[column] Top 5-TikTok-trends: van je stokje gaan, omstreden vermaak en TikTok vs. reality

[column] Top 5-TikTok-trends: van je stokje gaan, omstreden vermaak en TikTok vs. reality
  • Media
  • 30 jun 2023 @ 05:10
  • Link
  • Thamar en Sietske
    Thamar en Sietske

    social media experts
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1.      SOUND: Miss Rabbit has fainted

Deze week vallen ze bij bosjes: TikTokkers die de viral sound ‘Miss Rabbit has fainted’ gebruiken. Het geluidsfragment, afkomstig uit kinderprogramma Peppa Pig, wordt massaal gebruikt om het gevolg (flauwvallen) van een schokkende of schrikbarende ontdekking uit te beelden. Met name de retail kan goed gebruikmaken van de sound, waarbij je bijvoorbeeld een nieuwe collectie, uitverkocht product of een bizar goede aanbieding op lollige, maar gevatte wijze onder de aandacht kunt brengen.


@annapmack

HAHAHA THE FALLING

♬ original sound - R

2.      CAPCUT: Bill Hader dancing

Nog stééds is de trending song van afgelopen week - ‘Makeba’ van Jain - niet te stoppen op het platform. Nieuw is wel dat-ie nu bijna standaard gebruikt wordt met het CapCut-sjabloon van een dansende Bill Hader. De Amerikaanse komiek slash acteur wordt gebruikt om iemands bescheiden trots over een cheeky, gedurfde actie of gebeurtenis uit te beelden. We zien Bill dansen om de meest uiteenlopende redenen, maar deze week komt-ie voornamelijk voorbij in een tamelijk omstreden context, de vermiste duikboot op Titanic-expeditie waarvan donderdag na dagen zoeken enkele brokstukken werden gevonden. De afgelopen dagen verschenen er diverse grappen over het drama, wat veel ophef veroorzaakte wegens gebrek aan respect. Op alle ‘moraalridders’ werd vervolgens ook weer massaal gereageerd, wederom met dansende Bill. Onder de gordel of niet, de trend is enorm en kunnen we simpelweg niet negeren.



3.      TREND: Moving catwalk

Gelukkig zijn er ook genoeg onschuldige trends in omloop, zoals de ‘moving catwalk’-trend, waar - niet geheel verrassend - vooral de mode-industrie van kan profiteren. Bij deze trend wordt er vanuit de selfiestand gefilmd, waarbij iemand zich aan een soort catwalk-loopje waagt. Vervolgens wordt de telefoon in een vloeiende beweging overhandigd aan iemand áchter de camera, waardoor de ander plotseling volledig in beeld is en tijdens de rest van het loopje nu dus een complete outfit toont, alsof hij of zij een modeshow loopt. De trend gaat overigens hand in hand met de ‘Lovely Day Austin Millz Remix’, een aanstekelijke, laid back, zonnige tune waarbij stil blijven zitten haast onmogelijk lijkt.



4.      TREND: What I think I look like vs. What I really look like

Waar men verder massaal mee bezig is, is het tonen van z’n ‘ware’ ik. Wat TikTokkers met de ‘What I think I look like vs. What I really look like’-trend uit proberen te beelden, moge duidelijk zijn. Hoe? Nou, zo: je filmt jezelf in een perfecte pose, met een perfecte blik of perfecte look - al dan niet met behulp van een beautyfilter - terwijl je je in een bepaalde situatie bevindt. Bijvoorbeeld ijverig op je werk of met volle aandacht luisterend naar je partner. Vervolgens creëer je nagenoeg dezelfde video, maar nu met de zogenoemde ‘Striking Face’-filter, waar je eh, nou, niet bepaald knapper van wordt, zeg maar. Waar de trend dus origineel begint met iets positiefs en eindigt met iets minder appetijtelijks, zouden marketeers dit om kunnen draaien. Bijvoorbeeld: “Ik zónder dit product vs. ik mét dit product”, of “ik vóór het eten van deze snack vs. ik ná het eten van deze snack”.



5.      ACCOUNT: de Nederlandse Spoorwegen

Deze week een kleine shout-out naar het account van de Nederlandse Spoorwegen, want ze gaan als een trein (#sorrynotsorry) op het platform. Naast een mascotte die het goed doet bij het grote publiek, barst het account van de zelfspot, informatieve video’s, goede inhakers, en prima community management. De NS lijkt zowel het platform als de gebruiker goed te begrijpen, wat hen tienduizenden volgers en honderdduizenden likes oplevert. Keep up the good work!


@nederlandsespoorwegen ‘Sorry conducteur, heb per ongeluk mijn OV-kaart doorgespoeld 🤡’ #treinleven #ovkaart ♬ original sound - NS

Thamar en Sietske

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken