DOSSIER RETAILMEDIA Florine de Laat van Fonq
- Media
- 21 sep 2023 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - InterviewMarketing
- 21 sep 2023 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Voor ons Dossier Retailmedia ging de redactie in gesprek met Florine de Laat, Lead Campagnes & Retail Media Solutions bij Fonq over de specifieke advertentiemogelijkheden op ‘haar’ platform.
Marketeers zijn altijd op zoek naar lagere advertentiekosten en meer opbrengsten. Retailmedia zijn bij uitstek geschikt om met een relatief klein budget de eigen niche doelgroep slim te targeten. Florine de Laat, Lead Campagnes & Retail Media Solutions bij Fonq - of fonQ, zoals het online woonwarenhuis liever schrijft, maar voor de leesbaarheid gebruiken wij Fonq - over de specifieke advertentiemogelijkheden op ‘haar’ platform.
Wat is de propositie vanuit Fonq wat betreft retailmedia?
Fonq Retail Media Solutions helpt verkooppartners hun merk sterk neer te zetten op en rondom dit gespecialiseerde platform in de home & living-markt. Fonq biedt keuzehulp, inspiratie en advies voor de oriënterende interieurshopper, maar is er ook voor de shopper die al verder in het koopproces zit. Dit zie je terug in de hele klantreis: van uitingen op sociale kanalen als Pinterest tot op onze campagne- of productdetailpagina’s. Dit maakt het voor sterke en opkomende merken interessant om hun assortiment aan te bieden en in de schijnwerpers te zetten bij Fonq. Met onze klantdata vergaard door jaarlijks minimaal 60 miljoen klantreizen op het platform, creatieve oplossingen door ons inhouse marketing-, brand- en contentteam en het grote bereik bij interieurliefhebbers - zowel on site als op onze mediakanalen - bieden we marketingmogelijkheden die passen bij de verschillende marketingdoelstellingen van onze partners. Bij collectie-introducties, het boosten van hardlopers, seizoens- of actiegericht adverteren of juist het uitlichten van producten met hoge voorraden kunnen sponsored products een goed medium zijn om mee te starten. Wil je merk- of product-USP’s laden, dan raden we je aan om deel te nemen aan campagnes door mediapakketten af te nemen met een nieuwsbriefpositie, on site bannering, social posts of advertenties in Fonq Magazine.
Hoe gaat werving van adverteerders in zijn werk?
Wij bieden enkel endemic advertising [advertenties die passen bij het karakter van de site, red.] aan voor partners die actief verkopen op Fonq. Met zowel de merken van onze leveranciers als sellers op onze marketplace hebben we een relatie en daarom bieden we hen de mogelijkheid om hun producten te pushen met sponsored products. Inmiddels hebben we een nieuwe versie gelanceerd van de self-service tool voor sponsored products, waarbij alle verkooppartners gemakkelijk zelf kunnen starten en hun producten kunnen pushen. We krijgen vaak de vraag hoe zij zelf aan de knoppen kunnen draaien om te groeien bij Fonq of hoe zij hun merk beter kunnen positioneren in de markt. Dat er vraag is naar meer resultaat en controle blijkt uit de cijfers: ten opzichte van vorig jaar zien we al 200 procent stijging in het aantal adverteerders. Daarnaast informeren en inspireren we hen proactief over de nieuwste mogelijkheden op ons partnerplatform en bieden we consults om campagnes te optimaliseren. De ervaring met retailmedia en sponsored products wisselt enorm bij onze adverteerders. We onboarden ook veel partners die nog niet eerder hebben geadverteerd in een retailomgeving. Dat vergt goede informatievoorziening.
Wat is de meerwaarde voor marketeers om via Fonq te adverteren?
Bij Fonq kom je in aanraking met miljoenen interieurliefhebbers. Veel productzoekers en interieurshoppers zien Fonq als ideaal startpunt voor hun oriëntatie, waar ze ook direct kunnen shoppen. De potentie van retailmedia zien we vooral in sponsored products. Als retailer, met veel klantdata, weten we waar de klant naar op zoek is en daar kun je als adverteerder uiteraard slim op inspelen. Als een klant bijvoorbeeld een hoekbank zoekt, landt diegene op de juiste categoriepagina. Het startpunt van de zoektocht zit daardoor veel verder in de funnel, waardoor de conversie gekoppeld aan je advertentie inzichtelijk gemaakt kan worden, én er op kan worden geoptimaliseerd. De droom van marketeers om grip te hebben op je advertentiekosten ten opzichte van je sales wordt mogelijk gemaakt met retailmedia.
Wat zijn nieuwe trends op gebied van retailmedia en is er groei in mogelijkheden?
Vaak wordt het belang van de techniek die erachter schuilt, onderschat. Hoe sterker de techniek, hoe beter je je retailmedia-oplossingen kunt aanbieden. Vanuit die techniek kunnen uitbreidingen op posities en inventory worden gemaakt. Zo kijken we naast de mogelijkheden die heel laag in de funnel zitten ook naar media-opties die het mogelijk maken voor de adverteerder hoger in de funnel te adverteren om hun merk te versterken, zoals display bannering. Daarnaast heerst er door de hype ook een wildgroei aan mogelijkheden, tools, vormen van attributie en rapportages. De markt is hard op zoek naar reclamestandaarden.
Gaan retailmedia de traditionele media meer en meer vervangen?
Dat retailmedia een enorme shift, ofwel ‘the third wave in advertising’, heeft veroorzaakt staat buiten kijf. Uiteindelijk biedt retailmedia zowel mogelijkheden om je media-uitingen te koppelen aan conversies, als je merk te positioneren op relevante posities waar de media-impressie veelal een shopper betreft. Merken kunnen naast de traditionele media een mooie aanvulling vinden in retailmedia voor in hun marketingstrategie.
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 11-12, 2023 als onderdeel van ons Dossier Retailmedia.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Weetjesblad Zo Zit Dat viert... 30-10-2024
- Schoolmagazine Pauze keert begin... 28-10-2024
- Canal+ lanceert campagne ‘Er zijn... 25-10-2024
- Audioreclame: ruim 50 miljoen euro... 24-10-2024
- Marjolein Denekamp nieuwe CEO... 21-10-2024
- Mark de Jonge is de nieuwe uitgever... 21-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing