De succesvolle marketing van de schippers van de Kameleon

De succesvolle marketing van de schippers van de Kameleon
  • Media
  • 6 aug 2024 @ 08:28
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Iedereen in de leeftijd van rond de 60 jaar is er als kind mee opgegroeid. De schippers van de Kameleon van schrijver Hotze de Roos waren vanaf de jaren 50 een groot succes. En nog steeds worden de boeken goed verkocht. Er is nu een jubileumuitgave van het eerste boek De schippers van de Kameleon.

Het eerste boek van Hotze de Roos, De schippers van de Kameleon, verscheen in 1949. In de jaren daarna volgden er nog vele tientallen delen van de serie en werden er miljoenen exemplaren verkocht. Van het eerste boek werden sinds het verschijnen in 1949 meer dan 200.000 exemplaren verkocht, genoeg voor de diamanten status binnen het genre kinderboeken. Uitgever Mariska Budding werd recentelijk verrast met een oorkonde bij de boekpresentatie van de jubileumeditie van De schippers van de Kameleon in het Kameleondorp Terherne. Ze ontving de oorkonde uit handen van de Kameleontweeling Hielke en Sietse.

Hotze de Roos

Hotze de Roos begon zijn carrière als timmerman (zie foto). Tijdens en na de Tweede Wereldoorlog schreef hij de verhalen op die hij op zijn werk hoorde en verwerkte ze in 1948 in een boek, genaamd ‘Sietse en Hielke, de belhamels van de dorpssmid’. Uitgeverij Kluitman in Alkmaar had wel interesse in dit verhaal over twee ondeugende jongens en veranderde de titel in De schippers van de Kameleon. In de jaren daarna zou De Roos nog 59 Kameleon-avonturen schrijven. Meer dan 15 miljoen exemplaren gingen over de toonbank. In 1991 is Hotze de Roos op 81-jarige leeftijd in zijn woonplaats Krommenie overleden. Elk jaar wordt nog de Hotze de Roosprijs uitgereikt aan een debuterende kinderboekenschrijver.

De schippers van de Kameleon

Hielke en Sietse zijn de tweeling van smid Klinkhamer. Hun dorp Lenten ligt aan een groot meer en de jongens kijken vaak verlangend naar alle mooie boten die er rondvaren. Ze zouden het liefst zelf een boot willen hebben, maar dat zit er helaas niet in. Toch worden ze op een dag zomaar de bezitters van een oude boot. Ze kunnen er alleen niet veel mee. Dan wordt het dorp getroffen door een windhoos, waardoor hun buurman, de dokter, met zijn auto in de sloot belandt. Gelukkig weet Sietse hem te redden. Als dank mag de tweeling de motor uit het autowrak slopen en die monteren ze in hun boot. Nu hebben Hielke en Sietse een eigen boot mét een sterke motor. Hier kunnen ze nog veel avonturen mee beleven.

Marketeer Laura Vogels van uitgeverij Kluitman: ‘Voor het jubileumboek hebben we onder andere samengewerkt met het Kameleondorp Terherne. Er is een Kameleondag georganiseerd en ook een wedstrijd gehouden voor de grootste Kameleonfan van Nederland. Verder maken we promotiemateriaal (voor boekhandels en scholen), hebben we een online promotiecampagne en leggen we contact met de landelijke en lokale media.

Er is enorm veel aandacht voor de Kameleon geweest in de krant, op tv en op de radio. Ook in dit geval met de lokale Friese pers.

Verder maken we gebruik van social media via betaalde en organische posts, story’s en reels op o.a. Facebook en Instagram. Daarbij werken we ook samen met boekbloggers en bookstagrammers.’

Volgens Vogels leest de huidige jeugd de boeken ook nog, maar een deel van de kopers zijn oudere lezers die vroeger fan van de serie waren en/of die het willen doorgeven aan hun (klein)kinderen. ‘Op die manier wordt de jeugd van nu ook weer enthousiast gemaakt. Deze jubileumeditie is voor veel mensen ook een collectors item.’

In de afgelopen 10 jaar waren de oudere delen niet meer leverbaar, maar zijn er nog wel een aantal nieuwe delen verschenen. Daarvan zijn de laatste twee nog steeds leverbaar. Dat zijn De Kameleon en het zwaard van Grutte Pier en De Kameleon en de mysterieuze pup. Het eerste deel is altijd leverbaar gebleven, de jubileumeditie is de 70e druk.

Illustraties: copyright Gerard van Straaten

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken