Dagattracties: Efteling meest genoemd in media, Rijksmuseum heeft meeste impact
- Media
- 27 jul 2022 @ 15:31
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 27 jul 2022 @ 15:31
- Michiel van Zaane
De Efteling en het Rijksmuseum zijn de absolute publiekslievelingen in de Nederlandse media, zo blijkt uit onderzoek van mediamonitoringbureau Clipit. Het bureau onderzocht de populariteit van de top 25 dagattracties in de Nederlandse media tussen 1 mei en 30 juni 2022.
De Efteling is al jaren de grootste dagattractie in Nederland. Het heeft consistent de meeste bezoekers per jaar en maakt deze status ook waar in de media. Het attractiepark steekt met ruim 30.000 berichten in traditionele-, online- en social media in twee maanden tijd met kop en schouders boven de rest uit. Dit is meer dan tweemaal zo veel als de nummer twee, het Rijksmuseum (14.396 berichten), en maar liefst zes keer zo veel als de nummer drie, dierentuin Artis (5.962 berichten).
De Efteling dankt de nummer 1-positie aan het feit dat zij meerdere keren uitgebreid in het nieuws kwam. Op 17 mei maakt het Brabantse attractiepark bekend dat er in 2024 een nieuw themagebied wordt toegevoegd aan het park. Dit wordt door een breed scala aan media beschreven. De aanpassing gaat echter wel ten koste van het spookslot, dat vooral op social media betreurd wordt, maar niet leidt tot overwegend negatieve aandacht. Daarnaast bestond de Efteling op 31 mei 70 jaar en ook dit werd breed uitgemeten in de media.
Koningspaar in het Rijksmuseum
De Efteling mag dan wel de meest besproken dagattractie zijn in de Nederlandse media, het Rijksmuseum wint het nipt als het gaat om media-impact. De PR-waarde van alle berichten over het Rijksmuseum komt neer op ruim 2,5 miljoen euro. Dit is bijna een half miljoen meer dan de Efteling (2,1 miljoen euro) en meer dan twee keer zo veel als Artis (1,3 miljoen euro).
Dat het Rijksmuseum een grotere media-impact had dan de Efteling, terwijl er minder berichten over zijn gepubliceerd, komt onder andere door het bezoek van het koningspaar. Op 9 juni dineren koning Willem-Alexander en koningin Máxima in het Rijksmuseum met kopstukken van de Europese Centrale Bank. Dit leverde veel media-aandacht op.
TikTok
Opvallend is dat social media, met name TikTok, een steeds grotere impact lijkt te hebben op wat er in traditionele media verschijnt. Zo zien we bijvoorbeeld dat berichten op het TikTok-kanaal Themepark Explorers heeft gezorgd voor extra media-aandacht voor de Efteling en Duinrell. Op dit TikTok-kanaal nemen Lars Janssen en Bryan Geraards dagelijks bijna twee miljoen volgers mee naar de meest unieke achtbanen ter wereld. Hun video’s over de Efteling en Duinrell hebben geleid tot publicaties in onder andere het Algemeen Dagblad, De Stentor en BN De Stem.
‘De vakantieperiode is officieel begonnen en veel Nederlanders zullen naar dagattracties kijken om ontspanning en plezier te beleven’, zegt Charissa Smits, Managing Director bij Clipit. ‘Met dit onderzoek maken wij inzichtelijk welke dagattracties populair zijn in de media en waarom. In het geval van dit onderzoek werd ons voorgevoel dat de Efteling er wel eens heel positief uit zou kunnen springen absoluut met data onderbouwd. Het is natuurlijk erg relevant voor de attracties zelf om over cijfers en data van hun eigen merk te beschikken, maar media-aandacht kan er ook voor zorgen dat potentiële bezoekers de betreffende dagattracties (her)ontdekken, en dat is voor iedereen positief!’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- Publieke omroepen profileren zich in gezamenlijke campagne
- [column] Radio killed the video star
Laatste Nieuws
- [update] Bevriezing BTW op lezen,... 14-11-2024
- [onderzoek] ‘Kremlin-propaganda... 14-11-2024
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024
- NMO maandoverzicht: Gouden... 07-11-2024