 

AI-driven tools can be used to identify meaningful commonalities among shoppers and create activations targeting these commonalities, such as customized product detail pages, social media posts, and loyalty program solicitations. 

The ability to quickly render realistic or hyper-realistic images of people, products, and packages will be a powerful tool for creatives allowing more time for strategic planning and creative thinking.  

Mert Damlapinar, Managing Principal, EPAM Systems, says: “AI is not an optional technology but a core component of e-commerce strategy, empowering brands to seamlessly integrate personalized experiences, optimize operations, and drive business growth.”

By 2030, the AI-enabled e-commerce market size is projected to reach $16.8bn, growing at a compound annual growth rate (CAGR) of 15.7% in the next seven years, according to InsightAce Analytic’s data.

Changes in consumer behavior and advancements in digital technology are shaping the omnichannel landscape 

As the omnichannel space becomes increasingly complex, direct-to-consumer (DTC) brands are seeing significant growth fueled by increased consumer acceptance of online subscription offerings. DTC sales are expected to reach $161.2bn in 2024, and $591.3bn by 2032 at a CAGR of 15.4%, according to Shopify.

Brands with effective omnichannel customer engagement strategies retain on average 89% of their customers, compared to a rate of 33% for companies with weak omnichannel customer engagement, according to Invesp.

At Kroger’s Q4 and fiscal 2024 earnings call in March this year, Rodney McMullen, Chairman and CEO of the US retail company, said: “Customers value the ability to shop on their own terms with zero compromises, and we are increasing the number of omnichannel households in our ecosystem. Customers who shop both in-store and online spend three to four times more compared to in-store-only shoppers.”

As more time is spent on social media (averaging 2.5 hours/day globally), social commerce, and increasingly gaming commerce, are helping shoppers discover new brands and products.

Over the next 12-24 months, many challenges for omnichannel marketers will center around measurement and optimization. Research published in WARC’s Future of Measurement 2024 report, revealed that only a small percentage of marketers are following measurement best practices; 22% say they don’t do any attribution modelling at all. 

Measurement and privacy will continue driving ‘clean room’ adoption

Data clean rooms, such as the Amazon Marketing Cloud, is an environment where brands access anonymized shopper data. They allow retailers and brands to work together to create and target high-value customer segments. This provides a more complete view of the customer journey and enables accurate attribution of marketing investments to tangible business results.

According to a survey by the CMO Council, 54% of marketers in North America cited the ability to measure campaign results as a leading driver for their data clean room strategies.

Data governance is crucial for clean room adopters to ensure the ethical and compliant use of consumer data within these environments, essential to maintain consumer trust and reduce concerns of regulatory bodies.

Brands without extensive first-party data may need to limit clean room functions to media attribution. 

Read a sample report of The Future of Digital Commerce here. WARC Digital Commerce subscribers can read the report in full. A podcast is available from today. 

The Future of Digital Commerce report is based on a combination of exclusive interviews with leading brands, agencies and tech companies, as well as data and case studies from WARC, external research studies and reports. It is part of WARC’s Evolution of Marketing, a content programme of in-depth forward-looking reports focusing on the future of the marketing discipline by drawing on the latest evidence, emerging trends, technologies, media, social influences and other drivers of change.

 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken