Verdwenen Merken (14): Hans Prummel over RTL Véronique

  • Media
  • 18 okt 2016 @ 11:06
  • Link
  • Richard Otto
    Richard Otto

    Founder
    Tens Media
  • MediaZakelijkTelevisieMerken

In de serie Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: merkbedenker Hans Prummel over RTL Veronique.

‘In 1989 waren daar opeens TV10 en RTL Véronique', memoreert Hans Prummel. 'Laatstgenoemde is geïnspireerd door de naam Veronica. Die naam verwijst naar een gedicht van Annie M.G. Schmidt over het zwarte schaapje Veronica, het buitenbeentje binnen de groep. Goede merknamen vertellen een verhaal. Dat wordt toch een lastig verhaal met de huidige afkortingsnamen als RTL4/5/7/8, SBS6/9, Net5, WNL, TLC, NPO en de letterbrijen van BNN-VARA, AvroTros en KRO-NCRV.’

Over RTL Véronique

Toen commerciële televisie eind jaren tachtig nog verboden was in Nederland moesten de initiatiefnemers achter RTL Véronique op zoek naar een creatieve oplossing om toch TV te kunnen maken. Er kwam een ‘U-bochtconstructie’ waarbij de zender officieel via Luxemburg uitzond. Als ‘buitenlandse’ zender werd RTL Véronique zodoende toch op de Nederlandse kabel toegelaten. Gelukkig maar, want nu hoefden we niets te missen van programma’s als Telekids en Gááán met die Banaan. Als ‘Luxemburgse’ zender moest RTL Véronique volgens de wet ook programma’s uitzenden die gericht waren op het Luxemburgse publiek. RTL Véronique deed dit zéér vroeg in de ochtend en diep in de nacht met het in het Luxemburgs gesproken actualiteitenprogramma ‘Hei elei kuck elei’.

De Nederlandse Publieke Omroep, met de NOS voorop, vond het allemaal maar niks. Zij zagen in RTL Véronique een oneerlijke concurrent die de wet omzeilde. De Raad van State ging hier niet in mee en gaf de zender alle ruimte om namen als Catherine Keyl, Irene Moors en Jeroen Pauw uit te laten groeien tot ware sterren.

De kijker had aanvankelijk ook kritiek. Er waren te weinig eigen programma’s en buiten het Cupvoetbal en erotiek wist de zender aanvankelijk weinig hoge kijkcijfers te halen. RTL Véronique wilde daarom uitgroeien tot een familiezender, maar dit leek pas echt te lukken toen Joop van den Ende zich met de zender kwam bemoeien. Ook hij probeerde namelijk met TV10 een commerciële zender in Nederland te starten, maar zijn initiatief werd wél verboden.

Van den Ende besloot zich daarom aan te sluiten bij RTL Véronique en bracht bekende tv-namen als Henny Huisman, André van Duin en Jos Brink onder bij de zender. Ook programma’s als Klasgenoten, De Soundmixshow en de Fabeltjeskrant zorgden voor stijgende kijkcijfers. In 1990, een jaar na oprichting, veranderde RTL Véronique van naam en ging het verder als RTL 4.

Lees de verhalen van meer dan 300 verdwenen merken in het boek Verdwenen Merken. Het boek 'Verdwenen Merken' kost € 29.95 en is hier te bestellen.

Lees ook:

Ruud de Langen over Wastora
Willem-Albert Bol over Libertel 
Wim Ubachs over Choq
Jan Dijkgraaf over Freeler
Gonny van der Zwaag over Greenpoint
Jean-Paul Schaddé van Dooren over Caraco
Taco Rijssemus over Buckler
Patrick Petersen over Video 2000
Jeroen Kijk in de Vegte over Club Veronica    
Lodewijk van der Peet over Planet Internet
Vincent Everts over Baan software
Stephan Fellinger over NOB
Maarten Spanjer over Yab Yum 













Richard Otto

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken