[column] Top 5-TikTok-trends: muziek-ads, tandemtoppers en XOXO-gossip

[column] Top 5-TikTok-trends: muziek-ads, tandemtoppers en XOXO-gossip
  • Media
  • 19 mei 2023 @ 11:27
  • Link
  • Thamar en Sietske
    Thamar en Sietske

    social media experts
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1.      MARKETING: Muziek en adverteren

Op TikTok vliegen de promoties voor producten, merken en bedrijven ons non-stop om de oren. Enigszins nieuw zijn muziek-ads: TikTok-creators die muziek promoten van bekende artiesten die hun nieuwste deuntje aan de wereld willen slijten. Da’s voor beide partijen interessant; creators behouden alle creatieve vrijheid wat betreft de inhoud van hun video, artiesten bereiken een groot publiek en scoren zo wellicht niet alleen sneller een plekje in de bekende hitlijsten, maar ook nog eens een viral TikTok-sound. Als het even meezit natuurlijk.



2.      TOPIC: Gossip Girl

Serieliefhebbers in de categorie ‘young adult’ zijn deze week in rep en roer. De makers van Gossip Girl, het ‘tv-nomeen’ over rijkeluiskindjes in Manhattan waar van 2007 tot 2012 miljoenen voor aan de buis gekluisterd zaten, hinten op een comeback. Belangrijke sidenote: mét de originele cast (o.a.Blake Lively en Penn Badgley). Het is de serie die ‘XOXO’ groot maakte en - zeker op het gebied van mode - het gat dat hitshow Sex and the City achterliet een klein beetje wist te dichten. Alleen al dit gerucht is aanleiding om je content door Gossip Girl te laten inspireren, maar mocht de kogel écht door de kerk zijn, dan gaan mogelijk alle remmen los. Een héle interessante voor vooral de fashion en beauty business om goed in de gaten te houden.
 


@imelissaray Waiting for thr original cast to make a comeback w/ @Depology #depology #gossipgirl #blairewaldorf #skincare #pigmentcorrection ♬ xoxo gossip girl - <3

3.      CREATOR: @MetdetandemnaarMarokko

Een account dat in amper twee weken tijd maar liefst 211K volgers heeft binnengesleept, kunnen we niet níet noemen in onze wekelijkse lijst met uitblinkers. We hebben het over @metdetandemnaarmarokko, opgezet door twee bijdehante, 18-jarige knaapjes uit Groningen, Herre en Jesper. Toen zij het rondbrengen van supermarktfolders he-le-maal zat waren en bovenop een stapel nog niet uitgedeelde krantjes broedden op een spectaculairdere dagbesteding, kwamen ze op het lumineuze idee samen op een tandem richting Marokko te fietsen. Budget, een strak reisplan en een gedegen voorbereiding ontbreken, maar aan goede moed, een vermakelijk Gronings accent en heerlijke onnozelheid geen gebrek.

Marketeers kunnen prima meeliften op het verrassende succes van de jongens, die met de dag meer bekijks trekken. Zit je in de fietsbusiness? Sponsor ze met wat handige gear voor onderweg. Heb je accommodaties in het buitenland? Support ze met een overnachting. Als Herre en Jesper bereiken wat ze willen bereiken - een item in het Jeugdjournaal en meedoen met Expeditie Robinson - kan dat jóu ook zomaar weer extra aandacht opleveren.



4.      SOUND: Original Sound - DaShookster

Soms heb je zo’n sound te pakken die perféct past bij bepaalde herkenbare situaties, en soms heb je een sound die eigenlijk alleen maar vraagtekens oproept, zoals deze. Misschien daarom juist dat-ie hartstikke viral gaat, want deze ‘Original Sound’ van DaShookster is al bijna 300K keer gebruikt. Overigens opvallend vaak bij dierenfilmpjes in alle soorten en maten, maar juist omdat er geen duidelijke context is, kun je de sound als marketeer vrijwel overal onder hangen en meeliften op de populariteit.



5.      FOOD: daar is-ie weer: de Big Mac-wrap

Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan, en voor sommige trends is er dan ook weer een tijd van komen. Dat geldt ook voor deze Big Mac-wrap, die enige tijd geleden ook al viral ging onder de noemer Big Mac-taco. Iets met potato, potahto. Een oude bekende dus, deze foodtrend, die laat zien dat trends zich niet altijd laten voorspellen én dat het zómaar kan gebeuren dat je je eerdere materiaal succesvol kunt recyclen.

 



C2B is een creative content agency, gespecialiseerd in bedenken, maken en verspreiden van Content Worth Sharing.

Thamar en Sietske

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken