[audioblog] Groeiend aantal platforms aast op de luisteraar

  • Media
  • 1 okt 2020 @ 08:00
  • Link
  • Marvin Jacobs
    Marvin Jacobs

    Creative Director
    Airborne
  • Podcast

Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken, zoals ANWB en Rituals. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel groeiend audiodomein - binnen en buiten Nederland.

Podcasts in Amazon Music

De internationale markt van podcastaanbieders is grofweg verdeeld tussen Apple en Spotify - al probeert ook Google om marktaandeel te veroveren. Sinds deze maand heeft ook die andere techreus het podcastdomein betreden: Amazon. Voor gebruikers van Amazon Music in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Japan en Duitsland zijn er nu 70.000 podcasts beschikbaar - slechts een fractie van de 1 miljoen titels die er wereldwijd zijn. Desondanks, dat Amazon zich op podcasts heeft gestort, gaat de internationale ontwikkeling van de podcastmarkt hoogstwaarschijnlijk versnellen. De slagkracht van Amazon is groot op zo’n beetje elk terrein - dat is hier niet anders. En er is een groot potentieel voor snelle groei: het enorme aantal Echo-smartspeakers in Amerikaanse woonkamers en 55 miljoen Amazon Music-gebruikers die nu nog nauwelijks podcasts luisteren.

Forse groei in audio-apps

De komst van Amazon binnen het podcastdomein staat niet op zich. De strijd om de luisteraar verhevigt zo’n beetje met de dag. En niet alleen de ‘big tech’-partijen mengen zich in die strijd. Het aantal platforms dat audiocontent aanbiedt, groeit hard. Grofweg kun je een onderverdeling maken in twee modellen:

EXCLUSIEVE CONTENT
Bij het eerste wordt exclusieve audiocontent tegen betaling aangeboden, al dan niet als uitbreiding van de bestaande service. Een kleine greep uit wat er afgelopen maand voorbij kwam: Deezer breidde zijn streamingservice bijvoorbeeld in Nederland uit met luisterboeken en de app van De Correspondent wordt uitgebreid met audio. In Spanje - een grote taal- en luistermarkt - werd de betaaldienst iVoox gelanceerd  en hier is sinds kort ook het Deense Podimo actief.

EIGEN DATA
Bij het tweede model draait het om data. Steeds meer uitgevers zien de macht van onder meer Apple en Spotify groeien. Voor inzichten over luisteraars en hun gedrag zijn ze dus afhankelijk van hen. Daarom lanceerde RTL in Duitsland de dienst AudioNow - met succes; het is daar inmiddels de meest gebruikte podcast-app. Deze maand breidt het uit naar Frankrijk. Een vergelijkbare route legt BBC Sounds af. Eerst alleen toegankelijk voor luisteraars in het Verenigd Koninkrijk, maar nu wordt de dienst wereldwijd uitgerold. Nederlandse luisteraars met een voorkeur voor een nationaal platform konden al terecht bij Juke van Talpa. Vanaf vandaag is daar NPO Luister bij gekomen, met alle podcasts en publieke radiozenders van de NPO.

Met een razendsnel groeiend aanbod van audio on demand-platformen wordt de druk om je te onderscheiden van de concurrent alleen maar groter. Zoals we al eerder bij tv-streamingservices zagen, kan dat uiteindelijk voor de consument goed uitpakken. Die heeft namelijk keuze uit verschillende aanbieders die hard hun best doen om de allermooiste producties te maken.







En dan nog dit

Dit gebeurde er nog meer in de wereld van audio:
 

  • Sony Music zet stevig in op podcasting. Dit jaar nog brengt het 40 nieuwe shows uit. Daarnaast heeft het nog meer dan 100 podcasts in ontwikkeling.
  • IAB heeft het landschap van digital audio in Nederland in kaart gebracht.
  • Het audioawardseizoen is geopend. Op 6 oktober worden de Online Radio Awards uitgereikt en op 6 november volgen de Dutch Podcast Awards.
  • ‘Podfather’ Adam Curry stond aan de wieg van de podcast, ruim 15 jaar geleden. Nu heeft hij een nieuw initiatief gelanceerd dat podcasts op een onafhankelijke manier indexeert.

Case van de maand: Het eerste advies bij de ontwikkeling van een branded podcast luidt, wat mij betreft: heb het niet over jezelf, maar zoek een domein dat verbonden is met je merk waarbinnen je verhalen kunt vertellen. De makers van Bring Back Bronco slaan dat advies volledig in de wind. Zoiets kan desastreus saai uitpakken, maar hier niet. Deze reeks vertelt het verhaal van de iconische Bronco, een jeep van Ford, tegen een achtergrond van de Verenigde Staten na WO2. De auto werd wereldberoemd omdat OJ Simpson ermee op de vlucht sloeg en hij vanuit de lucht door talloze helicopters werd gevolgd. Bring Back Bronco geeft een verrassend beeld van wat er speelt binnen zo’n groot autoconcern. En juist die openheid geeft het merk Ford status en autoriteit. Meer bij Ford.



Abonneer je op de Audioblog-afspeellijst

In deze blog komen veel titels van podcasts voorbij: belangrijke marktontwikkelingen, inspirerende cases en opmerkelijke producties. Je vindt het allemaal in een handige Spotify-afspeellijst, waar je je kosteloos op kunt abonneren.

Headerfoto is van Bob Jansen via Unsplash.

Marvin Jacobs

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken