[column] Instagram steeds aantrekkelijker voor merken
- Media
- 7 okt 2022 @ 04:18
- Link
-
Leo van Sister
Merkcommissaris
De Merkcommissarissen - Geen tag
- 7 okt 2022 @ 04:18
- Leo van Sister
Social media domineren al jaren het marketingpalet van merken, diensten en producten. Social media zijn leading in het brein van mensen en de klassieke media lijken te zijn verworden tot supporting act.
Binnen de social media zijn Instagram en TikTok het hardst gegroeid. Beeld is leidend geworden boven tekst en mensen consumeren dat het liefst de hele dag door. TikTok is vooral voor een jong publiek, maar Instagram is voor merken, producten en diensten wel heel geschikt en daarmee the place to be.
Instagram zeer geschikt voor visuele marketing
Instagram gaat vooral om het beeld wat je toont en wordt veelal gezien als inspiratiebron. Natuurlijk wordt Facebook ook veel bekeken en gewaardeerd om de visuele beelden van foto’s en filmpjes, maar Instagram groeit harder, heeft inmiddels meer dan 5 miljoen frequente gebruikers in Nederland en is erg populair geworden. Je ziet dan ook al veel merken en bedrijven hun aanbod tonen op Instagram. Facebook ligt er niet wakker van aangezien het in 2012 Instagram heeft overgenomen.
Met Instagram kun je ook veel visuele elementen toevoegen zoals hashtags, gifjes, polls, guides e.a. Daarnaast kun je er korte video’s mee maken, iets wat voor aanbieders erg geschikt is. Video’s waar je muziek aan kunt toevoegen en die je kunt editen.
Picnic prettig actief op Tiktok
De Tiktok fans zien al een tijdje zeer regelmatig Picnic, de supermarkt op wielen zoals Picnic zich positioneert, adverteren op dit medium. Het zijn nu nog vooral personeeladvertenties en Picnic beseft dat niet iedereen voor 11,95 euro per uur bij dit bedrijf wil werken. Picnic groeit tegen de klippen op en zoekt honderden runners, bezorgers. Wetende dat Tiktok vooral door jongeren bekeken wordt, is adverteren aldaar dus best slim.
Het is ook leuk om te zien dat dit dan weer Tiktok-gebruikers uitlokt om postings over Picnic te maken en op Tiktok te zetten. Free advertising. Zie: https://www.tiktok.com/@kellyvdsande/video/7129500301006032133?is_from_webapp=v1&item_id=7129500301006032133
Laat je zien op Instagram
Als gezegd hebben vele aanbieders al de weg gevonden naar Instagram en prijzen met of zonder influencers hun aanbod aan. Een bonte mengeling van producten, diensten, services, politiek en ook maatschappelijke doelen.
Bij Instagram is het beeld bepalend en derhalve is wat je nog meer laat zien bij je aanbod cruciaal. Past de omgeving er goed bij? Je kunt attributen, personen of andere zaken toevoegen om het beeld rondom je aanbod nog aantrekkelijker, interessanter of sexy te maken.
Een doordacht beeld heeft een grote aantrekkingskracht en zal vele mensen, consumenten lokken. Grote kledingmerken als H&M maken veel gebruik van Instagram, maar ook FC Barcelona verwent haar supporters met veel video’s.
Bron: Instagram/ Ecomare Texel
Bron: Instagram / H&M
Bron: Instagram / vfonds
Bron: Instagram / Riu hotels
Bron: Instagram / FC Barcelona
Bron: Instagram / Maserati
Bron: Instagram / Jumbo
Is jouw aanbod wel Instagramable genoeg?
Op Instagram is het ook al een tijdje mogelijk om te adverteren. De targeting is gelijk aan Facebook. Adverteren is mogelijk in zowel de feed als in stories. In stories is het interessant om een enkele afbeelding of een video te delen. In de feed kun je testen met afbeeldingen, video’s en carrousels (een reeks van afbeeldingen).
Kijk wat er allemaal mogelijk is op Instagram en zet je aanbod op een mooie troon, naast leuke mensen of breng veel actie in beeld. Een aansprekend en actief beeld nodigt je uit om langs te komen, om het te gebruiken of om mee te doen. Investeer en de response, ook commercieel, zal zeker de moeite waard zijn.
-
Leo van Sister
- Werkt bij: De Merkcommissarissen
- Functie: Merkcommissaris
- Website:https://demerkcommissarissen.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- Publieke omroepen profileren zich in gezamenlijke campagne
- [column] Radio killed the video star
Laatste Nieuws
- [update] Bevriezing BTW op lezen,... 14-11-2024
- [onderzoek] ‘Kremlin-propaganda... 14-11-2024
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024
- NMO maandoverzicht: Gouden... 07-11-2024