Verdwenen Merken (14): Hans Prummel over RTL Véronique
- 18 okt 2016 @ 11:06
- Richard Otto
In de serie Verdwenen Merken voelen Richard Otto en Robbert van Loon reclame- en mediamensen aan de tand over hun favoriete verdwenen merk. In deze aflevering: merkbedenker Hans Prummel over RTL Veronique.
‘In 1989 waren daar opeens TV10 en RTL Véronique', memoreert Hans Prummel. 'Laatstgenoemde is geïnspireerd door de naam Veronica. Die naam verwijst naar een gedicht van Annie M.G. Schmidt over het zwarte schaapje Veronica, het buitenbeentje binnen de groep. Goede merknamen vertellen een verhaal. Dat wordt toch een lastig verhaal met de huidige afkortingsnamen als RTL4/5/7/8, SBS6/9, Net5, WNL, TLC, NPO en de letterbrijen van BNN-VARA, AvroTros en KRO-NCRV.’
Over RTL Véronique
Toen commerciële televisie eind jaren tachtig nog verboden was in Nederland moesten de initiatiefnemers achter RTL Véronique op zoek naar een creatieve oplossing om toch TV te kunnen maken. Er kwam een ‘U-bochtconstructie’ waarbij de zender officieel via Luxemburg uitzond. Als ‘buitenlandse’ zender werd RTL Véronique zodoende toch op de Nederlandse kabel toegelaten. Gelukkig maar, want nu hoefden we niets te missen van programma’s als Telekids en Gááán met die Banaan. Als ‘Luxemburgse’ zender moest RTL Véronique volgens de wet ook programma’s uitzenden die gericht waren op het Luxemburgse publiek. RTL Véronique deed dit zéér vroeg in de ochtend en diep in de nacht met het in het Luxemburgs gesproken actualiteitenprogramma ‘Hei elei kuck elei’.
De Nederlandse Publieke Omroep, met de NOS voorop, vond het allemaal maar niks. Zij zagen in RTL Véronique een oneerlijke concurrent die de wet omzeilde. De Raad van State ging hier niet in mee en gaf de zender alle ruimte om namen als Catherine Keyl, Irene Moors en Jeroen Pauw uit te laten groeien tot ware sterren.
De kijker had aanvankelijk ook kritiek. Er waren te weinig eigen programma’s en buiten het Cupvoetbal en erotiek wist de zender aanvankelijk weinig hoge kijkcijfers te halen. RTL Véronique wilde daarom uitgroeien tot een familiezender, maar dit leek pas echt te lukken toen Joop van den Ende zich met de zender kwam bemoeien. Ook hij probeerde namelijk met TV10 een commerciële zender in Nederland te starten, maar zijn initiatief werd wél verboden.
Van den Ende besloot zich daarom aan te sluiten bij RTL Véronique en bracht bekende tv-namen als Henny Huisman, André van Duin en Jos Brink onder bij de zender. Ook programma’s als Klasgenoten, De Soundmixshow en de Fabeltjeskrant zorgden voor stijgende kijkcijfers. In 1990, een jaar na oprichting, veranderde RTL Véronique van naam en ging het verder als RTL 4.
Lees de verhalen van meer dan 300 verdwenen merken in het boek Verdwenen Merken. Het boek 'Verdwenen Merken' kost € 29.95 en is hier te bestellen.
Lees ook:
Ruud de Langen over Wastora
Willem-Albert Bol over Libertel
Wim Ubachs over Choq
Jan Dijkgraaf over Freeler
Gonny van der Zwaag over Greenpoint
Jean-Paul Schaddé van Dooren over Caraco
Taco Rijssemus over Buckler
Patrick Petersen over Video 2000
Jeroen Kijk in de Vegte over Club Veronica
Lodewijk van der Peet over Planet Internet
Vincent Everts over Baan software
Stephan Fellinger over NOB
Maarten Spanjer over Yab Yum
-
Richard Otto
- Werkt bij: Tens Media
- Functie: Founder
- Website:http://www.tensmedia.nl
- Profiel »
- RTL Véronique
- Hans Prummel
- RTL4
- Veronica
- Luxemburg
- televisie
- NOS
- Joop van den Ende
- publieke omroep
- Verdwenen Merken
- uitzendingen
- politiek
- TV10
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Weetjesblad Zo Zit Dat viert... 30-10-2024
- Schoolmagazine Pauze keert begin... 28-10-2024
- Canal+ lanceert campagne ‘Er zijn... 25-10-2024
- Audioreclame: ruim 50 miljoen euro... 24-10-2024
- Marjolein Denekamp nieuwe CEO... 21-10-2024
- Mark de Jonge is de nieuwe uitgever... 21-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing